آی کی دو آی کی کای کاشان
فرهنگی - ورزشی -اجتماعی- علمی آموزشی

از اغلب هنرهای رزمی به عنوان راهي برای كسب مهارتهای دفاع شخصی نام برده و روی آن  تبليغ می شود. اين تبليغ اكثرا توسط به نمايش گذاشتن تمرينات از پيش تعيين شده، يا توسط نمايشهای خاصی كه در جلوی چشمان عموم انجام می گيرد، انجام شده و به اين وسيله علاقه ای خاص را نسبت به آن رشته در دل قربانيان زندگی مدرن ايجاد می كند. حتی بعضی از مردمی كه درك اشتباهی نسبت به اين مسئله پيدا كرده اند، مجذوب صحنه های پرهيجان و تكنيكی سينمائی و ويديوئی می شوند و در نهايت جذب رشته ای خاص می شوند.

 با كمال تاسف، بعضی اوقات ممكن است در يك برهه زمانی خاص، در يك جامعه محيطی به وجود آيد كه ترس، اضطراب و ايجاد خشونت، آنچنان بر تك تك افراد آن جامعه تاثير بگذارد كه افراد بيشماری جذب باشگاهها يا مراكزی شوند كه ارائه دهنده دفاع شخصی هستند اما در حقيقت، بسياري از اين كلاسها و دوره ها، دكانهای  بي مسئوليتی هستند برای جذب اعضای جديدتر و كسب منفعت بيشتر. به يقين هيچ مشكلی با كل مراكز يا باشگاههايی  كه چنين دوره هايی را در اختيار عموم قرار می دهند وجود ندارد، مشکل آنجا بروز می كند كه اينگونه مراكز بايد نسبت به مسئوليت هايشان آگاهانه عمل كنند ولی در عمل چنين نمی كنند.

 فراگيری فنون هنرهای رزمی سنتی، به روش و سلوك سنتی، تنها پس از ساليان متمادی تمرين كردن و وقف شدن در اين راه قابل دسترسی است و به همين علت، اين حرف كه كلاسهای زيادی وجود دارند كه دفاع شخصی آموزش می دهند، حرفی كاملا بی اساس و بی منطق است.

 

لطفا بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
یک شنبه 4 اسفند 1394برچسب:, :: 12:35 :: نويسنده : تای شا

اگر ما مي خواهيم كه تعادل حريف را از بين ببريم (كوزوشي)، بايد اول تعادل خود را حفظ كنيم. اگر مي خواهيم تعال خود را حفظ كنيم بايد محكم و قرص بايستيم و براي اين منظور بايد 4 اصل (كي) را اجرا كنيم.    اصل اول: يعني خودمان يك نقطه شويم و آن زير ناف است.     اصل دوم: آرامش بدن است تا كل بدن  ما آرام و همه نيروها به آن نقطه منتقل شود.     اصل سوم: انداختن وزن زير نقطه مركز ثقل بدن براي اينكه سنگين تر به نظر برسيم. با اين اصول نيروي كي امتداد مي يابد كه با پاكي ذهن و روح با نيروي جهان يكي مي شود و نيروي ما نامحدود مي گردد. اين اصول همان اصول كلي است كه بسيار خلاصه شده اند.

و اما در خصوص حريف (مهاجم): كه اگر مي خواهيم نيروي حريف را عليه خودش بكار بريم بايد در ما نيرو و كشش عضلاني نباشد كه اين اولين اصل تكنيك ها مي باشد. بعد از آرامش ذهني، ما بايد بدانيم كه حريف چه مي كند و چه مي خواهد انجام دهد. اين همان دانستن فكر وي يا اصل دوم تكنيك ها مي باشد. بعد از دانستن فكر حريف، ما بايد با وي هماهنگ شده و به نيروي كي وي احترام بگذاريم كه اين همان اصل سوم است. بعد از هماهنگي با حريف، بايد خودمان را در جاي اول قرار دهيم تا وي را در مدار دايره اي كنترل كنيم تا از حركات انفجاري وي ممانعت بعمل آوريم كه اين همان اصل چهارم است و در آخر همه تكنيك ها را بر روي حريف اجرا مي كنيم كه اين همان اصل پنجم است.

 

لطفا بقیه در ادامه مطلب ...



ادامه مطلب ...
یک شنبه 4 اسفند 1394برچسب:, :: 12:31 :: نويسنده : تای شا

 

 عکس هایی از آی کی دو



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 17 بهمن 1394برچسب:, :: 12:45 :: نويسنده : تای شا

بخش مهمی از زیبایی ران ها مربوط به به عضلات داخل ران است. معمولا" ورزشکاران توجه زیادی به عضلات داخل ران ندارند. تمرینات زیر بدون نیاز به  باشگاه رفتن تأثیر زیادی رو تقویت عضلات داخل ران دارد. اگر فعالیت ورزشی زیادی ندارید و یا مبتدی هستید هر کدام از این حرکات را ۱۵-۲۰ بار تکرار کنید، اگر سطح متوسط و پیشرفته هستید ۲۵-۳۰ تکرار کنید.

 

 

 

تمرین اول


 

صاف بایستید و پاها را مقداری بیشتر از عرض شانه باز کنید،نوک انگشتان پا باید رو به خارج باشد. سپس به آرامی پایین بروید و زانو ها را خم کنید مانند تصویر. یک مکث کوتاه داشته باشید و به آرامی به موقعیت اول برگردید.



ادامه مطلب ...
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:, :: 13:55 :: نويسنده : تای شا

گاهی فرصت حرکات کششی بعد از ورزش را نداریم. بعد از تمرین عجله داریم و به خودمان می‌گوییم، بعداً بدن‌مان را سرد می‌کنیم، و این بعداً هرگز نمی‌رسد! بهترین زمان حرکات کششی دقیقاً بعد از ورزش سخت و پُر تنش است؛ یعنی زمانی ‌که عضلات شما گرم است و از گردش خون سریع بهره مندید. باید بدانید حرکات کششی یکی از بخش‌های مهم سرد کردن بدن از فعالیت ورزشی است.

