آی کی دو آی کی کای کاشان
فرهنگی - ورزشی -اجتماعی- علمی آموزشی

 

روانپزشکان هشدار دادند خوابیدن با چراغ روشن در شب می‌تواند شما را به افسردگی مبتلا سازد.


برخی افراد می‌پرسند آیا می‌توان از چراغ خواب هنگام خوابیدن استفاده کرد یا نه؟ یا اینکه آیا استفاده‌ از پرده‌های نازک برای اتاق خواب و ورود نور کوچه و خیابان به داخل اتاق خواب هنگام شب می‌تواند باعث برهم خوردن نظم و آرامش خواب شود یا خیر؟

 در پاسخ به این افراد باید گفت اگر فردی مشکل بی‌خوابی نداشته باشد، می‌تواند با روشنایی اندک چراغ خواب یا نور بیرون هم به راحتی بخوابد.

 البته برای داشتن یک خواب خوب به خصوص آنهایی که در خوابیدن مشکل دارند (چه در شروع خواب و چه بیداری‌های مکرر حین خواب) و صبح‌ها هنگام بیدار شدن از کیفیت خواب خود راضی نیستند، باید به نکته‌های مربوط به بهداشت خواب توجه بیشتری کنند.

 یکی از مهمترین موضوع‌هایی که باید در بهداشت خواب در نظر گرفته شود، مربوط به محیط اتاق خواب است.

اتاق خواب باید دمای مناسبی داشته باشد (یعنی نه سرد باشد و نه گرم)، ساکت و آرام باشد و شرایط نوری و روشنایی مناسبی هم در آن فراهم باشد

نور اتاق خواب در طول شب باید در حداقل ممکن خود باشد. به همین خاطر اگر محله زندگی و مکان اتاق خوابتان به صورتی است که نور کوچه و خیابان باعث روشنی بیش از حد اتاق خوابتان در طول شب می‌شود، بنابراین بهتر است از پرده‌هایی با پارچه ضخیم‌تر یا آستری پرده برای تاریک کردن اتاق و ایجاد فضایی مناسب برای خوابیدن استفاده کنید.

 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:, :: 12:53 :: نويسنده : تای شا

 

پنج شنبه 17 مهر 1394برچسب:, :: 11:11 :: نويسنده : تای شا

**  کمی به خود بیائیم  **

    ما امروزه خانه های بزرگتر اما خانواده های کوچکتر داريم؛ راحتی بيشتر اما زمان کمتر.

    مدارک تحصيلی بالاتر اما درک عمومی پايين تر ؛ آگاهی بيشتر اما قدرت تشخيص کمتر داريم.

    متخصصان بيشتر اما مشکلات نيز بيشتر؛ داروهای بيشتر اما سلامتی کمتر.

    بدون ملاحظه ايام را می گذرانيم، خيلی کم می خنديم، خيلی تند رانندگی می کنيم، خيلی زودعصبانی می شويم، تا ديروقت بيدار می مانيم، خيلی خسته از خواب برمی خيزيم، خيلی کم مطالعه می کنيم، اغلب اوقات تلويزيون نگاه می کنيم و خيلی بندرت دعا می کنيم.

    چندين برابر مايملک داريم اما ارزشهايمان کمتر شده است. خيلی زياد صحبت مي کنيم، به اندازه کافی دوست نمي داريم وخيلی زياد دروغ می گوييم.

    زندگی ساختن را ياد گرفته ايم اما نه زندگی کردن را؛ تنها به زندگی سالهای عمر را افزوده ايم و نه زندگی را به سالهای عمرمان.

    ما ساختمانهای بلندتر داريم اما طبع کوتاه تر، بزرگراه های پهن تر اما ديدگاه های باريکتر، بيشتر خرج می کنيم اما کمتر داريم، بيشتر می خريم اما کمتر لذت می بريم.

    ما تا ماه رفته و برگشته ايم اما قادر نيستيم برای ملاقات همسايه جديدمان از يک سوی خيابان به آن سو برويم.

    فضای بيرون را فتح کرده ايم اما نه فضای درون را، ما اتم را شکافته ايم اما نه تعصب خود را، بيشتر مي نويسيم اما کمتر ياد مي گيريم، بيشتر برنامه مي ريزيم اما کمتر به انجام مي رسانيم.

    عجله کردن را آموخته ايم و نه صبر کردن، درآمدهای بالاتری داريم اما اصول اخلاقی پايين تر. 

    کامپيوترهای بيشتری مي سازيم تا اطلاعات بيشتری نگهداری کنيم، تا رونوشت های بيشتری توليد کنيم، اما ارتباطات کمتری داريم. ما کميت بيشتر، اما کيفيت کمتری داريم.

    اکنون زمان غذاهای آماده اما ديرهضم است، مردان بلندقامت اما شخصيت های پست، سودهای کلان، اما روابط سطحی.

    فرصت بيشتر اما تفريح کمتر، تنوع غذای بيشتراما تغذيه ناسالمتر؛ درآمد بيشتر اما طلاق بيشتر؛ منازل رويايی اما خانواده های از هم پاشيده. بدين دليل است که پيشنهاد مي کنم از امروز شما هيچ چيز را برای موقعيتهای خاص نگذاريد،

    زيرا هر روز زندگی يک موقعيت خاص است.

    در جستجوی دانش باشيد، بيشتر بخوانيد، در ايوان بنشينيد و منظره را تحسين کنيد بدون آنکه توجهی به نيازهايتان داشته باشيد.

    زمان بيشتری را با خانواده و دوستانتان بگذرانيد، غذای مورد علاقه تان را بخوريد و جاهايی راکه دوست داريد ببينيد.

    زندگی فقط حفظ بقاء نيست، بلکه زنجيره ای ازلحظه های لذتبخش است.

    از جام کريستال خود استفاده کنيد، بهترين عطرتان را برای روز مبادا نگه نداريد و هر لحظه که دوست داريد از آن استفاده کنيد. 

    عباراتی مانند "يکی از اين روزها" و "روزی" را از فرهنگ لغت خود خارج کنيد. بياييد نامه ای را که قصد داشتيم "يکی از اين روزها" بنويسيم همين امروز بنويسيم.

    بياييد به خانواده و دوستانمان بگوييم که چقدر آنها را دوست داريم. هيچ چيزی را که مي تواند به خنده و شادی شما بيفزايد به تاُخير نيندازيد.

     هر روز، هر ساعت و هر دقيقه خاص است و شما نميدانيد که شايد آن مي تواند آخرين لحظه باشد.

      اگر شما آنقدر گرفتاريد که وقت نداريد اين پيغام را برای کسانيکه دوست داريد بفرستيد و به خودتان مي گوييد که "يکی از اين روزها" آنرا خواهم فرستاد، فقط فکر کنيد ... "يکی از اين روزها" ممکن است شما اينجا نباشيد که آنرا بفرستيد! 

 

** به امید همین روزای خوب  **

شنبه 16 مهر 1394برچسب:, :: 11:43 :: نويسنده : تای شا

راهکارها و روشهای افزایش توان بدنی کاملا مشخص و تعریف شده است. مهم است که برای اینکار مطالعات پزشکی و ورزشی مورد توجه قرار گیرد. افزایش توان جسمانی به 3 شاخه اصلی تقسیم میشود:

1.افزایش استقامت      2. افزایش قدرت      3. افزایش انعطاف     که در ادامه آنها شرح داده خواهد شد .

اما نکته مهم این است که هر 3 عامل گفته شده به همراه جزئیاتشان اگر چه شاخه های اصلی درخت افزایش توان جسمانی است اما بدانید که تنه این درخت مراقبه ذهنی و آرامش اعصاب و تمرکز است. همانگونه که انجام دادن تمرینهای بدنسازی با خشونت و بدون تمرکز هیچ فایده ای ندارد انجام تمرینهای افزایش توان جسمانی که در ادامه آمده است همگی باید در کمال تمرکز و آمادگی ذهنی انجام شود.


عوامل افزایش توان جسمانی به شرح زیر است :



ادامه مطلب ...
سه شنبه 15 مهر 1394برچسب:, :: 11:57 :: نويسنده : تای شا

آیا می دانید بهترین زمان ورزش چه موقعی است ؟

در مورد اهمیت ورزش نیاز بشر امروز به فعالیتهای فراموش شده ای جسمانی و واژه هایی چون(ورزش، سلامت، نشاط( بسیار خوانده و شنیده ایم در مقاله زیر سعی شده است تا بر اساس تحقیقات دانشمندان بهترین زمان برای تمرین و ورزش بیان گردد .

بهترین زمان تمرین بعدازظهر می باشد

تحقیقات نشان می دهد بهترین زمان ورزش بسته به دمای بدن تعیین شود .

بعدازظهرها حدود ساعت 5 تا 7 دمای بدن اکثر مردم در بالاترین حد خود قرار دارد .

قدرت، استقامت و انعطاف بدن بعدازظهرها در بالاترین حد خود است .


در حدود ساعت 5 تا 7 بعدازظهر، قدرت و نیروی بدن استقامت و انعطاف در انجام حرکات ورزشی نسبت به ساعتهای دیگر شبانه روز حدود 5 درصد بالاتر می باشد .

احتمال آسیب دیدگی در بعدازظهرها کمتر است.

همانطور که گفتیم بعدازظهرها دمای بدن انسان در بالاترین حد خود است و در نتیجه ماهیچه ها و بافتهای عضلانی گرم و آماده انجام حرکات ورزشی هستند. بالا بودن قدرت، استقامت و انعطاف در بعدازظهرها به معنای پایین آمدن، احتمال مصدومیت و آسیب دیدگی است .

تمرین بعدازظهر در کیفیت خواب تاثیر مثبت دارد.

ورزش کردن در بعدازظهر به روند خواب تاثیر بسزایی دارد. افرادی که بعدازظهرها به تمرینهای ورزشی می‌پردازند داشتن خواب سالم را تجربه می کنند ولی در مقایسه آنهایی که از ساعت 7 شب به ورزش می‌پر‌‌دازند با مشکل بیخوابی مواجه هستند .

شاید بتوان گفت به غیر از بعدازظهرها در مقایسه بین صبح و شب، صبح ها از ساعت 8-6 زمان مناسب تری برای انجام حرکات ورزشی می‌باشد، از ورزش کردن به وقت غافل نشوید .

سه شنبه 15 مهر 1394برچسب:, :: 11:52 :: نويسنده : تای شا

 

تشکر و عرض تبریک به هنرجویان آی کی دو کا کاشانی

 

آقایان: 1- صادق طایی (آزمون کیو 5)            2- سیدمرتضی جلالی کاشانی (آزمون کیو 4)

 

به امید کسب موفقیت های روزافزون در کلیه مراحل زندگی برای همه عزیزان.

                                                        

شنبه 5 مهر 1394برچسب:, :: 12:24 :: نويسنده : تای شا

        در بدن انسان میلیاردها پایانه عصبی وجود دارد که تحریک آنها روی وضعیت جسمی، تأثیر مثبتی می گذارد. اینکار را می توان با ماساژ دادن یا فشار وارد آوردن روی پایانه عصبی، انجام داد.

 

تحریک نقاط حساس روی کف پا، تأثیر مثبتی روی گردش خون، فشارخون و میزان هورمون می گذارد که برای کاهش میزان استرس و رهایی از بیخوابی مفید است و در رفع دردهای بدن، دفع سنگ کلیه، درمان دیابت و رفع التهاب استخوان و مفصل موثر است.

اما ۶ نقطه حساس عبارتند از:

* شست پا: آیا دوست دارید لاغر باشید؟ کافی است هر بار که هوس خوردن ماده غذایی چاق کننده می کنید، شست پای خود را ماساژ دهید.

* بندهای انگشت شست پا: با ماساژ دادن انتهایی ترین قسمت شست پا «نزدیک به کف پا» می توان فشار و استرس وارد شده به بدن را کاهش داد. این کار همچنین باعث سلامت غده تیروئید نیز می شود. اگر فرد بصورت مداوم در معرض استرس قرار گیرد، عملکرد غده تیروئید نیز دچار مشکل می شود.

* قسمت وسط کف پا: در این قسمت پایانه عصبی متعددی وجود دارد؛ با ماساژ دادن این قسمت می توان استرس را از بین برد و به بهتر شدن تنفس کمک کرد. ماساژ دادن این قسمت، تأثیر مثبتی روی دیافراگم می گذارد. دیافراگم نوعی عضله گنبدی شکل است که هنگام نفس کشیدن به ریه کمک می کند تا روند پر و خالی شدن آن بهتر انجام شود.

* قسمت مرکزی شست پا: ماساژ دادن این قسمت از پا، تأثیر مثبتی روی غده هیپوفیز می گذارد. این ساختار در مغز، عملکرد غدد دیگر بدن را کنترل می کند. راه ساده برای تنظیم میزان هورمون در بدن، فشار دادن یا ماساژ دادن قسمت وسط شست است.

* قسمت کنار پاشنه پا: متخصصان می گویند ماساژ دادن این قسمت از پا، در دفع سمومی که در بدن تراکم پیدا کرده، موثر است. با ماساژ دادن این قسمت، سیستم دفع بدن فعال تر می شود. این حرکت را به طور منظم انجام دهید، میوه و سبزی فراوان نیز مصرف کنید تا از بدن سم زدایی شود.

* لبه داخلی کف پا: آیا همیشه احساس خستگی و بی حالی می کنید؟ شاید لازم است که غدد آدرنال را تحریک کنید. برای این که بدن انرژی بگیرد، قسمت لبه های داخلی کف پا را ماساژ دهید زیرا اعصاب موجود در این قسمت به غدد آدرنال ارتباط دارد.

