آی کی دو آی کی کای کاشان
فرهنگی - ورزشی -اجتماعی- علمی آموزشی

 موریهه اوشیبا شاگردان بسیاری داشت ولی هیچکدام از شاگردانش خصوصیات منحصر بفرد او را به ارث نبردند.


اما بعضی از آنها گوشه هایی از آی کی دو را وسعت بیشتری بخشیدند که باعث بوجود آمدن سبک های مختلفی شد.

۱- آی کی کای Aikikai: سبک پایه است. تقریبا از همان اصول و روش موریهه پیروی می کند و توسعه آن توسط پسرموریهه، کیسشومارو Kisshomaru صورت گرفت.

۲- تومیکی ریو  Tomiki rio: یکی از بزرگترین نوابغ هنرهای رزمی که استاد جودو نیز می باشد، کنجی تومیکی Kenji tomiki است. آی کی دوی وی که اولین سبک مستقل از آی کی دوی پایه بشمار میرود ابتدا با مخالفت های زیادی روبرو شد. اما اکنون به یکی از پرطرفدارترین و قدرتمندترین سسیستم های آی کی دو و هنرهای رزمی بدل شده است. این سبک علمی کاربردی است وبررسی تکنیک ها در اصول با دقت خاصی انجام شده و نیز آموزشی کاملا کلاسه ومدرن است .

۳- یوشین کان Yoshinkan: بنیانگذار آن یکی از بهترین شاگردان استاد اوشیبا، گازو شیودا Gozo shioda می باشد . آی کی دوی وی شباهت های بسیاری با سبک آی کی کای دارد و به سبک سخت معروف است. تکنیکهای کاربردی تر و بر ایستایی وقدرت اجراکننده تاکید بیشتری شده است.

۴- شین شین تویتسو Shinshin toitso: مؤسس آن کویچی توهه ای  Koichi tohei از محبوب ترین شاگردان موریهه است . سبک وی بیشتر به نیروی درونی " کی" اهمیت می دهد.

دو شنبه 16 بهمن 1396برچسب:, :: 11:35 :: نويسنده : تای شا

کتاب "ذِن در هنر های رزمی" نوشته ی جو هیامز ، نویسنده مشهور آمریکایی است

وی هنر رزمـی را با رشـته کِنپو کـاراته  زیـر نظر اِدپارکر شروع کرده و در رشته های مختلف رزمی از جمله وینگ چون، هاپکیدو، جیت کاندو و آی کی دو و ... ممارست داشته.

این کتاب شامل تجربیات وی در زمینه هنرهای رزمی است که به زبانی ساده و گرم خاطرات آموزنده خود را بیان داشته است.

در ادامه مطلب بخشی از کتاب تحت عنوان «قدرت "کی" خود را افزایش دهید» را از نظر می گذرانیم. خواندن این خاطره را به همه رزمی کاران عزیز به خصوص علاقمندان به هنر آی کی دو پیشنهاد می کنم...

قدرت کی خود را تقویت کنید

در آخرین مرحله از بررسی هنرهای رزمی، به آی کی دو «هنر آرام» رسیدم. البته از وجود هنر آی کی دو با اطلاع بوده و علاقمند بودم که روزی آنرا فراگیرم ولی شدیدا درگیر فراگیری کاراته بودم و می بایستی صبر می کردم. سپس چند سال پیش در طی سفری به لندن، اعلان یک سخنرانی در مورد آی کی دو، توجهم را جلب کرد و تصمیم گرفتم در آن سخنرانی شرکت نمایم.

جلسه سخنرانی در فروشگاهی که به مدرسه فراگیری هنرهای رزمی تبدیل شده بود، انجام می شد. سالن تمرین مملو از تماشاگرانی بود که چهار زانو روی یک حصیر نشسته بودند و استاد را تماشا می کردند. استاد یک جوان ژاپنی بود که یک بالاپوش بی آستین و یک هاکامای سیاه رنگ یا دامن که یونیفرم مخصوص اساتید آی کی دو است بر تن داشت.