حرکت کششی بعد از تمرین چه فایده ای دارد؟

وقتی بعد از تمرین بدن‌تان را می‌کشید، هم از نظر فیزیولوژی به نفع شماست و هم از نظر روانشناسی. وقتی ورزش می‌کنید، در عضلات شما اسید لاکتیک تولید می شود، اسید لاکتیک نیز باعث درد و خستگی در عضلات می‌شود، کشش بعد از ورزش می‌تواند درد را کاهش دهد.



ادامه مطلب ...
یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:, :: 13:40 :: نويسنده : تای شا

همانگونه كه مي دانيد هر انساني در وهله اول وظيفه دفاع از خود و خانواده خود را برعهده دارد و بايد روشهاي برخورد در درگيري هاي خياباني را بياموزد تا بتواند از فكر و بدن خود به بهترين وجه براي مقابله با حوادث غيرمنتظره بهره بگيرد. در دفاع شخصی ما نمی خواهیم هیچیک از طرفین آسیبی ببیند زیرا اگر کسی در دفاع از خودش به مهاجم آسیبی برساند از سوی دادگاه محکوم است ما فقط می خواهیم خود را رها کنیم. می خواهیم خودمان بادی گارد خودمان باشیم -  بخاطر داشته باشید که شما نباید سلاح خاصی را همیشه همراه داشته باشید بلکه می توان با کمی ابتکار بهترین سلاح ها را ابداع کرد مثلا در مورد خانمها، با یک جوراب پارازین و قوطی کرم خود می توانید سلاحی بسیار خوب و موثر بسازید یا از چتر و عصای خود بسته به نوع فصل و وسیله ای که در دست دارید از آن وسیله به نحو بهتری استفاده کنید.

 در دفاع شخصي ابتدا بايد نكاتي را مدنظر داشته باشيم كه اهم آنها از اين قرارند:

 1- مهمترين بخش شجاعت، احتياط و درگير نشدن است چرا كه درگيري خياباني هميشه با آسيب يكي از طرفين همراه است و در هر صورت به صلاح شما نيست پس بهتر است در عين هوشياري سعي كنيد با گفتگو و آرامش مسئله را حل کنید و اگر لازم شد از پول و دارایی خود بگذرید حتما این کار را بکنید و قضیه را خاتمه دهید.

 از زبان یکی از اساتید به شاگردانش:

 (همچون پلنگی بی آزار از کنار آهویی به آرامی گذر کنید اما وقتي خطري جدي شما يا خانواده شما را تهديد مي كند چون پلنگي خشمگين باشيد)

 2- هميشه و در همه حال هوشيار و مراقب اطراف خود باشيد زيرا اكثر جرائم و مشاجرات خياباني بطور ناگهاني و غيرمنتظره اتفاق مي افتند – تا مي توانيد از معابر عمومي و پرتردد عبور كنيد و از تردد در كوچه هاي خلوت بپرهيزيد (خصوصا خانم ها) – نسبت به اطراف خود كنجكاو و حساس باشيد – از گوش خود بطور كامل استفاده كنيد و به صداهاي اطراف خود بي توجه نباشيد - هر چند دقیقه یکبار اطراف خود را با آرامش کنترل کنید مثلا پشت ویترین یک بوتیک بایستید و مطمئن شوید کسی دنبالتان نیست - مراقب افرادی که می آیند به سمت شما تا سوالی بپرسند باشید اگر کیفی در دست دارید روی شانه ای بیندازید که سمت پیاده رو قرار گرفته است.

 3-  هميشه و خصوصا در درگيري ها منتظر غيرمنتظره ها باشيد و هوشيارانه عمل كنيد.

 4- سعي كنيد در درگيري ها پشت به ديوار يا مانعي باشيد تا از پشت سر به شما حمله نشود اما خود را در كنج ديوار گير نيندازيد كه بسيار خطرناك است.

 5- سعي كنيد در درگيري ها از تكنيك هاي بسيار ساده و پايه اي استفاده كنيد و به دنبال اجراي تكنيك پيشرفته و زيبا نباشيد و حتي اگر لازم شد از گاز گرفتن هم استفاده كنيد.

 6- فراموش كنيد كه موجودي متمدن هستيد و يادتان باشد كه در مبارزات خياباني قانوني وجود ندارد و از تكنيك هايي مانند حمله با سر و زانو و... نيز كه در مسابقات ممنوع است استفاده كنيد حتي اينگونه تكنيك ها در مبارزات خياباني كاربردي تر و مؤثرتر هستند.

 7-براي اينكه بهتر تصميم بگيريد سعي كنيد حريف خود را در موارد زير ارزيابي كنيد: ( قد و قامت – ميزان چابكي – هيكل و قدرت بدني – شجاعت و... )

 8- راه فرار را هميشه هم براي خود و هم براي حريف باز بگذاريد و بخاطر داشته باشيد حتي ناتوان ترين افراد هم اگر راه فراري نداشته باشند مي توانند براي شما خطرآفرين باشند پس شما با اين كار خيلي عاقلانه از خطر دوري جسته ايد.

 9- حالا تصميم بگيريد كه چه وقت بايد ابتكار عمل را بدست بگيريد و چه زمانی مشاجرات لفظي بين شما به درگيري فيزيكي تبديل مي شود و هميشه خط قرمزي را براي خود در نظر بگيريد و اجازه ندهيد كسي از آن تجاوز كند.

 10- بعد از تمام شدن كار هم همچنان در حالت آماده باقي بمانيد و كار را تمام شده فرض نكنيد و هر لحظه منتظر حمله اي ديگر از سوي حريف مغلوب خود باشيد زيرا حالا او در نهايت عصبانيت حمله خواهد نمود (يا اينكه فورا صحنه درگيري را ترك كنيد).

  لازم است نقاط حياتي بدن را بشناسيم تا بتوانيم هم از خود بهتر محافظت كنيم هم آگاهانه به حريف حمله كنيم و او را راحت تر و با آسیب کمتر مغلوب نماييم.

شنبه 11 بهمن 1394برچسب:, :: 13:12 :: نويسنده : تای شا
 با چه ورزش ها و تمریناتی بدن خود را برای دفاع شخصی تقویت کنیم؟

این پرسشی است که افراد زیادی بدنبال پاسخ آن هستند و نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد.