 

پنج شنبه 24 شهريور 1394برچسب:, :: 14:2 :: نويسنده : تای شا

تاندن به مرکز ثقل بدن اشاره می‌کند که در ناحیه تحتانی شکم (پایین ناف) قرار دارد. براساس باورهای قدیمی آسیایی، تاندن ناحیه‌ای است که از آنجا بدن گونه‌ای از انرژی را که در زبان ژاپنی کی نام دارد بازپخش(آزاد) می‌کند. همان انرژی که تمام اجسام در جهان را حرکت داده و تغییر می‌دهد. کی و تاندن عناصر اصلی تمامی اشکال طب سنتی آسیای شرقی هستند، از طب سوزنی و شیاتسو گرفته تا طب گیاهی.

تان به ضرورت طب آسیایی اشاره دارد و دن به معنی شالیزار است. تاندن به تنهایی یک نقطه خاصی در بدن نیست، بلکه ناحیه‌ای است که در قسمت تحتانی شکم گسترده شده است که همانند شالیزار برنج می‌توان آن را به بخش‌های مختلفی تفکیک کرد. مردم بطور فعال در حال تقویت کی در بدن خود هستند (تمرینات و نرمشهای تای‌چی)، در حالیکه پزشکان طب آسیایی و یا اساتید هنرهای رزمی اغلب به نواحی دیگری از تاندن اشاره دارند.


تشریح جزئیات و نظریات اولیه طب سنتی آسیایی در حوزه این مقاله نمی‌باشد، ولی اگر شما از آن دسته اشخاصی هستید که به کی اعتقاد ندارید باید به این نکته توجه کنید که هر فعالیتی در هر ورزش رزمی از تنفس گرفته تا لگدهای چرخشی از تاندن سرچشمه می‌گیرد.

بطور مثال یک ضربه مستقیم دست مؤثر نخواهد بود اگر فقط بازوها و شانه‌هایتان حرکت کند. زمانیکه شما تکنیک ضربه مستقیم دست (مخالف پای جلو) را اجرا می‌کنید وزن خود را به روی زانوی پای جلو منتقل و پای عقبتان را کاملاً کشیده نگه دارید تا بیشترین قدرت ایجاد شود. بعبارت دیگر باید مطمئن شوید تاندن با عوامل اجرای تکنیک؛ مشت، بازو و شانه هماهنگ و در حرکت ‌می‌باشد. اگر چه شما در حالت سکون ضربه را اجرا می‌کنید ولی باید همزمان با اجرای تکنیک کفل خود را بچرخانید تا بدنتان به دور تاندن بچرخد، ضربه حاصل بمراتب نیرومندتر خواهد بود. همانند هر تکنیک دیگری در کاراته که قدرت فوق‌العاده خود را (کی) از پایین‌ترین منطقه شکم یعنی تاندن می‌گیرد.


بطور ساده زمانیکه تنفس می‌کنید سعی کنید از قسمت تحتانی دیافراگم بجای سینه و شانه‌هایتان استفاده کنید. استفاده از قسمت فوقانی بدن برای تنفس، شانه‌ها را افتاده و بدن را خمیده کرده و مانع از حرکت درست می‌شود. با تمرکز کردن تنفس‌تان با تاندن خود، تنفس‌هایتان عمیق‌تر، نرم‌تر و بطور کل بدنتان آرام (ریلکس) خواهد شد.

سخن آخر اینکه، برای استفاده از تاندن نیازی نیست که به کی اعتقاد داشته باشید، در واقع وجود کی و تأثیرش در مبارزه موضوع بسیاری از مباحثه‌ها در سلسله مقالات رزمی است. برخی به آن معتقدند و برخی دیگر نه. اما بسیاری از اساتید هنرهای رزمی صرف نظر از اعتقادشان نسب به کی، به مرکز ثقل در بدن اعتقاد داشته و وجود تاندن را برای اجرای درست یک تکنیک ضروری می‌دانند.

چهار شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, :: 12:2 :: نويسنده : تای شا

کارشناسان غذایی می‌گویند 10 غذا با فواید معجزه آسا وجود دارد که توصیه می‌شود در وعده غذایی وجود داشته باشد
کارشناسان توصیه می کنند که مغز بادام، سیب، کلم بروکلی، عدس قرمز، ماهی آزاد، اسفناج، سیب زمینی،عصاره سبزیجات،دانه گندم و گیاه و میوه قره قاط به عنوان غذایی هایی که غنی از مواد غذایی و ضدبیماری هستند در وعده های غذایی ما قرار گیرند.

مغز بادام: بیشترین خاصیت را برای قلب دارد. چرا که غنی از منیزیم، آهن، کلسیم و فیبر است و از ابتلا به برخی سرطان ها و کم خونی جلوگیری می کند . مغز بادام همچنین دارای برخی ریبوفلاوین ها (ویتامین B2) هاست که به بازسازی بافت بدن کمک شایانی می کند. مغز بادام همچنین میزان کلسترول خون را کاهش می دهد.

سیب: خاصیت ضد سرطانی دارد. سیب منبع کاملی از ماده پکتین است . ماده پکتین ، تولید کننده ذرات مولکولی هستند که تا حد زیادی سلول های سرطانی را در سطح پروستات، روده، ریه می کشد و از پیشرفت سرطان در بدن جلوگیری می کند. سیب غنی از فیبر است که میزان کلسترول و گلوکز خون کاهش می دهد. سیب همچنین سرشار از ویتامین C و نوعی آنتی اکسیدان است که از سلول ها محافظت می کند.سیب همچنین از سیاهرگ ها محافظت می کند و به جذب آهن نیز کمک می کند.

کلم بروکلی: کلم بروکلی نیز دارای آنتی اکسیدان و غنی از ویتامین است. منبعی سرشار از کلسیم، پتاسیم،فیبر و دارای مقداری مواد فیتوشیمیک است که در ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و برخی سرطان ها جلوگیری می کند . کلم بروکلی همچنین دارای ویتامین های A و C است. این نوع کلم از برخی آنتی اکسیدان ها برخوردار است که می تواند از سلول ها محافظت کند.

-قره قاط : این گیاه و میوه آن برای داشتن سلامت جسم مفید است. این ماده غذایی نیز غنی از برخی فیتوشیمیک هاست که از بروز عفونت شریان های ادراری موثر است. قره قرط همچنین به تقویت حافظه کمک می کند و برای داشتن دوران پیری سالم مفید است.

-عدس قرمز: این ماده غذایی نیز برای قلب بسیار مفید است و دشمن سرطان است.

-ماهی آزاد: این ماده غذایی منبع سرشاری از پروتئین و امگا3 است. امگا3 نیز از بروز عارضه های قلبی جلوگیری می کند و سرشار از اسید لیپید و برخی پروتئین هاست.

-اسفناج : این گیاه غذایی نیز درجه ایمنی بدن را بالا می برد و در زیبایی پوست و مو نقش بسزایی دارد. اسفناج همچنین دارای ویتامین های A و C و ماده ریبوفلاوین (ویتامین B2) است. ویتامین B2 نیز در بازسازی بافت های بدن بسیار موثر است. اسفناج همچنین دارای ویتامین B6، کلسیم، آهن و منیزیم است.

-سیب زمینی: این ماده نیز ضدسرطان و پیری است . رنگ زردی که در سیب زمینی وجود دارد نشان دهنده وجود بتا-کاروتن در آن است. بتا-کاروتن نیز غنی از ویتامین A است و این ویتامین نیز از پیری زودرس جلوگیری می کند. بتا-کاروتن همچنین در ابتلا به برخی سرطان ها جلوگیری می کند.

-عصاره سبزیجات : عصاره سبزیجات نیز در جلوگیری از ابتلا به عارضه قلبی بسیار موثر است . زیرا عصاره این گیاهان سرشار از انواع ویتامین ها ، مواد معدنی، ارزش های غذایی است.

-دانه گندم: دانه گندم برای مغز، پوست و هضم بسیار مفید است

چهار شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, :: 11:56 :: نويسنده : تای شا

كودكی 10 ساله كه دست چپش در یك حادثه رانندگی از بازو قطع شده بود، برای تعلیم فنون رزمی جودو به یك استاد سپرده شد. پدر كودك اصرار داشت استاد از فرزندش یك قهرمان جودو بسازد!

استاد پذیرفت و به پدر كودك قول داد كه یك سال بعد می تواند فرزندش را در مقام قهرمانی كل باشگاهها ببیند. در طول شش ماه استاد فقط روی بدنسازی كودك كار كرد و در عرض این شش ماه حتی یك فن جودو را به او تعلیم نداد. بعد از شش ماه خبر رسید كه یك ماه بعد مسابقات محلی در شهر برگزار می شود. استاد به كودك ده ساله فقط یك فن آموزش داد و تا زمان برگزاری مسابقات فقط روی آن تك فن كار كرد. سرانجام مسابقات انجام شد و كودك توانست در میان اعجاب همگان، با آن تك فن همه حریفان خود را شكست دهد!.

سه ماه بعد كودك توانست در مسابقات بین باشگاهها نیز با استفاده از همان تك فن برنده شود.

وقتی مسابقات به پایان رسید، در راه بازگشت به منزل، كودك از استاد راز پیروزی اش را پرسید.

استاد گفت: "دلیل پیروزی تو این بود كه اولا به همان یك فن بخوبی مسلط بودی. ثانیا تنها امیدت همان یك فن بود و سوم اینكه تنها راه شناخته شده برای مقابله با این فن، گرفتن دست چپ حریف بود كه تو چنین دستی نداشتی!"

یاد بگیر كه در زندگی، از نقاط ضعف خود به عنوان نقاط قوت استفاده كنی. راز موفقیت در زندگی، داشتن امكانات نیست، بلكه استفاده از "بی امكانی" به عنوان نقطه قوت است."

 

یک شنبه 5 مرداد 1394برچسب:, :: 11:53 :: نويسنده : تای شا

 دو نفر بر روی تاتامی مقابل هم ایستاده اند. اولی حمله را آغاز می کند و با تمام سرعت به سمت حریفش یورش می برد ولی با یک جاخالی از سمت حریف غافلگیر می شود. هنوز ذهنش از حالت آشفتگی در نیامده بود که احساس کرد در اختیار حریف چپ و راست می شود و تا بخواهد تعادلش را حفظ کند ، مُچش پیچ می خورد و پرت هوا می شود ...

این جریان کاربرد آی کی دو را از زبان مهاجم (که خود او هم آی کی دو کا است) توصیف می شود. ولی این قضیه چقدر صحت دارد؟ واقعاً یک آی کی دو کا می تواند حمله ای خطرناک را خنثی کند و مهاجم را در اختیار خود در آورد یا نه؟، همه اش فیلم است و تمامی پرتاب ها و قفل مفصل ها نمایش است؟

آیا واقعاً آی کی دوکاها می توانند هنرشان را بر روی یک حریف سرسخت که در سبک دیگری کار کرده پیاده کنند یا فقط زمانی می توانند هنرنمایی کنند که حریفشان با آنها هماهنگ شده و برای تمکین شدن اجرای فنون، حریف(اوکه) آخر هر تکنیکی روی هوا اوکمی (اُفت) بزند؟!



ادامه مطلب ...
یک شنبه 5 مرداد 1394برچسب:, :: 11:47 :: نويسنده : تای شا

در اینجا قصد دارم تا مطالبی در مورد دسته ای از تکنیک های آی کی دو که "کوکیوناگه (kokyu nage) "   نامیده می شوند ارائه کنم.

 

 

   در آی کی دو "کوکیوناگه" به گروهی از تکنیک ها اطلاق می گردد که تنفس صحیح و هماهنگی کامل با حریف در اجرای آنها نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. شاید اگر بخواهیم یکی از سخت ترین تکنیک های آی کی دو را نام ببریم، یکی از اولین انتخابها تکنیک هایی باشند که در دسته "کوکیو ناگه" قرار دارند. این دشواری چه در آموزش و تفهیم این تکنیک ها و چه در یادگیری آنها به چشم می خورد. برای یادگیری و اجرای صحیح و موثر یک تکنیک "کوکیوناگه" تمرین و زمان زیادی لازم است.

  از نظر من تکنیک های "کوکیوناگه" نماینده و نشان دهنده تمام آموزشها و فلسفه آی کی دو بطور یکجا و در کاملترین شکل ممکن آن هستند. شاید جمله اخیر را یک بزرگنمایی تلقی کنید، اما کافی است تا کمی به جزئیات تکنیک های کوکیو ناگه بپردازیم، در نهایت خواهید دید که "کوکیو ناگه" نهایتآی کی دو است".

از خصوصیات بارز تکنیک های کوکیوناگه می توان به موارد زیراشاره کرد:

1- در بسیاری از تکنیک های "کوکیوناگه" تماس با حریف به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا می کند، این تماس در دو وضعیت وجود خواهد داشت. حالت اول زمانی است که حریف خود اقدام به گرفتن اوکه کرده باشد. در این حالت از این تماس تنها برای هدایت حریف و تغییر جهت نیروی او در مسیر مورد نیاز اوکه استفاده می شود .این تغییر مسیر نیرو و هدایت توسط اوکه بشکلی انجام می گردد که نهایتا منجر به بی تعادل شدن یا پرتاپ شدن مهاجم می گردد. حالت دوم زمانی است که تماس با حریف فقط در یک لحظه کوتاه قابل مشاهده باشد. این حالت زمانی رخ می دهد که اوکه با حرکت به نقاط و موقعیت های ضعف مهاجم او را بی تعادل کرده (فقط حرکت و جابجایی اوکه باعث بی تعادلی مهاجم می شود) و فقط با یک حرکت موجب پرتاب یا زمین خوردن مهاجم (رساندن به بی تعادلی کامل) می شود.