او در جمع گروهی از مردان خشن که تعدادشان به شش نفر می رسید بسیار آسیب پذیر و ضعیف می نمود. با نزدیک شدن مردان به استاد، او همچنان آرامش و سکوت خود را حفظ کرده و در مقابل آن موج همچنان ایستاده بود. ناگهان آنان یکصدا با فریادی گوشخراش به او حمله کردند.

پس از آن حمله اتفاق کم نظیری افتاد. استاد همانند آب در آن توده جریان یافت. به نظر می رسید که هاکامای استاد آنها را احاطه کرده باشد. هر بار که آنها خواستند ضربه ای به جسم او وارد آورند با جای خالی او مواجه شدند. او با حرکت خود باعث به هدر رفتن انرژی حمله کننده ها می شد و بدین ترتیب یکی یکی آنها را از صحنه زد و خورد خارج می ساخت.

تمام این اتفاقات در چند دقیقه رخ داد، استاد همچنان آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده بود. در حالیکه بر دهانش لبخندی نقش بسته بود روبه سوی حضار نمود و در جواب تشویق تماشاگران به آنها تعظیم کرد سپس متواضعانه به شاگردان تعظیم کرد و آنها نیز با احترام بسیار در مقابل او، این عمل را تکرار کردند. استاد آنچنان آرام حرکاتش را انجام می داد که من مطمئن بودم کاسه ای زیر نیم کاسه است. چیزی که دیده نمی شد و توضیحی هم در مورد آن داده نشده بود. او در جواب این سؤال که آیا نیروی خارق العاده ای وجود دارد که بتوان چنین قدرتمندانه در مقابل حریفان ظاهر شد پاسخ داد: « بله وجود دارد و آن نیروی "کی" است. نیرو یا انرژی نامرئی زندگی که دیده نمی شود ولی بسیاری ازهنرمندان رزمی خصوصا هنرمندان آی کی دو کا می آموزند که چگونه آنرا تقویت کنند.»



ادامه مطلب ...
دو شنبه 16 بهمن 1396برچسب:, :: 11:29 :: نويسنده : تای شا

" گازو شیودا "

با قفل کردن کفل ها و نگه داشتن مرکز بدن در یک خط، قدرت شما افزایش می یابد

و حمله و تکنیک حریف تأثیر نخواهد داشت.

 

 مستقیم نگهداشتن مرکز بدن در یک خط

یکی از اصول پایه آی کی دو، مستقیم نگهداشتن مرکز بدن در یک خط می باشد. اکثر مردم حتی اگر بخواهند بطور مستقیم بایستند، مرکز بدنشان در یک خط قرار نمی گیرد. حتی وقتیکه ما تمرکز خود را روی مستقیم نگهداشتن مرکز بدن خود در یک خط مستقیم می گذاریم، بلا فاصله بعد از حرکت کردن دوباره آنرا از دست می دهیم. اگر چنین اتفاقی انجام گیردهدف آی کی دو که افزایش قدرت تنفس می باشد غیرممکن می گردد.

اگر ما بتوانیم به هر طرف که حرکت می کنیم مرکز بدن خود را محکم نگه داریم، قدرت را به آن طرف متمرکز خواهیم کرد. با استفاده از تمرکز این قدرت می توانیم قدرت استقرار، تمرکز و قدرت تنفس خود را افزایش دهیم.

اولین و ضروری ترین تمرین برای افزایش قدرت متمرکز شده، کامائه می باشد. به محض اینکه توانستید مرکز بدن خود را در حالت کامائه ثابت نگه دارید، می توانید در هنگام اجرای تکنیک آنرا ابقا کنید.

 وقتی قدرت شما در خط مرکزی بدن متمرکز شده باشد می توانید مرکز ثقل خود را حفظ کنید حتی اگر بر روی یک پا ایستاده باشید.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 16 بهمن 1396برچسب:, :: 11:24 :: نويسنده : تای شا

درباره وبلاگ

به وبلاگ صلح و دوستی خوش آمدید
موضوعات
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 57
بازدید هفته : 107
بازدید ماه : 107
بازدید کل : 7418
تعداد مطالب : 121
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1