بهترین تمرینات برای دفاع شخصی تمرینات ترکیبی هستند همچنین تمریناتی که در آنها قدرت بدنی شخص را افزایش می دهند. وقتیکه مورد حمله قرار می گیرید در وهله اول یک بدن قوی عضلانی کمک بزرگی به شما خواهد کرد. اگر ضربه شدیدی به شکم شما وارد شود متوجه می شوید که عضلات محکم و قوی شکم چقدر اهمیت دارند. تقویت عضلات شکم  یکی از تمرینات اولیه در دفاع شخصی است. همچنین تمرینات سرعتی و انفجاری وقتیکه گیر افتاده اید و ثانیه ها می تواند جان شما را حفظ کند تاثیرگذار هستند.

اما یکسری تمرین پایه بدنسازی برای هر کسی که می خواهد توانایی های دفاع شخصی خود را حفظ کند می تواند به این شکل باشد:



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 7 بهمن 1394برچسب:, :: 13:8 :: نويسنده : تای شا

 در هنگام تقویت سرعت در اجرای تکنیک‌های خود، نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

• اجرای یک تکنیک باید اساساً از لحاظ فیزیکی سریع باشد. تا زمانی که بر مدل اساسی فیزیکی (اجرای صحیح تکنیک) تسلط نیافته‌اید، سعی در تقویت سرعت نکنید. اگر نیاز دارید که درباره مکانیزم‌های اجرای یک مهارت تمرین کنید و یا آن را بدون فرم صحیح بیومکانیکی اجرا می‌کنید، امکان شما برای تقویت سرعت محدود می‌شود.

آرام باشید. پرورش سرعت از لحظه شروع تا لحظه اصابت نیازمند آرامش است. در لحظه اصابت با حداکثر قدرت، عضلات باید قدری منقبض شوند و بعد دوباره آرام گردند تا سریعاً ریکاوری حاصل شود.

• وضعیت سالم بدن را باز یابید. استراحت و توقف بین اجرا برای تقویت سرعت ضروری است. اگر تنها یک تکنیک را تمرین می‌کنید، مثلاً تكنيك اوچي كايتن، فاصله بین حركات می‌تواند کوتاه و حداکثر در حد ثانیه اي باشد. اما اگر روی تکنیک‌های ترکیبی (هنکا وازا) تمرین می‌کنید، مدت زمان بیشتری از بین دفعات تکرار مکث کنید تا خیلی زود خسته و کوفته نشوید.

اول تمرین کنید، آخرتمرین کنید! در مورد زمان تمرینات سرعتی در طول یک جلسه تمرینی دو تئوری وجود دارد. بسیاری از متخصصان، پرورش سرعت را در ابتدای جلسه توصیه می‌‌کنند چون خسته نیستید و عضلات تازه و سرحال است. اگر از انعطاف‌پذیری و استقامت کافی برخوردار باشید و بتوانید براحتی ریکاوری شوید، این توصیه خوبی است اما 2 ایراد بر پرورش سرعت در ابتدای جلسه تمرینی وارد است: 1- شاید خیلی زیاد خسته شوید و نتوانید تمرینات بعدی را خوب اجرا کنید و نیز 2- ممکن است عضلاتتان سفت و کشیده شوند و نتوانید از حداکثر توانایی خود استفاده کنید. تمرین مهارت‌های سرعتی نزدیک به انتهای یک جلسه تمرینی به این معناست که عضلاتتان شل‌تر هستند و گرچه شما کمی از شادابی‌تان را از دست داده‌اید، اما استراحت کردن برایتان آسانتر می‌شود. نهایتاً پرورش و ازدیاد سرعت را مناسب شیوه اجرای خود تنظیم کنید.

از تعداد تکرارهای کم استفاده نمایید. دفعات تکرار در هر تکنیک را پایین (کمتر از 10 بار) و کیفیت هر تکرار را بالا نگه دارید. هر تکنیک را صحیح‌ با تمرکز کافی و قوی انجام دهید و بین تکرارها نیز تمرکز کنید (متوالی و بی‌وقفه انجام ندهید).

سرعت را حس کنید. با اجرای هر تکرار شاید این نکته را بیابید که یک تکرار سریع، احساس متفاوتی از دیگر تکرارها ایجاد می‌کند. سعی کنید این احساس را ایجاد کنید.

• کمی هم استراحت کنید. در طول تمرینات سرعتی شاید حس کنید که به یک سد سرعت برخورد کرده‌اید، سرعتی که می‌توانید آن را مرتباً تکرار کنید اما نمی‌توانید از آن پیشی بگیرید. در این مواقع چند روز از تمرینات سرعتی دست بکشید. به جای تمرین آن تکنیک هر روز زمان بیشتری را به مجسم کردن موفقیت تازه در سد سرعت اختصاص دهید. بعد زمانیکه به تمرین سرعت بازگشتید، کار خود را با ذهنی باطراوت و بشاش و با نیت کسب موفقیت تازه در سطح جدیدی شروع کنید. فکر شما باید بر محدودیت‌های بدنتان غلبه کند.

 خود را از نظر روحی آماده کنید. اگر فکر می‌کنید که هنوز نمی‌توانید در سرعت گام تازه‌ای بردارید، سعی کنید تمرینات دوستانه‌ای در پایان جلسات تمرینی با دیگر شاگردان داشته باشید. گاهی اوقات کمی تقویت فکر یا تغییر دورنما، تنها چیزی است که برای دست یافتن به موفقیت نیاز دارید.

در تمرینات تان جدی و کوشا باشید.

 

پنج شنبه 19 دی 1394برچسب:, :: 12:28 :: نويسنده : تای شا

ما از خودمان می پرسیم چرا اوکمی (تمرین افتادن، غلت زدن) برای ما به عنوان یک آموزه هنرهای رزمی اینقدر مهم است؟ مگر نه اینکه اوکمی نشانه شکست خوردن است، در حالیکه بسیاری از رشته های رزمی میگویند شکست یک انتخاب نیست و تنها پیروزشدن است که اهمیت دارد؟ درک ارزش اوکمی اولین قدم برای بهبود اوکمی شما است بدون درک و احترام گذاشتن به اوکمی ما نمی توانیم امیدوار به پیشرفت باشیم .

بطور اساسی 5 حالت وجود دارد که من اوکمی خودم را با آنها می سنجم. وقتی هر یک از این عناصر را در نظر میگیرم متوجه میشوم که یک نوع درجه بندی از سطح آگاهی در میزان تاکید و محرک وجود دارد، در جائیکه تاکید از من به حریفم و به کل جمع منتقل میشود.