2- تماس با حریف در "کوکیوناگه" در حداقل میزان ممکن انجام می شود، حال آنکه اجرای صحیح تکنیک می تواند بطور شگفت آوری بر روی حریف تأثیر داشته باشد.

3- در تمامی تکنیک های کوکیوناگه تنفس نقش اساسی دارد. تخلیه بموقع نفس، تأثیر تکنیک را بطور شگفت آوری افزایش می دهد. شاید بتوان گفت تخلیه نفس به مفهوم فعال سازی نیروی "کی" را در یک لحظه مناسب باشد.

4-  در اکثر تکنیک های کوکیوناگه قرار گرفتن در موقعیتی از بدن حریف که او را به بی تعادل شدن برساند بسیار مهم است (نظیر رسیدن به ناحیه شی کاکو (مثلثی) در پشت بدن که دستیابی به آن حریف را در وضعیت آسیب پذیری بالایی قرار می دهد. در واقع بشکلی با حرکت و مسیر حرکت حریف هماهنگ می شویم که در نقطه ای و موقعیتی قرار بگیریم که حریف کاملا بی تعادل و بی دفاع باشد. این وضعیت معمولا با استفاده ایریمی (واردشدن) یا حرکاتی نظیر آن بدست می آید.

 5- مثل تمامی تکنیک های آی کی دو  هر چه حریف نیروی بیشتری برای حمله استفاده کند، آسیب بیشتری خواهد دید. چرا که تکنیک "ناگه" یا "پرتابی" محسوب می شود. پس هر چه نیروی بیشتری از جانب مهاجم اعمال گردد به همان نسبت با پرتاب یا زمین خوردن شدیدتری روبرو خواهد شد. نیرویی که مهاجم وارد می کند برای پرتابش استفاده می شود. فقط جهت این نیرو توسط اوکه و به دلخواه او تغییر می کند.

6- زیرکی در اجرای تکنیک های کوکیوناگه بشدت قابل مشاهده است. شما حریف را دعوت می کنید که به مسیری برود که شما می خواهید، حال آنکه خودش نمی داند به مسیری رفته که شما برایش در نظر گرفته اید. شما با جابجا شدن هایی ساده خود را به مرکز جهان مهاجم تبدیل می کنید و در نهایت در یک لحظه مهاجم به مسیری می رود که شما برایش برنامه ریزی کرده اید.

 

  • تمام موارد فوق از "کوکیوناگه" تکنیکهایی زیبا اما دشوار می سازد.

 "کوکیوناگه" ارائه کننده فلسفه هماهنگی در آی کی دو است. چرا که شما برخوردی با مهاجم صورت نمی دهید، تنها با حریفتان هماهنگ می شوید. شما به حریف نیرو وارد نخواهید کرد، فقط خشونت او را به سمت صلح هدایت می کنید. حریف شما دردی را تجربه خواهد کرد که خود قصد داشته به محیط پیرامونش ارائه کند و نه بیشتر از آن و مگر فلسفه آی کی دو جز این است.

  • "کوکیوناگه" ارائه کننده استفاده و کاربرد نیرو "کی" و تنفس است. مگر نه اینکه بسیاری نفس را عین "کی" و "کی" را از نفس جدا نمی دانند. اجرای کوکیوناگه مقدور نیست مگر با تنفس صحیح و هماهنگ.

 "کوکیوناگه"  ارائه کننده جابجایی ها و گامهایی زیبا و هماهنگ است تا رسیدن به موقعیتی که شما در آن موقعیت در اوج تعادل هستید و مهاجم در نهایت بی تعادلی.

  • "کوکیوناگه" ارائه کننده زیرکی و چالاکی است. هماهنگی بین خلاقیت ذهن و توانایی جسم که در یک لحظه بهم می پیوندند و این پیوند چنان نزدیک است که تفکیک ایندو از هم را غیرممکن می سازد.
  • برای همین است که یادگیری کوکیوناگه و اجرای صحیح آن نیازمند تمرینی طولانی مدت و مداوم است. شاید همه تمریناتی که می کنیم برای این باشد که روزی بتوانیم یک تکنیک "کوکیو ناگه" را بشکل صحیح آن اجرا کنیم. شاید کوکیوناگه چکیده همه تمرینات و باورهای ما در آی کی دوست.

 برای همین است که من کوکیوناگه را نهایت آی کی دو می دانم.

پنج شنبه 25 تير 1394برچسب:, :: 12:17 :: نويسنده : تای شا

اگر می‌خواهید با یاد گرفتن ورزش رزمی بتوانید از خودتان و دیگران دفاع کنید باید تصمیم دقیق و ظریفی بگیرید. شما می‌خواهید یاد بگیرید که کتک نخورید !چون اگر کتک بخورید ممکنه خیلی چیزها از جمله سلامتی خودتان را از دست بدهید و نکته اصلی اینجاست که اکثر افراد در راه یادگیری کتک نخوردن و صدمه ندیدن به اندازه یک عمر کتک می‌خورند و صدمه می‌بینند. یعنی طرف ۵ سال یک ورزش رزمی رو کار می‌کنه؛ ۳ روز در هفته حسابی کتک می‌خوره که اگر یک شب با کسی دعواش شد کتک نخوره! خوب عاقلانه تر نیست که وقتی که در آن چند سال می‌خواهید بگذرانید را به کارهای مهمتر اختصاص دهید و همان یک شب را کتک بخورید؟
پس باید رشته ای را انتخاب کنید که :

   در آن خبری از کتک خوردن و صدمه دیدن نباشد:
هر چند هیچ ورزش رزمی نیست که در آن به هیچوجه خبری از کتک خوردن و صدمه دیدن نباشد، چون کتک خوردن و کتک زدن بخشی از رزم است ولی رشته هایی که این درصد در آنها کم است زیادند.

   اصول مبارزه آن منطقی باشد:

 در اکثر رشته ها هر کسی سرعت؛ قدرت و آمادگی جسمانی بالاتری داشته باشد برنده است و این دقیقآ چیزی است که شما نمی‌خواهید. مثلآ در بعضی از رشته ها یکسری حرکات غیرمنطقی رو به شاگرد تحمیل می‌کنند مثلآ با دست خالی مستقیمآ جلوی یک ضربه با میله آهنی می‌ایستند؛ این ضربات و فنون به هیچوجه در خیابان قابل استفاده نیست چون هر آدم عاقلی این رو میدونه که آهن از استخوان دست شما سخت تر است؛ حتی اگر این حرکات در کوتاه مدت جواب بدهند در درازمدت مایه آسیب و دردسر شما خواهند شد؛ فکر می‌کنید در ۵۰ سالگی بتوانید استخوان دستتان را در مقابل میله آهنی قرار دهید؟ یا مثلآ رشته هایی که ضرباتی دارند که نیاز به گرم کردن بدن و یا فضای زیاد است؛ تصور کنید ساعت ۲ شب از خواب بیدار می‌شوید و با دزدهایی که توی خونتون هستند درگیر می‌شوید آیا می‌توانید ضربات چرخشی پایی که در باشگاه به چه قشنگی اجرا می‌کردید را بزنید؟ یا می‌خواهید از آنها خواهش کنید یک ربع به شما وقت بدهند تا بدنتان را گرم کنید؟

▪   فضای مبارزه آن محدود نباشد:
این یعنی اگر مشت زن خوبی در رینگ هستید به هیچوجه دلیل نمی‌شود که در خیابان کتک نخورید؛ قواعد مبارزه در رینگ و باشگاه با خیابان کاملآ متفاوت است شما در باشگاه آماده مبارزه هستید؛ بدنتان را گرم کرده اید؛ می دانید حریفتان هم از قواعد خاصی پیروی می‌کند مثلآ به سر شما ضربه نمی‌زند؛ از وسایل ایمنی استفاده می‌کنید و… این شرطی شدن نسبت به شرایطی خاص مثلآ ضربه نزدن به نقاط حساس و… باعث می‌شود بعد از سالها تمرین در باشگاه در خیابان کاملآ دست و پای خودتان را گم کنید و از یک فرد معمولی کتک بخورید و حس چنین حالتی واقعآ ناراحت کننده است. بعد از چندین سال تمرین رزم و دعوا یک شبه از یک فرد عادی کتک بخورید؛ ناراحت کننده نیست؟
علت این موضوع فقط انتخاب غلط شماست؛ اگر بخاطر سلامتی و کسب مقام رزمی کار کرده اید که اصلآ نباید انتظار داشته باشید که کتک نخورید اگر هم برای دفاع از خود کار کرده اید انتخاب غلطی کرده بودید که با دیدن شرایط متفاوت و حرکات پیش بینی نشده طرف در خیابان دستپاچه شدید. در واقع شما اصلآ فنون مبارزه خیابانی را تمرین نکرده بودید بلکه فقط ادای آن را در آورده بودید.
پس گول هیچکدام از این سی دی ها؛ کتاب ها و باشگاههایی که ادعا می‌کنند دفاع شخصی و مبارزه خیابانی را ظرف یک ماه؛ ۲۴ ساعت؛ ۲۰ روز و… بشما یاد می‌دهند نخورید زیرا اینکار بهیچوجه عملی نیست!
فرض کنید شما الفبا و خواندن نوشتن نمی‌دانید؛ من ادعا می‌کنم خواندن یک کتاب ۵۰ صفحه ای را ظرف یکماه به شما یاد بدهم؛ ولی فقط همان کتاب! در واقع به مرور زمان شما از شکل و شمایل حروف و بخاطر تکرار محتوای هر صفحه آن کتاب را حفظ می‌شوید ولی بهیچوجه خواندن یاد نگرفته اید! اگر کتاب را عوض کنند شما نمی‌توانید هیچ چیزی بخوانید.
این دقیقآ همان کاری است که این کتاب ها و سی دی ها انجام می‌دهند یعنی شما در فضای خانه یا باشگاه در آرامش کامل با دوستتان انواع ضربه ها و دفاع ها را تمرین می‌کنید و می‌بینید همه آنها بخوبی اجرا می‌شوند و فکر می‌کنید که مبارزه را یاد گرفته اید و دچار اعتماد به نفس کاذب می‌شوید ولی وقتی واقعآ یک شب در یک کوچه تاریک با صدای خشن و برق چاقوی یک مزاحم روبرو می‌شوید حتی اسمتان را هم فراموش می‌کنید چه برسد به فنون نوشته شده در یک کتاب!
ولی اگر راه مبارزه را به درستی فرابگیرید مبارزه به بخشی از غریزه بدن شما تبدیل می‌شود و حتی اگر نصفه شب چشمتان را باز کنید و ببینید کسی می‌خواهد شما را خفه کند می‌توانید از خودتان دفاع کنید.
ضرب المثل معروفی هم هست که می‌گوید : *  ماهی ندهید؛ ماهیگیری را یاد بدهید *

پنج شنبه 25 تير 1394برچسب:, :: 12:16 :: نويسنده : تای شا

اوشیبا تأثیرات مبارزه را در حین کار با تاکدا کشف کرد ولی این برای او کافی نبود چرا که او میخواست به جایگاه واقعی بشر دست پیدا کند و البته توانست این جایگاه را به لطف وجود شخصیت دیگری به نام اونیسابورو دگوچی استاد بزرگ تمرینهای سبک جدید شینتوایست یعنی اوموتوکیو بدست آورد در کنار دگوچی وی توانست تمرینات جدید (بکارگیری زمزمه و اصوات دعاگونه به صورت ذکر) بنام کوتوداما را دنبال کند وقتی در سال 1924 دگوچی ژاپن را به قصد مونوگولی ترک کرد و اوشیبا به عنوان محافظ همراه وی بود اوشیبا هرآنچه که از مبارزه میدانست برای مقابله با دسته‌های راهزنان بکار می‌گرفت این تجربه بسیار عالی بود و برای اولین بار استاد بزرگ آینده مسیر ویژه خود را پیدا کرد پیش بینی در دل خطر وقتی همه تهدید شده و هراسیده‌اند او به جلوتر از خودش می‌نگرد و می‌اندیشد کدام مسیرها را باید انتخاب کرد و از کدام باید چشم پوشید. در بازگشت به ژاپن اعتقاداتش به یقین رسیده بود و به جایگاه بشر در عالم هستی دست یافته بود و آن را با تمام وجود درک می‌کرد. برای ایجاد هماهنگی بین تمرینات و اعتقادات فیلسوفانه اش او هنری جدید آفرید آیکیدو به معنای:

وحدت و عشق صلح و آشتی و تجسم قدرت هر بخش از آی کی دو دارای معنایی به شرح ذیل است:

آی : هماهنگی - وحدت - همراهی - همراه شدن

کی : روح - توان - نیروی روحی - قدرت درونی

دو : روش - ساختار – راه

 ریشه‌های آی کی دو نوین در آی کی جوجوتسو ژاپن قرار گرفته است. در این عهد بوجوتسو با روشهای کلاسیک تمرینات رزمی نقش برجسته‌ای در پدیدار گشتن طبقه جنگاوران در مهارتهای دفاع با دست خالی در کنار شیوه استفاده از سلاح آموزش داده می‌شد آی کی جوجوتسو تنها یکی از چند نوع شیوه‌ها و سبک‌های مبارزه بود. در تمام آنها نظرات سخت انضباطی اعمال می‌شد و اعضاء موظف به حفظ کامل اسرار بودند که به تمرین این روشها و فنون به دیده احترام بنگرند. گفته‌اند که آی کی جوجوتسو توسط جنگاوری فاضل به نام شاهزاده تی جون فرزند امپراتور سیوا ابداع شده است. روش تی جون بر اساس ضربات شمشیری دست خالی که نقاط مختلف باز زره حریف را مورد هدف قرار می‌داد استوار بود. یکی از فرزندان تی جون به نام تسوته موته محدوده فنون را گسترش داد و تاکید را بر ماآی (تشخیص فاصله بین خود و حریف) گذاشت. این توانایی برای تمام جنگاوران لازم بود زیرا که آنان بایستی خود را آماده رویارویی با سلاحهایی با طولهای مختلف می‌کردند.یوشی میتسو سردار برجسته از هنرهای رزمی آگاهی بسیاری داشت .وی فردی بود که آگاهیهای بسیاری در زمینه اطلاعات پزشکی داشت. او این اطلاعات را بر اثر علاقه به کالبدشناسی انسان کسب کرده بود. گفته می‌شود که وی این اطلاعات را از راه تشریح اجساد جنگاوران مرده به دست می‌آورده. وی با بکاربردن فنون رایج به شیوه‌های ماهرانه که وی را قادر می‌ساخت کنترل بیشتری روی حریفانش بدست آورد موجب توسعه و پیشرفت آی جوجوتسو گردید. وی دریافت که دست و مچ‌های جنگاوران چون محکم و پوشیده شده نیستند معمولاً آسیب‌پذیر هستند و بنابراین فنونی ابداع کرد که آنها را برای آسیب زدن به این نقاط بکار برد. وی این ساختار را " دایتوریو آی کی جوجوتسو" نامید که بعد از مرگش دایتو نامیده شد. یوشی کیو پسر یوشی میتسو که خود نیز جنگاوری کارآزموده بود با اضافه کردن شیوه‌ای که جنگاوران بدون سلاح می‌توانستند از آن در مقابل شمشیرهای کوتاه و بلند استفاده کنند تعداد فنون این روش را افزایش داد. یوشی کیو همچنین شاگردانش را وادار به تمرین در مقابل شمشیرهای کوتاه و بلند که یک نوع نیزه شکافنده بود می‌کرد. وی بخاطر تغییر محل اقامتش فامیلی خود را تغییر داد در اواخر قرن نوزدهم که ژاپن در آستانه بیرون آمدن از انزوا قرار داشت. سوگاکوتاکه دا سی و یکمین فرد از نسل تاکه دا تصمیم گرفت که شیوه خانواده را دوباره احیا کند. پس از مدتی این شیوه را جا انداخت و مدرسه‌ای در هوکایدو واقع در استان آباشیری افتتاح کرد. دیری نپایید که کارش گرفت و افراد ارتش در آنجا به یادگیری پرداختند. توکی مونه تاکه دا پسر وی کار را ادامه داد و مدرسه را " دایتون کان " نامید. نامی که تاکنون حفظ شده است در این مدرسه بود که فردی به نام " موریهه اوشیبا" تحصیل کرد. او که خود استاد مسلم هنرهای رزمی بود تحت تأثیر " سوگاکوتاکه دا " با معرفی بهترین هنرهای رزمی دیگر و ارایه برخی از عقاید خود به پیشرفت برنامه آموزشی مدرسه کمک کرد. وی خیلی زود یکی از برجسته‌ترین شاگردان " سوگاکوتاکه دا " گردید. اوشیبا در زمان قدرت واکایاما در ژاپن متولد شد. وی مرید هنرهای رزمی بود. او تمام پول خود را در راه یادگیری زیرنظر بهترین استادها در جهان صرف کرد. او اشتهای سیری ناپذیری جهت یادگیری هرچه بیشتر روشها داشته است. وی در جنگ جهانی دوم در ارتش ژاپن در جنگ با روسها دلاوریها و مهارت خود را به نمایش گذاشت تا جائیکه به او لقب خدای سربازان را دادند. وی پس از جنگ به شغلهای بسیاری پرداخت ولی بخاطر بهبود مهارت رزمی خود در رنج بود زیرا که آرزو داشت که شکست ناپذیر گردد. در این دوران بود که با راهبان بودایی برخورد و به فلسفه آنها گوش فرا داد و بر اثر آن به تردید افتاد که هنرهای رزمی نباید فقط مختص حمله به شخص دیگر یا به زمین زدن انسان‌ها باشند. وی تصمیم گرفت که این فلسفه را دنبال کند. لذا شخصا وارد معبد گردید و هر روز ساعات زیادی را به خلوت و تنهایی می‌گذراند و به مفهوم حقیقی هنرهای رزمی پی برد. وی دریافت که هنرهای رزمی نباید مختصرا وابسته به قدرت باشند بلکه بایستی راهی برای پیشرفت روح و جسم و رسیدن به صورت آنها باشند.آی کی جوجوتسو آنگونه که تمرین می‌گردید این فلسفه را مطرح نمی‌کرد. بنابراین وی تصمیم گرفت تا هنر جدیدی را ابداع کند که سرشار از اصل هماهنگی روحی و جسمی مورد نظرش باشد. وی این هنر را آی کی نامید و همانند دیگر هنرهای رزمی پسوند جوتسو به معنای هنرجنگیدن را از آن حذف کرد و واژه  دو را به معنای راه را که نشان دهنده ملایمتر شدن است بجای آن برگزید.

 

دو شنبه 22 تير 1394برچسب:, :: 13:29 :: نويسنده : تای شا

 

انسان، عاشق زیبایی نمی شود.

 

بلکه آنچه عاشقش می شود در نظرش زیباست

شنبه 8 تير 1394برچسب:, :: 12:13 :: نويسنده : تای شا

انواع کاتانا

کاتانا (یا کِتانا) نام یک نوع شمشیرژاپنی است که از قرن 13 مورد استفاده سامورایی های ژاپن بوده‌است. لغت «کتانا» در زبان ژاپنی باستان به معنی شمشیر است.
از ویژگیهای بارز کتانا شکل زیبای آن و استحکام خارق العاده‌اش است. در طول تاریخ شکل آن تغییرات مختصری یافته ولی اصول پایه آن همچنان بدون تغییر مانده ‌است. از جمله ویژگی‌های کتانا می‌توان به شکل منحنی تیغه آن اشاره کرد. همچنین یک طرف شمشیر (لبه داخلی آن) بسیار تیز است و اصولا قسمت عقب سطح شمشیر از قسمت تیز و برنده آن کلفت‌تر است.
کتانا اصولا برای بریدن اجزا بدن طراحی شده تا زخمی کردن دشمن، به همین دلیل هر تیغه آن به شکل خاصی طراحی شده ‌است تا قدرت برندگی آن هرچه بیشتر اثرگذار باشد.

تقسیم بندی شمشیرهای ژاپنی

شمشیرهای ژاپنی اصولا بر چهار پایه طبقه بندی و تقسیم می‌شوند

تقسیم بندی برپایه اندازه تیغه آن


    تمام شمشیرهای ژاپنی بر این پایه تولید می‌شوند. چیزی که شمشیرهای ژاپنی را از یکدیگر متمایز می‌کند طول تیغه آن است. شمشیرهای ژاپنی با واحد شکو (Shaku) اندازه‌گیری می‌شوند. (۱ شکو = تقریباً برابر است با ۳۰٫۳ سانتی متر و یا ۱۱٫۹۳ اینچ) همچنین برای دقت بیشتر هر «سان», «بو» و «رین» (بترتیب برابر با یک دهم, یک صدم و یک هزارم شکو) مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال: تیغه کمتر از یک شکو(۳۰ سانتی متر) یک تانتو )خنجر) نامیده می‌شود.

  • تیغه بزرگتر بین یک تا دو شکو (یعنی بین ۳۱ تا ۶۱ سانتی متر) شوتو (شمشیر کوتاه) نامیده می‌شود. معروف‌ترین انواع شوتو شمشیرهای واکیزاشی و کوداچی هستند.
  • تیغه بلندتر از دو شکو (۶۱ سانتی متر) دایتو (شمشیر دراز) نامیده می‌شود. شمشیرهای کتانا در این بخش قرار می‌گیرند که متداول‌ترین نوع شمشیر ژاپنی هستند.
  • تیغه بلندتر از سه شکو (۹۰ سانتی متر) آداچی و یا نوداچی خوانده می‌شوند. اینگونه شمشیرها کاربرد کمتری دارند و استفاده چندانی ندارند.

 

تقسیم بندی بر پایه نوع سبک رزمی مدرسه سامورایی و استان سازنده آن


از نوع شمشیر ژاپنی، می‌توان به محل ساخت و مدرسه سامورائی که شمشیر در آن ساخته شده‌است پی برد.

در واقع هر6 مدرسه معروف و صاحب سبک سامورائی، یعنی مدرسه سوشو، باماتو، بیزن، باماشیرو، مینو و واکیمونو که هر کدام در استان‌هایی به همین نام متمرکز بودند، بخاطر خواص منحصر بفرد شمشیرهای خود مشهور بودند. برای مثال شمشیرهایی که در استان مینو ساخته می‌شدند بخاطر قدرت بسیار بالای برندگی و یا شمشیرهای استان یاماتو به خاطر خسته نشدن دست و سبکی شمشیر معروف بودند.

همچنین هر یک از این مدارس امضاء مخصوص مدرسه خود را بر روی شمشیرهایشان حک می‌کردند.

 

تقسیم بندی بر پایه سیر و زمان ساخت آن

  • تا قبل از سال ۹۷۸ میلادی: در این سال‌ها شمشیرهای «چوکاتو» و یا «جوکوتو» که دارای تیغه‌ای صاف و شکل‌های غیرمعمول و عجیب بودند رواج بسیار داشتند.
  • از ۹۷۸ تا ۱۵۹۷ میلادی: در این سالها شمشیرهای موسوم به «کوتو» متداول گشت. در این دوره تاریخی هنر شمشیرسازی ژاپن به شکوفایی قابل توجهی رسید. گونه‌های اولیه «کوتو» شکل‌های نامناسبی داشتند، بطوریکه دسته‌های شمشیر شکلی منحنی‌وار داشت. این شمشیرها همچنین در ابتدا در دست کمی سنگین بودند ولی بعدها اشکالاتشان بهبود قابل توجهی یافت و تغییراتی اساسی در شکل کوتوها ایجاد شد.
  • از ۱۵۹۷ تا ۱۷۶۰ میلادی: در این سالها شمشیرهای موسوم به «شینتو» که به زبان ژاپنی به معنای «شمشیر جدید» بود متداول گشت .اما از لحاظ کیفیت، این شمشیرها در مقام پایین‌تری نسبت به شمشیرهای «کوتو» قرار داشتند و سامورایی‌های متمول همچنان از شمشیرهای «کوتو» استفاده می‌کردند.
  • از ۱۷۶۰ تا ۱۸۷۶ میلادی: در این سالها نوع جدید و بهبودیافته شمشیرهای «کوتو» طراحی و ساخته ‌شد که اصولا «شین شینتو» یا «شمشیرهای جدید جدید» نام گرفتند. این شمشیرها از شمشیرهای «شینتو» کیفیتی بالاتر داشتند اما همچنان شمشیرهای «کوتو» حرف اول را می‌زدند.
  • از ۱۸۷۶ تا امروز: بعد از وضع قانون هایتوره ای که حمل سلاح و شمشیر در میادین شهر را ممنوع می‌کرد تیغه‌هایی که به صورت کارخانه‌ای ساخته می‌شدند را به صورتی استهزاءآمیز «گانتو» نامیدند . «گانتو»ها که بیشتر به شمشیرهای سواره نظام کشورهای فرانسه و انگلیس شبیه بودند تا کاتاناها (اگرچه «گانتو»ها شکل شمشیرهای کاتانا را نیز تا حد زیادی حفظ می‌کردند) اندازه‌ای کوتاهتر از شمشیرهای «شینتو» و «شین شینتو» داشتند.


تقسیم بندی بر پایه نوع حمل و پوشش آن:

نام چند تن از معروف‌ترین سازندگان کاتانا:

ماسامونه---  هاتوری هانزو ---- موروماسا ----- آماکونی -----  مونه چیکا

 

  شعارجنگجویان سایه(نینجا):  مادرسايه زندگي ميكنيم و درسايه ميميريم (هاتوري هانزو)

 

 

شنبه 7 تير 1394برچسب:, :: 13:27 :: نويسنده : تای شا

در بسیاری از ورزش های امروزی لازم است که شما حجم زیادی از هوا را تنفس کنید تا در آن ورزش موفق باشید.در اینجا راهکارهایی برای افزایش ظرفیت ریه  شما همچنین افزایش حجم هوایی که بداخل ریه ها می فرستید وجود دارد.

این تمرین ها را هر روز انجام دهید  و تاثیر آن را خیلی زود متوجه شوید.

روش 1: نکات سریع برای افزایش ظرفیت ریه

 1.تنفس عمیق

 

شما می توانید مقدار هوایی که به ریه های خود می فرستید را در یک زمان کوتاه افزایش دهید، بدون اینکه لازم باشد  بلند مدت در فعالیت های ورزشی شرکت کنید یا از تجهیزات ورزشی استفاده کنید.

 ترفند این است بطور پیوسته و عمیق تنفس بکشید.
بطور کامل و به آرامی بازدم کنید. چندبار قبل از شروع، تمرین کنید. هوا را در ریه های خود معطل نکنید و نگه ندارید، اینکار باعث میشود در تنفس بعدی حجم هوا بیشتر شود.

در هنگام دم عضلات شکم خود را منقبض کنید. اینکار باعث میشود فضای اطراف ریه های شما بیشتر شود و هوای بیشتری را بداخل بکشد.  بازوهای خود را کمی باز کنید تا قفسه سینه  شما باز باشد.

 2.نفس عمیق بکشید.

 

دقت کنید که از 85 درصد ظرفیت ریه خود استفاده کنید و فضای کافی برای آرامش بدن خودتان بگذارید! استفاده از 100 درصد ظرفیت ریه موجب درد می شود.اگر امکانش وجود داشت از یک دوست بخواهید بر تنفس شما نظارت داشته باشد.عضلات صورت شما باید ریلکس باشد و تنها عضلات شکم هستند که کار میکنند.