اوکمی به عنوان(لازمه) دفاع شخصی

اوکمی به عنوان اولین آموزه های دفاع شخصی است. چطور من یک حمله را بدون آسیب به خودم دریافت میکنم؟ پاسخ روشن است با استفاده از اوکمی لذت بخش. برای آنکه بتوانیم روشهای پرتاب افراد را در رشته های رزمی تمرین کنیم باید بدانیم چگونه خودمان همان پرتاب ها را بلد باشیم دریافت کنیم. بدون اوکمی ما بزودی تمام حریف های تمرینی خود را از دست خواهیم داد. ابتدا ما یاد میگیریم حمله را به غلت به سمت جلو منتهی کنیم. ما یاد میگیریم در هر جهت غلت بزنیم و پس از دریافت تکنیک ایکیو بر روی شکم خودمان با لذت قرار بگیریم و سرانجام ما تا افت های تند پیشرفت می کنیم......

لطفا بقیه در ادامه مطلب ...



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 19 دی 1394برچسب:, :: 12:8 :: نويسنده : تای شا

زمانيكه والدين تصميم به ثبت نام فرزند يا فرزندانشان در كلاس هاي رزمي مي گيرند انگيزه آنها در اين كار و همچنين انگيزه فرزندانشان از اهميت زيادي برخوردار است. براي آنكه كودكان در دراز مدت جذب و علاقمند به هنرهاي رزمي شوند لازم است كه والدين در هنگام انتخاب اهدافشان؛ كودكانشان را نيز سهيم كنند.

در غيراينصورت و زمانيكه اهداف والدين و فرزندان با هم يكسان نباشد ممكن است والدين احساس كنند پولشان را بيهوده بابت ثبت نام فرزندان در كلاس رزمي هدر داده اند و يا برعكس بچه ها احساس كنند تحت آموزشي اجباري قرار گرفته و هيچگاه از تمريناتشان نتيجه 100 درصد نگيرند.

در زير 5 دليل از دلايل رايج كه والدين تصميم به ثبت نام فرزندانشان در كلاس هاي رزمي مي گيرند آورده شده و بهتر است در اين مورد با كودكان نيز بحث كنيد و ببينيد آنها با رفتن به كلاس هاي رزمي مي خواهند به چه اهدافي دست پيدا كنند.

v    دفاع شخصي:

دفاع شخصي يكي از اصلي ترين و كاربردي ترين دلايل ثبت نام بچه ها در باشگاه هاي رزمي است. اكثر باشگاههاي رزمي خوب، بخشي از آموزش هاي كلاس هايشان را روي تكنيك هاي دفاع شخصي متمركز كرده اند. غیر از بحث اعتماد به نفس بودن و احساس رضایت خاطر از خود، در زندگی گاهی پیش می آید که شخص در یک زمانی و برای بعضی از امور مهم  ناگزیر و ناچارا بتواند از حریم شخصی و خانوادگی خود دفاع کند که این خود امری واجب و مهم می باشد.

 بقیه در ادامه مطلب لطفا ......



ادامه مطلب ...
شنبه 14 دی 1394برچسب:, :: 11:5 :: نويسنده : تای شا

     حدود دو­سوم، يعني­65  درصد وزن­ بدن انسان را آب تشكيل ميدهد. آب علاوه ­بر آنكه بطور­ ­خالص و يا در تركيب مواد غذايي مصرف ­مي­شود از سوختن مواد غذايي در بدن نيز بوجود مي­آيد­. آب موجود در مواد غذايي داراي بيشترين ويتامين­هاي محلول در­آب و املاح مواد­غذايي است و دور ريختن آن موجب تلف­ شدن اين تركيبات با­ارزش خواهد­شد­. از كل آب­ بدن قسمت اعظم آن يعني دوسوم آن در داخل سلولهاي بدن و يك­ سوم آن در­خارج سلول­ها يعني بين سلول­ها و پلاسماي خون قرار دارد.



ادامه مطلب ...
یک شنبه 13 دی 1394برچسب:, :: 12:1 :: نويسنده : تای شا

 

گرم کردن:

هدف اصلي گرم كردن: آمادگي فكري و بدني براي اصل تمرين است.

اولين هدف گرم كردن، آمادگي براي تمرين با پيشرفت تدريجي بدن از وضعيت استراحت تا اجراي فعاليت مختلف است.

اهداف ­فرعي گرم كردن:­ حفاظت از بافت­هاي نرم  و­ارتقاء و­ بهبود اجرا،­ به­ حداقل ­رساندن­ آسيب، كاهش اضطراب.

گرم كردن، بهترين شيوه دست يافتن به ريتم حركات مداوم است.

هدف ­گرم كردن، افزايش دماي بافت­هاي بدن بتدريج از زمان آغاز گرم كردن تا شروع تمرين­ يا ­مسابقه است.

نكته: هدف اصلي گرم، كردن افزايش دماي بدن است نه افزايش انعطاف­پذيري.

 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 13 دی 1394برچسب:, :: 11:37 :: نويسنده : تای شا

 

  با سپاس فراوان از کلیه هنرجویان آی کی دو کای کاشانی که توانستند در سومین آزمون ارتقاء رده کیو نمره قبولی را نموده و سربلند باشند.

اسامی هنرجویان رده کیو 5 و 4:

آقایان: 1- علیرضا شاطریان  = کیو 5    

            2- مهدی قاسم زاده  =  کیو 4              3- محمد جامعی =  کیو 4               4- مجتبی زارعی =  کیو 4            

            5- محمد یوسفی =  کیو 4                 6- محمدرضا یوسفی =  کیو 4  

 

همچنین خاطر نشان شویم که امروز 4/10/93 اولین سالگرد تاسیس آی کی دو آی کی کای در کاشان می باشد و بیاری خداوند متعال روزهای جدید را با سلامتی و موفقیت با کمک و یاری هنرجویان کاشانی در پیش رو خواهیم داشت. بامید حق

                                                                                                           باتشکر: سنسی جلالی  4/10/1393

 

     

 

پنج شنبه 4 دی 1394برچسب:, :: 13:11 :: نويسنده : تای شا

 

 اولین هنرجویان تازه کار کلاسهای آی کی دو آی کی کای

در  کاشان

شنبه 3 دی 1394برچسب:, :: 13:1 :: نويسنده : تای شا

آی کی دو چيست؟

 در فرهنگ ژاپن "آی کی دو" چنین تعریف شده است: "جهان با این عظمت خود شاخه ای از تنه «آی کی» (AI KI) می باشد و «آی کی» نوری است که انسانها به واسطه آن می توانند جهان را بشکافند و «دو» (DO) به معنی روش است و بنابراین Aikido یعنی روش آی کی.

هر بخش از آی کی دو دارای معنایی بشرح ذیل است: آی: هماهنگی، وحدت، همراهی، همراه شدن  –  کی: روح، انرژي، توان، نیروی روحی، قدرت درونی –   دو: روش، ساختار، راه.

آي كي دو آي كي كاي هنر رزمي دفاعي است كه بوسيله استاد موريهه اوشيبا Murihei Ueshiba (1969-1883 ميلادي) با تركيبي از چند رشته ورزشي (جوجيتسو، دايتو ريو و تكنيك هاي چاقو، شمشير و چوب) که آنرا در سال 1919 ميلادي بنيانگذاري نمود.

اُسنسي (استاد بزرگ) سعي كرد مبارزه و جنگ را  از بين ببرد و در عوض صلح و مهرباني را جايگزين نمايد.

ايشان مي فرمايند: اين دنيا را انسان بايد اداره كند. اين جهان بشر است. اگر چشمان خود را ببنديد چيزي نمي بينيد. اگر از خواسته هاي خود و خودخواهي دست برداريد كل جهان از آن شما خواهد بود. آي كي دو، هماهنگي روحي و جسمي اينگونه روشهاست.

بعبارتي ديگر، مي توان در يك جمله فنون آي كي دو آي كي كاي را اينطور شرح داد: ‹‹ استفاده از نيروي حريف، عليه خود او ›› كه بطور كلي هر چه شدت حمله از طرف مهاجم بيشتر  باشد، عكس العمل آن نيز بر خود او شديدتر خواهد بود.

هنرجوي مبتدي، بخاطر عدم اعتماد به فنون، متكي به نيروي جسمي خود مي شود تا حريف.

در آي كي  دو آي كي كاي، حمله وجود ندارد و فنون آن صرفا تدافعي مي باشد كه حركات آن بصورت دايره اي شكل بوده كه بيشتر به شكل  دايره هاي همگون و يا ناهمگون صورت گرفته و به ندرت از حركات مستقيم استفاده مي گردد. در اين رويارويي شما همواره در مركز دايره قرار داشته و بقيه اجزاء اين درگيري حول نقطه مركزي (يعني جايگاه شما) در حال چرخشند.

يعني يك آي كي دو كا ابتدا با حريف خود هماهنگ شده سپس با تغيير جهت مسير نيروي وارده از طرف مهاجم، از آن بر عليه خود او بهره مي جويد.

در اين هنر، از ضربات دست و پا كمتر استفاده شده، اگرچه براي گمراه نمودن حريف از اين ضربات كه ‹‹آتمي›› نام دارد استفاده مي گردد. اين فنون قابليت اين را دارند كه بدون رساندن صدمه اي، مهاجم خود را كنترل نمايند. بدين لحاظ نيروهاي پليس بسياري از كشورهاي دنيا از اين فنون بهره مي جويند.

تمرينات آي كي دو براي زن و مرد، كوچك و بزرگ و براي هر جسم و و اندامي حتي در سن پيري مفيد است كه اين تمرينات در هر جلسه با گرم كردن مفاصل و عضلات بطور نرم شروع و بتدريج سخت تر مي گردد. البته بايد توجه داشت كه تمرينات نبايد شكل غيرطبيعي به خود گيرد. همچنين نبايد به اندام و مفاصل خود يا ديگران بيش از حد فشار آورد. بنابراين با رعايت اين نكات تمرينات آي كي دو براي هر كس و در هر سني دلپذير خواهد بود.

 

 

 

شنبه 2 دی 1394برچسب:, :: 13:35 :: نويسنده : تای شا

كي: براي تقويت نيروي كي به كاربردن 4 اصل كي و تمرين تنفس واجب مي باشد.

4 اصل كي عبارتند از:

  • تمركز بر نقطه زير ناف (Keep One Point)
  • دور كردن تنش عضلاني (Relax Completely)
  • انداختن وزن به پائين ناف (Weight Underside)
  • گسترش نيروي كي (Extend Ki)

تكنيك ها:

  در اجراي فنون، بدن بايد قوي و محكم طوري باشد كه مانند درخت در زمين ريشه كرده باشد و اين امر با تمركز بر 4 اصل و آرامش مهيا مي شود و در اينصورت آي كي دو كي قادر به انجام تكنيك ها با حفظ كامل تعادل خويش و از بين بردن تعادل حريف مي شود. از نظر هماهنگي نيز طوري تكنيك زده مي شود كه گويا حريفي وجود ندارد و در اصل حريف كاملا با نيروي خودش مغلوب مي شود. 5 اصل تكنيك ها بطور خلاصه شرح زير هستند كه هر كدام از آنها نياز به آموزش هاي مفصل زير نظر اساتيد بزرگ مي باشند كه ما فقط به نام بردن اصول اكتفا مي كنيم.

  1. گسترش نيروي كي (Extend Ki)
  2. دانستن فكر حريف (Know your Opponent’s Mind)
  3. هماهنگي با نيروي "كي" حريف (Respect your Opponent’s Ki)
  4. گذاشتن خودمان در جاي حريف (Put Yourself in the Place of Him)
  5. اجراي تكنيك بدون توقف با اعتماد به نفس (Perform the Techniques)

 

شنبه 2 دی 1394برچسب:, :: 10:58 :: نويسنده : تای شا

   

  موریهه اوشیبا، در ۱۴ دسامبر سال ۱۸۸۳ در منطقه واکایاماي ژاپن(1) که امروزه بنام تانابه(2) شناخته می شود در خانواده ای کشاورز بدنیا آمد. در بین پنج فرزند خانواده او تنها پسر بود. از پدرش یوروکو(3) او ظاهر سامورائی و علاقه به کارهای جمعی را به ارث برده بود و از مادرش دلبستگی شدید به مذهب، شعر و هنر را. در دوران کودکی موریهه آنقدر ضعیف و مریض بود که ترجیح داده می شد تا بجای بازی کردن بیرون از خانه درخانه بماند و کتاب بخواند. او عاشق گوش دادن به افسانه های شگفت انگیز درباره قدیسهای خارق العاده اینوگیوجا(4) و  کوبودایشی (5) و شیفته مراسم محرمانه  بودائی ها بود. موریهه حتی یکبار به این فکر کرده بود که یک کشیش بودایی شود.