 3.به صورت خود آب بپاشید در حالیکه نفس خود را حبس کرده اید.

 

دانشمندان متوجه شده اند که اینکار موجب کاهش سرعت ضربان قلب شده و نیز برای غواصی کردن مناسب است.

بدن شما برای شیرجه زدن به زیرآب آماده می شود. بطوریکه ضربان قلب را بصورت مؤثری تنظیم کند و نیز اکسیژن را به خون شما برساند بطوریکه شما را زنده نگه دارد.مراقب باشید که آب سرد باشد اما یخ نباشد آب یخ باعث میشود ضربان قلبتان سریع تر بشود و این باعث می شود توانایی شما برای اینکه نفس خود را برای مدت زمان طولانی حفظ کنید کاهش یابد.

 4.عضلات خود را شل کنید و نفس خود را نگه دارید.

 

سعی کنید چشمهایتان را ببندید. هرچقدر که انرژی کمتری صرف کنید بدن شما قادر خواهد بود مدت زمان بیشتری نفس را نگه دارد. در ذهن خود تا 100 بشمرید و به شمردن اعداد تمرکز کنید.

عددی را که بیشتر از آن نتوانستید نفس خود را نگه دارید بخاطر بسپارید! این عدد معیار شما برای تمرین بعدی خواهد بود.

 5. به آرامی بازدم کنید و 3-4 بار تکرار کنید.

 

اجازه ندهید تنفس شما به سرعت خارج شود. در یک جریان ثابت تا جائیکه می توانید به آرامی بازدم کنید. بعد از اینکه تمرین را یکبار بطور کامل انجام دادید دوباره از اول تکرارش کنید.

بعد از 4 الی 5 بار تکرار، ظرفیت ریه های شما بمقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

بصورت منظم این تمرین را انجام دهید.

شنبه 6 تير 1394برچسب:, :: 8:34 :: نويسنده : تای شا

     کبد چرب اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است. شایع ترین علل کبدچرب درایران چاقی، دیابت، سوءتغذیه و بالا بودن چربی خون است و در کشورهای دیگر مصرف بالای الکل از شایع ترین علتها محسوب میشود.
 از دیگرعلل کبد چرب می توان به کاهش وزن ناگهانی، اختلالات مادرزادی، سوءجذب چربی، تغذیه ناصحیح و مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات، گرسنگی طولانی مدت وتغذیه وریدی طولانی مدت اشاره کرد. تحقیقات وبررسی ها همچنین نشان داده داروهایی مانند کورتون ها، هورمون های استروژن، قرص های ضد بارداری، داروهای تقویت جنسی و استرس از عوامل زمینه ساز این مشکل اند.
کبد چرب بدون علامت است و در بعضی افراد ممکن است احساس پری شکم و درد خفیف ناحیه راست شکم را ایجاد کند، این مشکل معمولاً به صورت اتفاقی در حین بررسی های آزمایشگاهی یا سونوگرافی مشخص می شود. این مشکل بویژه در مراحل اولیه، قابل درمان است، اما در تعدادی از بیماران در صورت درمان نشدن ممکن است به فیبروز کبدی یا در نهایت سیروز کبدی منجر شود که در این صورت درمان آن بسیار دشوار خواهد بود.
 کاهش تدریجی وزن و ورزش روزانه می تواند بگونه چشمگیری در درمان کبد چرب مفید باشد. البته توجه داشته باشید که کاهش ناگهانی وزن ممکن است این مشکل را تشدید کند. طب سنتی تدابیر خوبی برای درمان کبد چرب دارد، البته برای درمان آن حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا نوع گیاهان و درمان تجویز شده براساس شرایط و مزاج فرد متفاوت است.


مواد غذایی مفید برای کبد
میوه و سبزیجات

آب میوه ها و آب سبزیجات بدون افزودن قند جزو نوشیدنی های سالمی هستند که برای کبد بسیار مفیدند. در بین این نوشیدنی ها می توان به آب هویج، آب سیب، آب لیموترش، آب جعفری و اسفناج اشاره کرد. سعی کنید که این آب میوه ها و سبزی ها را در منزل تهیه کرده و مصرف کنید. این میوه ها و سبزیجات قدرت این را دارند که کبد را تمیز کنند.

مواد غذایی سرشار از گوگرد
مواد غذایی سرشار از گوگرد جزو مواد غذایی مفیدی هستند که به روند سم زدایی از بدن که در کبد انجام می شود کمک زیادی می کنند. کبد از مولکول های گوگردی برای مقابله با آفت کش ها و سمومی استفاده می کند که از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن می شوند. از بین مواد غذایی حاوی گوگرد می توان به سیر، پیاز، کلم، کلم بروکلی و گل کلم اشاره کرد. بهتر است این مواد غذایی به صورت خام مصرف شوند چون فرایند گرمایشی میزان مواد و عناصر مغذی این مواد غذایی را کاهش می دهد.

انواع کلم (بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل)
کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد بوده و دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می کنند، مثل نیتروزامین های موجود در دود سیگار و افلاتوکسین موجود در بادام زمینی. همچنین حاوی موادی بنام گلوکوزینولات هستند که باعث می شوند کبد آنزیم هایی را تولید کند که برای انجام فرآیند سم زدایی لازم هستند.

ادویه ها
دارچین یکی از ادویه هایی است که می تواند به عملکرد خوب کبد کمک زیادی بکند. توصیه می کنیم این ادویه مفید را به غذاها اضافه کرده و از خواص آن استفاده کنید.

عسل
هر آنچه که از تلاش زنبورهای عسل به دست می آید کبد را در سلامت نگه می دارد. توصیه می کنیم هر روز چند قاشق چایخوری عسل میل کنید. مصرف روزانه عسل یک عادت خوب است که به سلامتی بدن کمک زیادی خواهد کرد.

آب لیمو ترش تازه در آب داغ
آب لیموترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید (البته اگر ناراحتی معده ندارید) این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد. همچنین تولید صفرا را تحریک کرده، معده و روده را پاک می کند و حرکات روده ای را افزایش می دهد.

چغندر
چغندر تصفیه خون را تقویت کرده و فلزات سنگین را در بدن جذب می کند.

میوه های غنی از آنتی اکسیدان
آلو، کشمش، زغال اخته، شاتوت، توت فرنگی، تمشک، پرتقال، گریپ فروت سرخ، طالبی، سیب و گلابی. طی فرآیند سم زدایی یا تصفیه کبد، تعداد زیادی رادیکال آزاد تولید می شود که برای سلامت کبد مضر هستند. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند.
سیب
سیب دارای پکتین است که می تواند به فلزات سنگین موجود در بدن متصل شده (بخصوص در روده بزرگ) و باعث دفع آنها از بدن شود. این کار بار کبدی را کاهش داده و ظرفیت سم زدایی آن را افزایش می دهد.

آرتیشو (کنگر فرنگی)
آرتیشو تولید صفرا را افزایش می دهد. یکی از کارهای صفرا این است که سموم بدن را از طریق روده پاک می کند. ۳۰ دقیقه بعد از خوردن مقداری آرتیشو، ترشح صفرا تا ۱۰۰ درصد افزایش می یابد.

کاکائوی تلخ
براساس یک تحقیق مشخص شده که مصرف کاکائوی تلخ برای افراد مبتلا به بیماری های کبدی همانند یک مرهم عمل می کند و می تواند درمانی برای بیماری آنها باشد.

کبدتان را مثل دسته گل تمیز کنید
اگر در هضم غذا دچار مشکل شده اید، نفخ می کنید و حالت تهوع دارید، احتمال دارد کبدتان دچار مشکل شده باشد، یعنی اینکه باکش پر شده و دیگر نمی تواند مواد زائد را دفع کند.
ـ لیموترش می تواند باعث تحریک ترشح صفرا شده و تمام سموم و مواد زائد انباشته شده در کبد را تمیز کند.
روش استفاده: 3 عدد لیموترش را بدون برش دادن داخل یک ظرف حاوی آب سرد بیندازید. اجازه دهید آب به مدت سه دقیقه داغ شده و به جوش برسد. سپس آن را خنک و لیموترش ها را از آن خارج کنید. آب لیموترش ها را بگیرید و به همان آب اضافه کنید. هر روز صبح ناشتا و همچنین بین وعده های غذایی از این آب لیموترش میل کنید.

ـ رزماری باعث افزایش ترشح صفرا می شود بطوریکه کبد را تمیز و به عملکرد خوب آن کمک می کند.
روش استفاده:  ۱۵ گرم برگ خشک رزماری را در یک لیتر آب ریخته و ۱۵ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه چند فنجان از آن میل کنید.

ـ حالت تهوع، مشکلات کلیوی و حتی اختلالات جنسی می تواند ناشی از اشباع شدن کبد باشد. زمانیکه ضایعات زیادی در کبد جمع شده، علائم زیادی بروز می کند. برای کمک به تمیز شدن و عملکرد خوب کبد می توانید از افشره خوراکی نعناع استفاده کنید.
روش استفاده: دو قطره افشره خوراکی نعناع فلفلی را در یک قاشق چایخوری عسل بچکانید و در دهان بگذارید. همچنین می توانید یک قطره افشره خوراکی رزماری، یک قطره افشره خوراکی نعناع و یک قطره افشره خوراکی ترخون را با هم مخلوط کرده و به صورت موضعی روزانه دو مرتبه کبدتان را خلاف عقربه های ساعت با آن ماساژ دهید.

ـ گیاه قاصدک ترشح صفرا را تحریک کرده و مواد زائد را از بدن دفع می کند.
روش استفاده: برای هر ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش یک تا چهار گرم ریشه خشک گیاه قاصدک لازم دارید. این گیاه را دم کنید و روزانه سه تا چهار مرتبه میل کنید.

ـ روغن زیتون برای کبد بسیار سودمند است چون خواص ملینی دارد. این روغن، کبد را تمیز و مشکلات کبدی را رفع می کند.
روش استفاده: روغن زیتون را با آب لیموترش مخلوط کنید و پنج روز با شکم خالی این ترکیب را بنوشید.

ـ آرتیشو (کنگرفرنگی) باعث تحریک تشرح صفرا می شود و به دفع توکسین ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می کند.
روش استفاده: ۱۰ تا ۲۰ عدد برگ آرتیشو را در نیم تا یک لیتر آب و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و در طول روز بعد از غذا از این محلول میل کنید.

ـ خار مریم می توان برای تحریک ترشح صفرا و همچنین دفع مواد زائد استفاده کرد.
روش استفاده: ۵/۲ گرم عصاره گیاه خار مریم را با یک چهارم لیتر آب مخلوط کنید و هر روز قبل از غذا (سه مرتبه در روز) از این عصاره میل کنید. عصاره این گیاه به صورت کپسول یا به شکل مایع در بازار وجود دارد.

دشمنان کبد را شناسایی کنید

الکل
الکل یکی از پنج ماده مخرب و آسیب رسان کبد محسوب می شود. زمانی که الکل وارد بدن می شود کبد مجبور می شود برای مقابله و از بین بردن میزان زیادی توکسین تولید شده از طریق مصرف الکل تلاش زیادی بکند. مصرف زیاد الکل باعث می شود کبد به زحمت زیادی بیفتد و طولی نمی کشد که این عضو حیاتی کارایی خود را از دست می دهد.

آرد سفید
آرد سفید یا همان آرد بدون سبوس نیز معمولاً یکی از عوامل تشکیل سنگ کلیه محسوب شده و در عین حال باعث ابتلا به بیماری سیروز کبدی می شود. اگر هر روز از نان هایی استفاده می کنید که از آرد سفید بدون سبوس تهیه می شوند باید بدانید که کبدتان دچار مشکل می شود.

برنج سفید، نمک و قند تصفیه شده
همه محصولات غذایی فراوری و تصفیه شده مانند برنج سفید، نمک تصفیه شده و قند سفید می توانند به کبد آسیب برسانند. سعی کنید برنج قهوه ای، شکر قهوه ای یا عسل و همچنین نمک دریایی را جایگزین این مواد غذایی بکنید. تا جایی که می توانید مصرف نمک را کاهش دهید. گوشت های دودی نیز می توانند عاملی برای آسیب رساندن به کبد شوند. برای اینکه طعم مواد غذایی تان را بهتر کنید از آب لیموترش استفاده کنید چون هم به غذا طعم بهتری می دهد و هم باعث تمیز شدن کبد می شود.

مواد غذایی سرخ کردنی
تا جایی که می توانید مصرف مواد غذایی سرخ کردنی، گوشت های چرب، گوشت هایی با پوست یا چربی و مواد غذایی نیمه پخته شده را محدود کنید. از این گذشته توصیه می کنیم از مصرف مواد غذایی حاوی رنگ های خوراکی و شیرین کننده های مصنوعی بپرهیزید.