وی درسبکهـای متعددی از جمله جوجیتسـو دارای مدرک بود و همچنین دربکـارگیـری از نیـزه و شمشیـر مهـارتی خـاص داشت. وی با تغییـر و تعـدیل برخی از فنون جوجوتسو، از آنها در آی کی دو استفاده نمود و فنون منحصر به فرد دیگری را نیز درهنر رزمی خود بکارگرفت .

یوروکو برای مقابله با افکار پوچ فرزندش برای او افسانه هایی از جدش کیچی مون (6) که گفته می شد در دوران خودش یک سامورائی بسیار نیرومند بود تعریف می کرد و موریهه را به یادگیری کشتی سومو و شنا ترغیب می کرد. موریهه قوی تر می شد و در نهایت اهمیت نیرومند بودن را زمانی درک کرد که پدرش توسط گروهی که توسط رقیب وی اجیر شده بودند به او حمله کردند و او را کتک زدند.

بخاطر انرژی و خشمی که داشت او به تمرینات عملی و فیزیکی احتیاج داشت و مدرسه برایش کسل کننده بنظر می رسید. او چندین شغل را امتحان کرد ولی همگی برایش بی معنی بنظر می رسید. زمانیکه بعنوان یک تاجر مشغول بکار بود، در نهایت متوجه شد که به هنرهای رزمی تمایل دارد. او به شدت از آموختن جوجیتسو در دوجوی  کیتوریو (7) و همچنین شمشیرزنی در مرکز آموزشی  شین کاگه ریو (8) لذت می برد. ولی شانس با او یار نبود، بدلیل بیماری بری بری شدید مجبور شد به خانه باز گردد، در همانجا بود که با  ایتوگاوا هاتسو (9) ازدواج کرد.

پس از اینکه سلامت خود را بازیافت در دوران جنگ روسیه با ژاپن تصمیم گرفت تا در ارتش ثبت نام کند ولی با قامتی به بلندی کمتر از پنج فوت حدنصاب مورد نیاز را بدست نیاورد و پذیرفته نشد. در تلاش بعدی برای ثبت نام، او در آزمونی شرکت کرد و در سال 1903 بعنوان سرباز پیاده پذیرفته شد. در این دوران او چنان مافوق خود را تحت تاثیر قرار داد که این فرمانده شغلی را در دانشکده نظامی ملی به او پیشنهاد کرد ولی بدلایل متعددی اوشیبا این پست را نپذیرفت و از وظیفه اجرایی استعفا داد.

موریهه به خانه و مزرعه بازگشت. با نیرویی که در ارتش پیدا کرده بود، حالا او مایل بود تا تمرینات فیزیکی خود را ادامه دهد. پدرش دوجویی (مكان تمرين) در مزرعه ساخت و از استاد شناخته شده جوجیتسو، تاکاکی کی یوایچی (10) دعوت کرد تا به او آموزش دهد. در این دوره اوشیبای جوان قوی تر شد و مهارتهای بزرگی را کسب کرد. در همین زمان او به مسائل سیاسی علاقمند شد. در بهار 1912، در سن 29 سالگی، او و خانواده اش به زمینهای متروکه هوکایدو (11) نقل مکان کردند. پس از چند سال تلاش، روستای کوچک رونق یافت. اوشیبا عضلاتی نیرومند پیدا کرده بود و نیروی بازوهایش زبانزد مردم بود. در خلال آن دوره در  هوکایدو او استاد بزرگ دایتوریو آیکی جوتسو (12) یعنی سوکاکو تاکدا (13) را ملاقات کرد.

 

پس از این ملاقات او خود را بدور از آموزشهای مربی یافت، او هر چیز دیگری را فراموش کرد و خود را وقف تمرین کرد. بعد از حدود یک ماه، او به شیراتاکی (14) بازگشت، یک دوجو ساخت و از تاکدا دعوت کرد تا به آنجا برود و او نیز پذیرفت.

پس از اینکه او درباره بیماری جدی پدرش شنید، همه اموالش را فروخت و دوجو را برای تاکدا باقی گذاشت. او نمی خواست به هوکایدو باز گردد. در راه بازگشتش به خانه، بطور ناخواسته و در اثر چیزهایی که شنید، در آیابه قرارگاه مذهب جدید اوموته ریو توقف کرد. در اینجا او با استاد مذهب جدید اونیسابورو دگوچی ملاقات کرد.

 

 بدلیل اینکه او شیفته  آیابه و دگوچی شده بود سه روز دیگر را در آنجا ماند و وقتی به خانه برگشت دریافت که خیلی طولانی در آیابه توقف کرده است و پدرش درگذشته بود. مرگ پدرش برایش خیلی سخت بود. او تصمیم گرفت تا همه زمینهای اجدادیش را بفروشد و به  آیابه (15) برود تا  اوموته ریو (16) را مطالعه کند. برای مدت هشت سال او به همراه دگوچی اونیسابورو (17) مطالعه کرد و  بودو (طریقت يا راه و روش سلحشوری) (18) را تعلیم دید.

یک صلح طلب،  دگوچی مدافع عدم خشونت و خلع سلاح جهانی بود. در یاداشتهای او آمده "سلاح و جنگ مفاهیمی هستند که صاحبان قدرت و سرمایه داران برای منافع خودشان آنها را بوجود می آورند، و فقیران رنج می برند." این زمینه ای بود که موجب شد یک مرد با چنین طبیعتی بتواند به هنرجوی رزمی مثل اوشیبا نزدیک شود. اگرچه مدت زیادی طول نکشید تا  دگوچی هدف اوشیبا بر روی زمین را دریابد " آموزش بودوی حقیقی : پایانی بر همه جنگها و درگیریها.

   بدلیل مطالعه اوموته ریو و معاشرت با  اونیسابورو، زندگی اوشیبا بطور عمیقی تغییر کرد. برای اولین بار تاکدا چشمان او را بروی  بودو (طریقت سلحشوری) حقیقی گشوده بود و اینبار روشنفکری او از آموزه های اوموته ریو بدست می آمد. در خلال اوایل 40 سالگی (حدود سال 1925)، اوشیبا چندین تجربه روحانی داشت که آنچنان وی را تحت تاثیر قرار داد که زندگی و تمریناتش برای همیشه تغییر یافت. او دریافت که هدف اصلی بودو عشق است و گرامی داشتن و خوراک دادن همه موجودات.

سال بعد افراد زیادی آموزشهای اوشیبا را پیگیری کردند که در میان آنها می توان از کنجی تومیکی (19)  (که بعدها سبک آی کی دوی خودش را ایجاد کرد) و دریادار مشهور ژاپني تاکه شیدا (20) نام برد. در سال 1927  دگوچی اونیسابورو از اوشیبا خواست تا از اوموته ریو جدا شود و راه خود را ادامه دهد. او اینکار را انجام داد و به توکیو نقل مکان کرد. اوشیبا پیروان زیادی پیدا کرد و این زمانی بود که او در منطقه اوشی گومای شهر (محل فعلی قرارگاه جهانی آی کی دو) (21)  یک دوجوی رسمی بنا کرد. در طی مدتی که دوجو ساخته شد تعداد زیادی از مربیان ارشد سایر هنرهای رزمی مثل جیگوروکانو (بنيانگذار جودو) (22) برای بازدید به آنجا آمدند. آنها از اینکه شاگردانشان برای آموزش نزد اوشیبا می رفتند بسیار شگفت زده شده بودند.

در سال ۱۹۳۱ کار کوبوکان (ساختمان آموزش) (23) به پایان رسید. در سال 1932 یک "اجتماع ارتقاء بودو " تاسیس شد که اوشیبا بعنوان مربی ارشد آن بود. در همین زمان بود که هنرجویانی نظیر گوزوشیودا (24)  و رینجیرو شیراتا (25)  و سایرین به دوجو پیوستند. با شروع فاجعه جنگ جهانی دوم، اوشیبا بشدت مشغول آموزش در کوبوکان و همچنین کلاسهای ویژه برای نظامیان و دانشکده پلیس بود. برای ده سال آتی اوشیبا بیشتر و بیشتر معروف شد و داستانهای زیادی درباره اش نوشته شد. تنها فرزند او کیس شومارو(26) که بشدت علاقمند کتاب بود بیشترین این نوشته ها و مستندات را در طول زندگیش پدید آورد.

در سال ۱۹۴۲ بدلیل یک الهام، اوشیبا به مزرعه بازگشت. او اغلب می گفت که بودو و کشاورزی یکی هستند." جنگ، کوبوکان را خالی کرده بود و او از زندگی شهری خسته شده بود. کوبوکان را بدست فرزندش سپرد و به ایباراکی (27) روستای ایواما (28) نقل مکان کرد. در آنجا یک دوجو در محیط باز ایجاد کرد که اکنون همان آیکی شرین (29)  مشهور است.

ایواما توسط بسیاری بعنوان زادگاه آی کی دوی مدرن شناخته شده است، "راه هماهنگی". پیش از این جابجایی سیستم او بنام آیکی جوتسو نامیده شده بود سپس آیکی بودو(30) و هنوز بطورعمده بعنوان یک هنر رزمی شناخته می شود تا یک راه روحانی. از سال 1942 (که نام آی کی دو برای اولین بار بطور رسمی مورد استفاده قرار گرفت) تا 1952، اوشیبا تکنیک ها را تحکیم کرد و فلسفه مذهبی آی کی دو را بحد اعلای آن رساند.

پس از جنگ، آی کی دو بسرعت در کوبوکان (که امروزه بنام همبودوجو (31) شناخته شده) و تحت نظارت کیس شومارو اوشیبا (32) رشد کرد. موریهه اوشیبا با عنوان أ سن سی (33) یا "استاد بزرگ" مشهور گردید. همچنین او مدالهای زیادی از دولت ژاپن دریافت کرد. با نزدیک شدن به پایان راه O-Sensei "طریقتش" را بهبود بخشید، هرگز فداکاری خود را برای تمرینات سخت رها نکرد.

در آغاز بهار سال 1969، در سن 86 سالگی O-Sensei احساس بیماری کرد و به فرزندش کیس شومارو گفت "پروردگار مرا فرا می خواند". او بنا به درخواست خودش به خانه اش بازگردانده شد تا نزدیک دوجوی خودش باشد. در پانزدهم آپریل وضعیت وی بحرانی شد در حالیکه آخرین سخنان را با شاگردانش می گفت، آخرین درسهایش را می داد. " آی کی دو برای تمام جهان است، به منظورهای خودخواهانه تمرین نکنید، بلکه به همه مردم در هرکجا که باشند آنرا بیاموزید ".

در صبح زود بیست و ششم آپریل سال 1969 در سن 86 سالگی O-Sensei دست فرزندش را گرفت، لبخند زد و گفت "مراقب کارها باش" و جان باخت. پیکر O-Sensei در مقبره خانوادگی در تانابه  دفن شد. هر ساله مراسم یادبودی در بیست و نهم آپریل در آیکی شین در ایواما به احترامش برگزار می شود.

شنبه 1 دی 1394برچسب:, :: 13:38 :: نويسنده : تای شا

در طی نسلهای مختلف آی کی دو، سبک های دیگری توسط اساتید مختلف که از شاگردان استاد بزرگ (موریهه اوشیبا) بودند بنیان گذاشته شد که مهمترین آنها عبارتند از :

- آی کی کای = (بنیان گذار: استاد بزرگ موریهه اوشیبا) 
- یوشینکان = (بنيان گذار: گازو شیودا).
- شودوكان آي كي دو (تومیکی ریو) = (بنيان گذار: کنجی تومیکی).

- جیوشین کای = (سازمان – یکی از مشتقات سبک تومیکی ریو).

- شین شین تویتستو= (بنيان گذار: کوییچی توهه ای).

شنبه 30 آذر 1394برچسب:, :: 13:50 :: نويسنده : تای شا

تفاوت هایی میان آی کی دو  و  ورزشهای رزمی دیگر مانند : جودو ، کاراته و ... چیست؟

این سوال همیشه در مورد آی کی دو مطرح میباشد.