  مهمترین عواملی که به کبد آسیب می رسانند
۱. دیر خوابیدن در شب و دیر بیدار شدن در صبح
۲. ادرار نکردن هنگام بیدار شدن از خواب
۳. زیاد غذاخوردن
۴. با عجله صبحانه خوردن
۵. مصرف بیش از حد داروها
۶. مصرف بیش از اندازه رنگ های مصنوعی موجود در مواد غذایی (مثل آدامس های رنگی، پاستیل و...)، قندهای مصنوعی، ادویه ها و بطور کلی استفاده از خوراکی هایی که موجب از دست رفتن مواد مغذی مفید از بدن می شود.
۷. مصرف نامناسب روغن. (بهتر است مصرف روغن را در غذاهای خود کاهش دهید، حتی روغن هایی که جزو بهترین روغن ها شناخته شده اند، مثل روغن زیتون)
۸. غذاهای آماده و سرخ شده را کمتر مصرف کنید (مصرف سبزیجات و میوه های خام مفید است(

دانستنی های مفید
ـ جایگزینی گوشت با سویا، جایگزینی شام با سالادی شامل هویج، کلم، کاهو، ترب، تربچه، سرکه سیب، آبغوره، پرهیز از آب خوردن بین غذا، استفاده بیشتر از سیر، پیاز، سبزیجات تازه، لیموترش و سیب در رژیم غذایی روزانه بسیار مفید است.
ـ زنجبیل و زردچوبه تاثیر مفیدی بر روند بهبود کبد چرب دارند.
ـ مصرف مقطعی و کوتاه مدت ویتامین E می تواند مفید باشد.
ـ مصرف روزانه یک لیوان سرکه انگبین تاثیرات شفابخشی در درمان کبد چرب دارد و عرق کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاتره نیز مفید است.
ـ نوشیدن دم کرده گل مریم نیز اثربخش است.
ـ مصرف چند روز متوالی شربت یا مربای آلبالو و گیلاس داروی نارسایی کبد است.

تذکر
خوردن مواد غذایی فوق نمی تواند جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک شود و باید همراه با مصرف این مواد غذایی به توصیه پزشک در این زمینه نیز عمل کنید.

 

شنبه 24 خرداد 1394برچسب:, :: 12:0 :: نويسنده : تای شا

 همه می‌دانند برای خلاصی از چربی اضافه (در هر ناحیه از بدن که باشد) باید فعالیت چربی‌سوزی بیشتری انجام شود.
آب کردن چربی اضافی زیرچانه یا همان غبغب خودمان هم در این مورد استثنا نیست. البته داشتن غبغب برای افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند، امری طبیعی است، اما گاهی این اتفاق می‌افتد که فرد باوجود طبیعی بودن وزن بدنش، با معضل غبغب دست به گریبان می ‌شود و البته نباید فراموش کنید که وجود غبغب، تاثیر زیادی بر چهره فرد دارد و اصولا باعث می ‌شود سن افراد بیشتر به نظر برسد.

جراحی پلاستیک یکی از راههای از بین بردن سریع غبغب است، اما یک ‌راه درمانی مفید بدون درد و خونریزی نیز برای از بین بردن این مشکل زیر‌چانه‌ای وجود دارد؛ ورزش دادن عضله این ناحیه که صد البته بهتر از عمل جراحی است!


برای کشیدن عضله این ناحیه، چندین ورزش راحت وجود دارد که به تعدادی از آنها در این قسمت می‌پردازیم:

1- کف دست‌ها را برای 10 ثانیه به پیشانی‌تان فشار دهید. این فشار را در جهت عکس گردن و سر وارد کنید. باید حس کنیدکه گردن و چانه‌تان سفت شده‌اند. این حرکت را، البته این بار با قرار دادن دست درپشت سر، تکرار کنید.
همین حرکت را در دو طرف سر نیز تکرار کنید. در این حالت، دست خود را به شکل پیاله کرده و آن را روی گوش خود قرار دهید و ورزش مذکور راانجام بدهید.

2
- در تمرین دیگری که برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنیم، بایدبه این ترتیب عمل کنید: چانه‌تان را بالا بگیرید و دهان خود را باز و بسته کنید؛انگار که آدامس می‌جوید. در این تمرین، باید حس کنید که عضلات آرواره تا گردن شماسخت شده‌اند.

3
- دهان خود را باز کنید، خیلی آهسته سر خود را به عقب خم کنیدو در همین حال بمانید. حالا لب پایین را تا روی لب بالای خود حرکت دهید و این حرکت را چندبار انجام دهید.

4
- همانطور که سرتان در حالت طبیعی قرار دارد(بدون خم کردن آن به هر جهتی)، سعی کنید لب پایین خود را به بینی‌تان بزنید! البته این اتفاق تقریبا غیرممکن است، اما تلاش برای انجام چنین کاری، برای هدف شما مفیدخواهد بود.

5-بیرون آوردن زبان از دهان، آنهم بطور مداوم و پشت سرهم، عضلات دهان و صورت را تقویت می‌کند و در از بین بردن غبغب نیز مؤثر خواهد بود.

شنبه 24 خرداد 1394برچسب:, :: 11:58 :: نويسنده : تای شا

 اغلب شاگردان در دنیا این سوال را دارند که چگونه میتوان یک استاد واقعی برای خود پیدا کرد که من 30 سال تجربه خود را برای شما بیان میکنم :

1.به استاد بودن خود افتخار  نمیکند و این برایش امری عادیست .

2.از خود خلاقیت و ابتکار و نوآوری دارد.

3.از مواجهه مستقیم و تدریس مستقیم به شاگردان طفره نمی رود.

4.از آنجا که مستقیما با تمام شاگردان در ارتباط نزدیک است روان بودن انجام تکنیکها و درستی  اجرای آن  برای همگان محسوس است و شاگردان اجازه انتقاد و اظهارنظر دارند.

5.کنار سالن نمی ایستد و از شاگردان ارشد بعنوان استاد رده های پائین تر استفاده نمی کند.

6.رابطه معنوی با شاگردان دارد که محبت او قلبا احساس میشود.

7.مانند کوزه علم و آگاهی در مورد ورزش رزمی از عمل و گفتار و کردارش تراوش میکند و دارای اطلاعات به روز شده است.

8.برای همگان ارزش و احترام قائل است و افتخار خود را انسانیت و خدمت به بشریت میداند و در این مورد یک استاد معنوی نیز محسوب میشود.

 9. به اصل و اساس تکنیکهای هنر رزمی میپردازد و روی حاشیه ها برای جبران ناتوانی دانش خود مداوم تاکید ندارد.

 
بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست            ازخود بطلب هرآنچه خواهی که توئی

شنبه 23 خرداد 1394برچسب:, :: 12:36 :: نويسنده : تای شا

به همراه یه عالمه انرژی مثبت برای همه

تحقیقات در مهندسی بیوشیمی نشان می دهد که مغز انسان ماده ای را ترشح می کند بنام اندروفین(مورفین طبیعی بدن) کسانی که بر ذهن آنها تفکرات منفی حاکم است اندروفینی که از مغزشان ترشح می شود بیماریزاست و کسانی که ذهن مثبت دارند اندروفین آنها شفابخش است: یک ماده با دو خاصیت!

امروزه از نظرعلمی ثابت شده که هیچ چیزی نیست که از خودش هاله انرژی ساطع نکند. قانون "دوبروی " می گوید: "هر ذره ای از خود انرژی به همراه دارد" . حتی با دوربینهای مخصوص از این انرژی ها عکس تهیه کرده اند.

هاله های انرژی با فرکانس مغز و تفکر انسان مرتبط هستند.


ما می توانیم هاله های انرژی خود را با متمرکز شدن بر روی شخصی یا محلی هدایت کنیم فقط کافی است به آن شخص فکر کنیم بلافاصله هاله های انرژی ما با سرعت نور بسوی آن شخص فرستاده می شود .

هاله های انرژی قابل باردار شدن است؛ اگر تفکر انسان منفی باشد هاله منفی و اگر مثبت باشد هاله مثبت. بدین ترتیب که اندیشه های مثبت، مهرآمیز، خیرخواهانه، سرشار از توانمندی، هوش و خلاقیت بر هاله اثر مثبت دارد و سطح انرژی های آن را بالا می برد و از نظر کمّی نیز میتواند هاله انسان را بزرگتر نماید.

برعکس اندیشه های منفی، بدبینی ها، خودخواهی ها، احساس تنفر از خود و یا دیگران، حسادت، خشم و هر گونه اندیشه بد برهاله اثر تخریبی می گذارد و سطح انرژی های آن را بشدت کاهش میدهد و انرژی زیادی از انسان می گیرد.

وقتی در مکانی احساس بدی می کنید بدین معناست که آن محل از انرژی های منفی اشباع شده است و یا وقتی فردی این تأثیر را روی شما می گذارد یعنی او حامل انرژی منفی است. جالب است که این انرژی حتی هنگام فکرکردن به کسی، حرف زدن، گوش کردن و... بصورت چه مثبت و چه منفی منتقل می شود.

انجام اعمالی مانند مدیتیشن، عبادت و تمرین تفکرمثبت، حضور درطبیعت و دوستی با آن، ازعوامل مهم و تأثیرگذار بر افزایش سطح انرژی هاله می باشد.

 احتمال دارد که شما در طول زندگی با انجام کارهایی، هاله نورانی خود را آلوده کرده باشید. هرگونه اضطراب، دلهره، ترس و حتی  دروغگویی، غیبت کردن، بدبینی، آبروی دیگری را بردن و کلیه مسائلی از این قبیل منجر به آلودگی و تجمع انرژی های تخریب گر در هاله شما می شوند.

این انرژی منفی آنقدر در هاله شما نفوذ می کند تا در جسم (آخرین سطح برای نفوذ) اثر خود را بصورت بیماری نشان دهد.
توجه کنید که انرژی منفی منشا تمام بیماریهای روحی- روانی و جسمی انسان است و به مرور زمان رد پای خود را بر چهره و بدن ما بر جای می گذارد.

پس اگر دائما مریض می شوید به پاکسازی هاله و دوری از آلوده کننده های هاله تان فکر کنید. انرژی هاله تان را با راههای مثبتی که گفته شد بالا ببرید تا نیازی به راههای منفی نداشته باشید.

و اما افرادی هستند که به صورت ناخودآگاه از انرژی دیگران تغذیه می کنند. معمولا آنها افرادی هستند که ما اصلا به آنها شک نداریم.
یکی از راههای کسب انرژی از شما این است که: این افراد ممکن است نزدیک شما بیایند و برای شما درد دل کنند و بگویند که چه آدم بدبخت و فلک زده ای هستند و ... و هر چه شما راه چاره نشان می دهید گوش نمی دهند، چون نمی خواهند که تغییری در وضعیتشان بوجود بیاید چرا که این تنها راهی است که می توانند انرژی بگیرند، آنها با این کار در حال گرفتن انرژی شما هستند در حالیکه شما دلتان به حالشان سوخته است. پس اگر بجای یک گفتگوی منطقی دوطرفه، وارد گفت و شنودی شدید که هر راه حلی ارائه دادید با جمله: آره درست میگی، ولی..... پاسخ داد، بدانید که دارید انرژی از دست می دهید.

راه دیگر انرژی گرفتن از شما تحقیر کردنتان است: بعضی از مردم سعی میکنند با هر حیله ای متوسل شوند و تحقیرتان کنند تا  انرژیتان را بگیرند که نام دیگر این کار دیگرآزاری یا سادیسم است. شخص سادیستیک با تحقیر دیگری احساس خودبرتربینی کرده و انرژی دیگران را از آن خود می کند. تحقیر کردن میتواند نسبت به پوشش، ظاهر، جسم، جنسیت، رفتار، گفتار، و ... باشد.

خیط کردن دیگری و یا انتقاد از او، تحت هر نامی که صورت گیرد در واقع تحقیر است و انرژی را به سمت تحقیر کننده می کشاند.

بهتر است که یادتان باشد اکثر این افراد از کاری که انجام میدهند کاملا بی اطلاعند در رابطه با آنها پس از مدت زمانی کوتاه یا بلند، احساس می کنید بی انرژی و بی حوصله شده اید در حالیکه آنها سرحال آمده اند. اینگونه رابطه ها را دوست دارید قطع کنید و از رابطه با اینگونه افراد بدون اینکه بدانید چرا، طفره می روید.

اگر واقعا به این افراد دوست و نزدیک هستید میتوانید موضوع را با آنها در میان بگذارید و به آنها کمک کنید. چون این افراد با اینکار رابطه اجتماعی خودشان را با دوستان و اطرافیان تخریب می کنند. در صورتی هم که این شخص در زندگیتان و برایتان اهمیتی ندارد بهتر است که از او دوری کنید.

سه شنبه 19 خرداد 1394برچسب:, :: 11:19 :: نويسنده : تای شا

قابل توجه کلیه دوستان آی کی دو کا:

مدتی قبل طی جستجوهای هر روزه در اینترنت و از آنجایی که علاقه زیادی به مطالعه کتابهای سودمند و پرارزش دارم و وقتم را برای خواندن هر کتابی و یا هر نویسنده به بطالت نمی گذرانم لذا برحسب اتفاق چشمم به کتاب " قدرت در درون ماست" افتاد وقتی دانلود کردم و کمی از آنرا خواندم بخصوص در انتهای ص 24 دیدم براستی پیام مخصوصی را گوشزد می کند که همان شعار و سرود بنیانگذار همین هنر رزمی زیبا " آی کی دو  از زبان " موریهه اوشیبا " می باشد. قسمتی از یک پاراگراف:

عشق به خويش بهترين هديه اي است كه مي توان به خود داد، زيرا اگر خود را آنچنان كه هستيم دوست بداريم هيچگاه

آزارش نخواهيم داد و به هيچ عنوان به ديگران نيز آسيبي نمي رسانيم. با وجود آرامش درون، بدون ترديد هيچ جنگي روي نخواهد داد. هيچ تروريست و هيچ بي خانماني يافت نخواهد شد. در آنصورت هيچ بلايي مانند ايدز، سرطان و قحطي و گرسنگي و فقر وجود نخواهد داشت. به عقيد ه من نسخه يك صلح جهاني صلح، فهم، شفقت، بخشش و بالاتر از همه عشق است.

« داشتن صلح و آرامش در درون خودمان ».

توضیحات مربوط به کتاب:

سایت www.takbook.com   بصورت نسخه pdf میباشد و نوشته: لوئیس ال هی  با ترجمه: عبدالرسول دیوسالار   از انتشارات: اُنس تک 1385

خواهشمندم در آخر نظرتان را برایم بنویسید که آیا وقت گذاشتن برای این کتاب ارزشش را داشت یا خیر؟

باتشکر: مدیر وبلاگ

چهار شنبه 17 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 13:21 :: نويسنده : تای شا

 

 از انجام دادن حرکات شديد ، ناگهاني و غير معمول زانو خودداري کنيد . افراد مسن (بويژه مبتلا به آرتروز زانو) بايد از نشستن در وضعيت هايي که نياز به خم کردن زانو دارد، نظير چهارزانو و دوزانو نشستن، خودداري کنند. به اين افراد توصيه مي شود حتي الامکان روي زانو ننشينند و براي نشستن از مبل يا صندلي راحتي استفاده کنند .

افراد مبتلا به اين درد، بايد هنگام بلند شدن از صندلي، ابتدا دست هاي خود را روي دسته هاي صندلي قرار دهند و خود را کمي به سمت جلو بکشند بعد با فشار دست ها از روي صندلي بلند شوند. روزانه حداقل 30 دقيقه پياده روي کنند. حتي الامکان کمتر از پلکان بالا و پايين روند، اما در صورت نياز بويژه زماني که درد زانو شدت پيدا کرده از پهلو، از پله ها پايين يا بالا بروند. استفاده از سطوح شيب دار به جاي پلکان به همه افراد به ويژه مبتلايان به درد زانو توصيه مي شود.

 در مواردي که آرتروز بسيار پيشرفت کرده است، بيماران مبتلا بايد پشت ميز نماز بخوانند. به اين ترتيب که هنگام سجده، روي صندلي بنشينند و پيشاني خود را روي ميزي که مهر روي آن است قرار دهند.

ممکن است تغيير ناگهاني نوع فعاليت هاي روزمره، به زانو آسيب برساند. لذا بهتر است اين تغييرات يکباره صورت نگيرد.

همواره بايد از کفشهاي خوب و با اندازه مناسب استفاده کرد. از پوشيدن کفش ها، صندل ها و دمپايي هايي که کف لغزنده دارند، خودداري شود. همچنين از پوشيدن کفشهاي سفت و خشک اجتناب شود. اين کفش ها، مانع انجام حرکات طبيعي مچ پا مي شوند و زانوها را در معرض فشار ثانويه و شديد قرار مي دهند.

محققان به این نتیجه دست یافتند که رابطه مستقیم میان آرتروز زانو و چاقی در میان زنان وجود دارد.

به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هر قدر وزن در میان قشر زنان بیشتر باشد، احتمال ابتلا به آرتروز و رماتیسم زانو و مفاصل پا در آنان بیشتر خواهد شد.
رماتیسم یکی از بیماری‌های رایج در سنین کهنسالی است و معمولا برای افراد چاق و سنگین وزن بروز می‌کند. افرادی که با بالا رفتن سن خود از وزنشان نمی‌کاهند باید منتظر آرتروز زانو باشند.
این بیماری شایع‌ترین نوع رماتیسم پا است و ممکن است حتی برای نوجوانان و جوانان چاق نیز رخ دهد. از این روست که پزشکان به کلیه اقشار در هر سن توصیه می‌کنند که از رژیم‌های غذایی و ورزشی مناسب پیروی کنند تا به رماتیسم مفاصل پا دچار نشوند.

پوکی استخوان:

پوکی استخوان در مراحل اولیه و حتی در مراحل نهایی به صورت بیماری نهفته و بی دردیه که یکدفعه فرد رو غافلگیر میکنه!

برای همین هم به اون قاتل ساکت ميگن! چون وقتی شخص متوجه بيماريش می شه که استخوانهاش پوک شده و با يک حرکت ساده و طبيعی امکان شکستن وجود داره! برای پيشگيری از اين بيماری بايد به ميزان لازم و کافی کلسيم و ویتامينD مصرف کنيم.

مهمترین داروی شناخته شده Fosamax است و انتظار میرود در صورت عدم پیشگیری از ابتلا، بعلت بالا رفتن میانگین طول عمر و ازدیاد رقم بیماری پوکی استخوان در سالهای آینده داروهای ضد درد این بیماری بازار گرمی داشته باشد!

آرتروز (استئوآرتريت)

 آرتروز يك بيماري مفصلي است كه در آن غضروف مفصلي آسيب ديده و تخريب مي شود و استخوان نزديك مفصل تغييراتي پيدا كرده و برجستگي هاي كوچك استخواني بنام استئوفيت در اطراف مفصل بوجود مي آيد. به همين دليل بعضي از مردم به اين بيماري ساييدگي مفصل هم مي گويند. نام ديگر آرتروز استئوآرتريت است. آرتروز شايعترين بيماري مفصلي است. اين بيماري هم مردان و هم زنان را مبتلا مي سازد. آرتريت در دهه دوم و سوم زندگي شروع مي شود و در سن 70 سالگي همه افراد كمابيش دچار اين بيماري مي باشند. در سن 40 سالگي تقريبا همه افراد جامعه تغييرات آرتروز را در مفاصل خود دارند ولي بيشتر آنها علامت خاصي احساس نمي كنند و تعداد نسبتا كمي دچار علائم آرتروز هستند. تقريبا همه جانوران از جمله ماهيها، دوزيستان، خزندگان (دايناسورها) و پستانداران آرتروز مي گيرند.

◄ آرتروز چند نوع است؟
◄ علائم آرتروز چگونه است؟
◄ آرتروز را چگونه تشخيص مي دهند؟
آيا آرتروز درمان پذير است؟
◄ چند نكته

آرتروز چند نوع است؟
درحقيقت آرتروز دو نوع است
آرتروز اوليه كه با افزايش سن در همه افراد بوجود مي آيد و همه مفاصل را مبتلا مي سازد البته بيشتر مفاصل زانوها، مفصل ران به لگن، مفاصل انگشتان دست و پا و بالاخره ستون فقرات را گرفتار مي كند.
آرتروز ثانويه كه در مفصلي بوجود مي آيد كه قبلا به وسيله بيماري ديگري آسيب ديده و ساختار آن تغيير كرده است مثلا مفصلي كه دچار شكستگي شده، پس از بهبودي دچار آرتروز مي شود.

◄ علائم آرتروز چگونه است؟
بيماري آرتروز شروعي تدريجي و سيري پيشرونده دارد و سال به سال شديدتر مي شود. اولين علامت آرتروز،درد مفصل است. اين درد با فعاليت بدني بدتر شده و با استراحت بهتر مي شود. هنگام بيدار شدن از خواب، بيمار احساس مي كند مفاصل او سفت شده اند و پس از 5 تا 10 دقيقه اين حالت از بين مي رود. با پيشرفت بيماري آرتروز به مرور زمان دامنه حركات مفصل گرفتار كم و كمتر شده و ممكن است مفصل خشك و بي حركت (انگيلوز) شود، البته فيزيوتراپي مي تواند اين حالت انگيلوز و محدوديت حركات را پيشگيري و درمان كند. گاهي مايع در مفصل مبتلا به آرتروز تجمع پيدا مي كند.
آرتروز ستون فقرات ممكن است به نخاع يا اعصاب نخاعي فشار وارد آورد و مشكلاتي را براي بيمار بوجود آورد.

◄ آرتروز را چگونه تشخيص مي دهند؟
تشخيص آرتروز معمولا آسان است. البته گاهي اين بيماري با بيماري روماتيسمي ديگر اشتباه مي شود. گرفتن عكس از مفصل با اشعه x (راديوگرافي) به تشخيص كمك مي كند و ميزان آسيب رسيده به آنرا نشان مي دهد. آزمايش خون به تشخيص آرتروز كمكي نمي كند.

آيا آرتروز درمان پذير است؟
آرتروز يك بيماري پيشرونده و مزمن است و بهبودي قطعي ندارد ولي نااميد نشويد اگر بيمار چاق است توصيه مي شود وزن خود را كم كند تا فشار روي زانوها و مفصل لگن كمتر شود. علاوه بر آن كارهاي زيادي براي بيمار مبتلا به آرتروز مي توان انجام داد و همكاري بيمار در همه موارد بسيار اهميت دارد. اين اقدامات عبارتند از:
فيزيوتراپي: فيزيوتراپي سبب جلوگيري يا معالجه محدوديت حركتي و تقويت عضلات اطراف مفصل مي شود. با تقويت عضلات، مفصل ثبات بيشتري پيدا كرده و مشكلات بيمار كمتر مي شود.
داروها: براي تسكين درد علاوه بر استراحت نسبي، مي توان استامينوفن به مقدار يك تا 2 قرص، 3 تا 4 مرتبه در روز (حداكثر 8 قرص در روز) مصرف نمود. البته مصرف طولاني مدت استامينوفن عوارض خطرناك كليوي دارد ولي روي معده اثر بدي ندارد. اگر درد بيمار با استامينوفن بهتر نشد از آسپرين يا داروهاي مشابه آن مانند ديكلوفناك،ايبوپروفن،ايندومتاسين، ناپروكسن و غيره مي توان استفاده كرد.

البته اين داروها بهتر است تحت نظر پزشك مصرف شوند. اين داروها عوارض گوارشي دارند و چنانچه براي مدتهاي طولاني و خودسرانه مصرف شوند مي توانند عوارض كليوي هم بوجود آورند. اخيرا داروهايي ساخته اند كه خصوصيات اين داروها را دارند ولي عوارض گوارشي ندارند از جمله اين داروهاي جديد سليكوكسيب را مي توان نام برد.
شايان ذكر است اين داروها درد و تورم مفصلي آرتروز را موقتا درمان مي كنند ولي سير پيشرونده آرتروز را تغيير نمي دهند.
عمل جراحي: براي درمان عوارض آرتروز گاهي مجبور به انجام عمل جراحي مي شوند. در مواردي كه مفصل لگن يا زانو بسيار آسيب ديده باشد گاهي با انجام عمل جراحي يك مفصل مصنوعي به جاي آن مي گذارند.

چند نكته:
1-آرتروز بيماري غضروف مفصل است و خوردن مواد غذايي محتوي كلسيم گرچه براي پوكي استخوان مفيد است ولي در بهبود آرتروز تاثيري ندارد. چاقي، سبب تشديد آرتروز زانوها و لگن مي شود.
2-راه رفتن زياد و بالا و پايين رفتن از پله ها آرتروز زانو و لگن را بدتر مي كند.
3-گرم كردن مفصل مبتلا به آرتروز موقتا درد آنرا كم مي كند
آرتروز واكسن ندارد.

پژوهشگران می گويند ژن درمانی از توان بالقوه معالجه آرتروز رماتيسمی و ساير بيماری های غيرمهلک برخوردار است.

 

سه شنبه 16 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 13:38 :: نويسنده : تای شا

این سوال قرن ها بین رزمی کاران رایج بوده است و هنوز ادامه دارد هر سبک رزمی می تواند دارای نقاط ضعف و قدرت باشد. هدف مورد علاقه یک رزمی کار می تواند بهترین روش برای انتخاب قوی ترین هنررزمی می باشد. چون هر سبک رزمی می تواند گوشه ای از قدرت دنیای رزمی را نشان بدهد. مثلا در سبک های کنترلی و امتیازی سرعت حرف اول را می زند. ورزشکاران این سبکها دارای سرعت های زیادی هستند. مانند تکواندو، کان ذن ریو کاراته، شیتو ریو کاراته و....  ولی در سبکهای غیرکنترلی سرعت در کنار قدرت ضربه زدن و استقامت ضربه پذیری قرار می گیرد مانند بوکس، کیک بوکس، کیوکوشین و...  ولی اگر چند مرحله بالاتر برویم مسابقات   UFC  و MMA   را داریم که اوج برخورد فیزیکی بین ورزشکاران است و تمامی ورزشکاران از تمامی سبکها می توانند در آن شرکت کنند ولی ثابت شده با تکیه بر یک سبک رزمی نمیتوان در این مسابقات پیروز شد و باید چند سبک رزمی را با یکدیگر ادغام کرد که از نظر اهمیت 1- جوجیتسو 2 -جودو  3- بوکس 4 -کشتی  5- کیک بوکس قرار دارد ولی اگر در همین مسابقات ضربه زدن به نقاط حساس مانند چشم و گلو یا فشار روی مفاصل ریز مانند انگشتان و مچ ها آزاد باشد سبکهای مختلف دیگری می تواند مورد اهمیت قرار گیرد مانند کونگ فوشائولین و آی کی دو  و....

 حالا اگر هدف هنر رزمی از بین بردن حریفان در نظر گرفته شود باید گفت تا قبل از اختراع سلاح های گرم پرمصرف ترین و قویترین سبکهای رزمی بترتیب 1- هنر تیروکمان 2- هنر شمشیرزنی 3- هنر نیزه زنی و بعد از آن هنر استفاده از سلاح های حاشیه ای مانند گرز، زنجیرقلاب، چاقو، زوبین و.... با اختراع سلاح های گرم این نوع سلاح ها در هنرهای رزمی کاربرد خود را از دست داد و هنر استفاده از هنر سلاح های گرم قویترین روش شناخته شد. نمونه بارز تاریخی آن جنگ چالدران بود. جنگی که بین سلاح های سرد و ایرانیان با سلاحهای گرم عثمانی که به شکست ایرانیان منتهی شد.

در عصر فعلی یک کماندو می تواند از فاصله چند کیلومتری هر نقطه از بدن حیف خود را مورد اصابت گلوله قرار بدهد و یا چند هدف متحرک را در هوا در عرض چند ثانیه مورد اصابت قرار بدهد. بطور کلی در دنیای هنرهای رزمی فقط هدفی که دور از توهمات ذهنی و اغراق پردازی باشد می تواند مشخص کنند قوی ترین روش رزمی باشد.

 

دو شنبه 25 فروردين 1394برچسب:, :: 11:29 :: نويسنده : تای شا

 آی کی دو گی (Aikido gi) یک نام رسمی برای لباس متحدالشکلی است که در تمرینات آی کی دو توسط هنرجویان پوشیده می شود. اغلب هنرجویان باختصار با آن "گی" و یا "دوگی" (Dogi or Gi) می گویند. بجز موارد کم شمار آن هم براساس مصوبات محلی، اکثر آی کی دو کاران در هنگام تمرین: آی کی دو گی" که از کتان سفید است می پوشند. عملاً ار آنجائیکه حالت آموزش آی کی دو بین کاراته و جودو است، هنرجویان بدلخواه خود می توانند لباس جودو و یا کاراته بپوشند. این دو نوع از سایر لباسها بادوام تر خواهند بود که البته لباس جودو مشخصاً مناسب تر برای تمرینات پرتابی و یقه می باشد. موریهه اوشیبا در اغلب تمرینات لباس جودو سنتی بهمراه هاکاما تیره رنگ می پوشیده است که البته در بعضی اوقات کیمونو سنتی بهمراه هاکاما بوده است.

علاوه بر لباس جودو و کاراته که اغلب در تمرینات آی کی دو استفاده می شود، تعداد اندکی شرکت نوعی لباس به نام کی کوگی(Keikogi) مختص تمرینات آی کی دو تولید می نمایند. آنها بطور حرفه ای "کی کوگی" را با توجه به جنبه های واحد تمرینات آی کی دو تولید کرده اند تا بتواند پاسخگوی تمرینات باشد. برخلاف بیشتر هنرهای رزمی، آی کی دو بر تکنیک های دفاعی از حالت نشسته تاکید دارد و بنابراین لباس آی کی دو باید در قست زانوی شلوار، دارای لایی اضافه جهت تقویت و دوام بیشتر لباس باشد. همچنین قسمت بالاپوش باید اندکی بلندتر از ناحیه کمر باشد تا به هنرجوی آی کی دو این امکان را بدهد تا براحتی آنرا داخل هاکاما بگذارد و یا مرتب نماید. از سوی دیگر بالاپوش (Uwagi) باید دارای آستین های اندکی کوتاهتر باشد تا انجام تکنیک های دفاعی از حالت گرفتن مچ دست به آسانی امکانپذیر باشد.

هاکاما نوعی لباس سنتی ژاپنی است که قسمت کمر تا تقریباً قوزک پا را می پوشاند و مانند دامن چین دار است. در گذشته هاکاما صرفاً توسط مردان پوشیده می شده و لیکن اکنون خانم ها نیز (البته با اندکی تغییر شکل) می پوشند. هاکاما دارای 7 چین یا پیله (5 پیله جلو و 2 پیله در پشت) می باشد. این 7 پیله دارای هفت معنی سمبولیک بشرح ذیل می باشد:

 Yuki:      رشادت، دلیری، شجاعت

 Jin:        مروت، نیکو کاری، خیرخواهی

Gi :         عدالت، درستکاری، امانت داری

 Rei :       ادب و احترام، تواضع، فرمانبرداری

Makoto:  بی ریایی، صداقت، اصالت وجود

 Chugi:    وظیفه شناسی، وفاداری، وقف

Meiyo:     شرافت، وقار، حیثیت

 این هفت معنی تعبیر سامورایی ها بوده است. خیلی از هنرهای رزمی این سنت را ادامه داده اند و بعضاً دارای تعابیر متفاوتی هستند. هاکاما دارای دو مدل یکی بصورت شلواری (Umanori) مخصوص سوارکاری و دیگری بصورت یک تکه و دامنی شکل(Gyoto Hakama) می باشد. هاکاما نوع شلواری از قسمت پایین بصورت شلواری تقسیم شده است که به نوع هاکاما "دامن شلواری" نیز می گویند. به هر حال دو نوع هاکاما چه از نوع شلواری و چه از نوع دامنی، دارای ظاهری هم شکل می باشند. نوع سومی از هاکاما نیز وجود دارد که از نوع شلواری است و به آن "هاکاما کوهستان: و یا "هاکاما دشت زار" می گویند. این نوع هاکاما توسط کارگرانی که در جنگل و یا دشت و کشتزار کار می کرده اند پوشیده می شده و از نظر شکل ظاهری، کمر آن تنگ تر و پاچه های آن باریکتر از umanori بوده است. هاکاما دارای چهار بند پهن است و دو بند بلند و دو بند کوتاه به قسمت هاکاما متصل هستند. در قسمت کمر هاکاما که در سمت پشت قرار می گیرد یک صفحه ذوزنقه ای شکل قرار دارد که داخل کمربند (Obi) تو گذاشته می شود تا هاکاما همیشه در محل درست قرارداشته باشد.

اغلب نوع رسمی هاکاما از پارچه جنس ابریشم سفت بصورت راه راه سفیدوسیاه یا سیاه و خاکستری است. این نوع هاکاما بهمراه کیمونو به نام "مونزوکی" (نوعی کیمونو که بر روی آن یا چند نشان خانوادگی است) لباس مخصوص زیر کیمونو به رنگ سفید، جوراب سفید و سندل لاانگشتی از حصیر بافته پوشیده می شود. در هنگام سرما بروی کیمونو مونزوکی ژاکت بلندی به نام "مونزوکی هااوری" می پوشند که توسط گره سفید رنگی بنام " هااوری هیمو" بسته می شود.

هاکاما با همه نوع کیمونو بجز "یوکاتا" پوشیده می شود. "یوکاتا" نوعی کیمونو نخی ظریف و تابستانی است که بیشتر اوقات جهت راحتی و خوابیدن استفاده می گردد. همانطوریکه بیان گردید هاکاما با راه راه مشکی خاکستری و یا مشکی سفید بصورت رسمی پوشیده می شود ولی رنگهای دیگری هم مانند رنگهای یکدست مثلا(کامل سفید و یا قهوه ای یکدست) و یا رنگهای تدریجی وجود دارد که در مراسم عزا و یا در برخی از هنرهای رزمی مانند: آی کی دو، کی دو و کیودو پوشیده می شود. حتی کشتی گیران سومو نیز علیرغم آنکه در هنگام تمرین هاکاما نمی پوشند ولی هنگامیکه در مجامع رسمی حضور می یابند حتماً هاکاما می پوشند تا با ظاهری رسمی و مناسب حضور یابند. گفته می شود نوع حرکت پاچه هاکاما در هنگام مبارزه می تواند حرکات مبارز را از دید حریف مخفی نماید و این در جنگها و مبارزات یک مزیت بشمار می آمده است. هاکاما در زمان بسیار قدیم قسمتی از یک نوع پوشش رسمی بنام کامیشیمو بوده است. کامیشیمو لباس مخصوص درباریان و سامورایی ها بوده که شامل، کیمونو رسمی و یک ژاکت شانه پهن بدون آستین بنام "کاتاگینو" بوده است.

هنگام حضور سامورایی ها در دربار آنها موظف به پوشیدن نوعی هاکاما بلند بنام "ناگا باکاما" بوده اند و بلندی این نوع هاکاما بحدی بود که حدود 30 الی 60 سانتیمتر بر روی زمین کشیده می شده و به علت بلندی بیش از اندازه مانع از حرکت سریع سامورایی ها می شده و بدین طریق درباریان از حمله غافلگیرانه و سوء قصد توسط سامورایی هایی که در دربار حضور داشته اند در امان می مانده اند.

در دوره سنگوکو(Sengoku) از تاریخ ژاپن ‘ نوعی هاکاما بنام "کاروسان باکاما" در تقلید از پرتغالیها بصورت خمره ای پوشیده می شده که تا دوره تاریخی اندو(Endo) وجود داشته است. این نوع هاکاما علاوه بر اینکه نسبتاً باریک بوده است مانند شلوار سرتاسر دوخته شد بوده و مانند هاکامای معمولی باز نمی شده است.

ساشینوکی نوعی هاکاما است که آنرا به تنهایی و بدون شلوار می پوشیده اند و تا قوزک پا را می گرفته است."ساشینوکی" اندکی بلندتر از هاکامای معمولی بوده و لبه پاچه های آن دارای بند از بالا سرتاسر تا پائین بوده که بند را در قسمت پایین تا جائیکه قوزک پا پیدا باشد می کشیده اند و گره می زده اند. این کار باعث می شده تا هاکاما اندکی خمره ای شکل نیز بنظر بیاید و ساشینوکی رسمی دارای شش پانل بوده در حالیکه شاسینوکی غیررسمی و معمولی چهار پانل داشته است. از لحاظ فنی این بندی که اطراف قوزک پا وجود داشته ساشینوکی را به نوعی "کوکوری باکاما" تبدیل می کرده است. ساشینوکی هاکاما در دوره زمانی "هی آن"(Heian) توسط درباریان پوشیده می شده است.

هاکاما زنانه از خیلی جهات با هاکاما مردانه تفاوت دارد که اختلاف بارز آن در طراحی پارچه و نوع پوشیدن و گره زدن آن است. در حالیکه مردان در مراسم و غیررسمی می توانند هاکاما بپوشند ولی خانمها بندرت در برخی مراسم مثل مراسم فارغ التحصیلی هاکاما می پوشند. البته قانون یا رسم خاصی در این مورد وجود ندارد. هاکاما مردانه از پارچه راه راه است در حالیکه هاکاما زنانه از پارچه تک رنگ و یا بارنگ تدریجی است. خانمها هاکاما را درست برروی کمر می بندند و گره آنرا ساده می زنند ولیکن مردان هاکاما را پایین تر از کمر می بندند و گره آنرا شکیل و غالباً بشکل بعلاوه می زنند. خانمها معمولاً هاکاما را در تمرینات هنرهای رزمی می پوشند ولی بندرت در مراسم چای دیده می شود.

برخی از انواع هاکاما که از ابریشم و بسیار سبک می باشد و عموماً برنگ نارنجی یا سفید است در برخی مراسم مذهبی پوشیده می شده است.

مانند سایر لباسهای سنتی ژاپن، تا کردن و نگهداری صحیح هاکاما بسیار مهم است چرا که هاکاما دارای چینهای زیادی است که باید همیشه بدون چروک باشند. یادگیری نحوه تا کردن هاکاما بدلیل وجود چینهای زیاد و ایجاد گره های روی آن معمولاً مشکل بنظر می آید. هنرهای رزمی مختلف روشهای مختلف برای تا کردن هاکاما دارند که به هر حال این هم جزئی از آداب و رسوم هنر رزمی است که باید رعایت گردد.

دو شنبه 25 فروردين 1394برچسب:, :: 11:22 :: نويسنده : تای شا

 

 جای بسی خوشحالی و خرسندی را دارم از اینکه نتایج زحمات 6 ماهه اینجانب به هنرجویان آی کی دو کا کاشان جهت شرکت در اولین آزمون ارتقاء کیو 5 بتاریخ پنجشنبه 29/3/1393 ببار نشست و همگی با کسب نمره عالی قبول شده و جواز عبور به مرحله بعد را کسب کردند. 

نتایج آزمون ارتقاء بشرح ذیل می باشد:

 

                                                            باتشکر و امتنان: از طرف باشگاه تای شا کاشان 

شنبه 31 خرداد 1393برچسب:, :: 11:52 :: نويسنده : تای شا

نفرات ایستاده از راست: (دوستان تهرانی)     تاریخ اولین آزمون کیو 5 آی کی دو کاران کاشان:  پنجشنبه 1393/3/29

1- سنسی امیدقائم مقامی       2- سنسی آرش مرادی پور          3- سیدابوالفضل جلالی کاشانی 

4- سنسی نادر استادرحیمی  5- سنسی مهیار افراشته    6- سنسی امیررضا مرادی پور     7- سنسی محمد تمثال.

 

نفرات نشسته: هنرجویان آی کی دو کا کاشانی  

بترتیب از سمت راست

1- سیدبهرام جلالی کاشانی (کم سن ترین آی کی دو کا)    2- مهدی قاسم زاده    3- سیدمرتضی جلالی کاشانی 

4- محمد جامعی     5- مهدی فخاری     6- مجتبی زارعی     7- محمد یوسفی      8- محمدرضا یوسفی

لازم بذکر است که افراد مشروحه فوق الذکر جزو اولین دسته هنرجویان تازه کار آی کی دو کا در شهرستان کاشان می باشند که مؤفق به اخذ گواهی کیو 5 شدند.

دو شنبه 31 خرداد 1393برچسب:, :: 11:2 :: نويسنده : تای شا

 

 

پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:, :: 12:10 :: نويسنده : تای شا

یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 13:33 :: نويسنده : تای شا

 5 اصل شمشير با نيروي "كي":

  1. شمشير را با آرامش و خيلي راحت در دست نگه داريد.
  2. نوك شمشير بايد آرام وقوي باشد.
  3. از وزن شمشير استفاده كنيد.
  4. نيروي "كي" خود را شل نكنيد.
  5. ابتدا با فكر خود آنچه را كه مي خواهيد ببريد.

 

5 اصل چوب با نيروي "كي":

  1. چوب را با آرامش و براحتي نگه داريد.
  2. چوب را با دست عقبي كنترل كنيد.
  3. چوب را با دستان بصورت آرام حركت دهيد.
  4. هنگام تغيير چوب، يك دست هميشه بايد چوب را نگه دارد.
  5. خطي كه چوب در آن حركت مي كند هرگز نبايد شكسته شود.

 

 

شنبه 14 دی 1392برچسب:, :: 11:9 :: نويسنده : تای شا
درباره وبلاگ

به وبلاگ صلح و دوستی خوش آمدید
موضوعات
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 62
بازدید ماه : 62
بازدید کل : 7373
تعداد مطالب : 121
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1