اگر بخواهیم در این مورد کلی صحبت کنیم، می توان گفت که در جودو لازمه اجرای فنون، گرفتن آستین و یقه و استفاده از فرصت مناسب جهت پرتاب و یا ازکار انداختن حریف به وسیله فنون کاتامه وازا است، در مقابل در آی کی دو لحظه اجرای فن همان لحظه تماس دو حریف است، در آی کی دو ابتدا در فاصله ای از حریف قرار می گیریم و به آرامی و با استفاده از فنون آی کی دو به حملات حریف پاسخ میدهیم.

در آی کی دو سرشاخ شدن با حریف وجود ندارد، تفاوت بیشتر را می توان در مقایسه با کاراته دید.

حرکات کاراته را در کل می توان به انواع انداختن و ضربه های دست و پا تقسیم نمود، بنابراین بیشتر حرکات در خط مستقیم انجام می گیرند که در بعضی از موارد از حرکات دایره ای نیز استفاده می شود، هر چند آی کی دو هم حرکات ضربه ای دارد اما نوع آنها متفاوت است.

اساس فنون آی کی دو بر حرکات دایره ای و کروی بنا شده است و حرکات مستقیم در آی کی دو زیاد نیست، حرکات آی کی دو به حرکات شمشیربازی ژاپنی شباهت بیشتری دارند تا حرکات جودو یا کاراته، هرچند آی کی دو با شمشیربازی تفاوت فاحشی دارد و حرکاتش بیشتر بر اساس حرکات موجود درشمشیر بازی بنا شده است.

موریهه اوشیبا بنیانگذار آی کی دو همیشه تأکید می کرد آنهایی که به تعلیم آی کی دو می پردازند، اگر شمشیری در دست می گیرند باید برپایه حرکات شمشیر آی کی دو حرکت کنند و اگر چوبی در دست دارند برپایه حرکات چوب آی کی دو باشد.

شمشیر یا چوب باید بخشی از بدن باشد، بنابراین اگر آنها در دستان شما چون موجود زنده نباشند آی کی دو را به درستی نیاموخته اید.

نحوه تمرینات آی کی دو مشابه شمشیربازی است، در شمشیربازی از ابتدا تا انتهای نبرد همواره فاصله ای در حدود 2 متر بین دو حریف وجود دارد، در آی کی دو هر چند شما شمشیری به دست نمی گیرید اما به محض اینکه حریف شما در فاصله ای مناسب از شما قرارگرفت او را زیر نظر می گیرید، گرفتن شمشیر در آی کی دو براساس قرار دادن بدن در وضعیتی مایل و رو به جلو است که البته نحوه  ایستادن در کن دو (شمشیربازی به طریقه ژاپنی) مدرن ژاپن تا حدی متفاوت است.

اوشیبا انواع مختلف بودو (راه رزمی" اصطلاحی است که برای تمام روشهای هنرهای رزمی ژاپن استفاده می شود. مانند آی کی دو - کاراته - کن دو - جودو و غیره ") را آموخته بود و طبیعی است که آنها را برای فنون آی کی دو تطبیق داده باشد، اما از آنجا که وی چیزی فراتر از آنها را در نظر داشت، اساس و پایه آی کی دو با دیگر هنرهای رزمی متفاوت است

معمولا این اشتباه مطرح می شود که اموزش آی کی دو را آموزش تعدادی کاتا (فرم، حرکت های از پیش تعیین شده) می دانند.

اما تنوع فنون آی کی دو بیش از آن است که چنین باشد.

اگر تنها به شکل و قالب آی کی دو توجه شود نمی توان به اصل و نهایت آی کی دو رسید (حرکت طبیعت، حرکت خود ما است) به همین دلیل اوشیبا گفته است هیچ فرمول و استیلی در آی کی دو وجود ندارد (البته غیر از آی کی دو دوی تومیکی) حرکات آی کی دو همان حرکت طبیعت است که رازش بسیار پیچیده و نامتناهی است، بنابراین هنرهای رزمی دیگر که تنها به فرم و شکل تکیه دارند بسیار متفاوت است.

وقتی از واژه فرم استفاده می کنیم به این معنی است که فنون آی کی دو رشته ای بی پایان از اشکال و حالات روحی با آنها بقدری با یکدیگر وحدت دارند که نمی توان بسادگی آنها را از یکدیگر جدا نمود و این در ورای معنای معمول (فرم) میباشد بنابراین فنون آی کی دو با فنون کاراته، کندو و جودو تفاوت دارند اما روح آن با روح دیگر هنرهای رزمی در تناسب است.


آی کی دو در نگاه من راهی است برای زیستن.

زیستن در صلح و هماهنگی. آی کی دو راهی است برای آموختن عشق.

یک شنبه 29 آذر 1394برچسب:, :: 11:23 :: نويسنده : تای شا

  مهارت الهی در یک انسان روشنفکر

   آی کی دو شبیه جزایر نیجیما و شینزان - آتشفشان هایی که به ناگهان از قعر اقیانوس فوران میکند- نیست، بلکه همچون کوهی است که در اثر استقامت و پشتکار، فداکاری، و مشقت و سختی در طی یک نسل بوجود آمده.در طی 86 سال از زندگی موریهه اوشیبا، این بنیانگذار همواره در تلاش بود تا بر عظمت این کوه بیافزاید و هر چیزی را که محکم و واقعی نبود با چیزی قویتر و بهتر از آن جایگزین می نمود.

در تصویر این کوه، صخره ها و پرتگاهها، در حقیقت قلب و روح این بنیانگذار هستند. او مشتاق بود تا بر سنت های قدیمی و هنر های رزمی تسلط یابد، اما آنچه او براستی جستجو می کرد، هنر جدیدی بود که بر پایه حقایق عمیق تری استوار بود. او در این کاوش، شب و روز، خویشتن، جسم و روحش را می آزمود، زندگی او، هدف او را می نمایاند.

شاید به همین دلیل، اصول آی کی دو بسیار قدرتمندند: حرکات پیشرفته فیزیکی و جسمانی با تجارب طولانی که آزموده شده اند و اصول روحانی که قلب را لمس کرده  و عمیقاً احساس می شوند. آی کی دو، جستجوی حقیقتی را بیان می دارد که ورای قالب انسانی و درک حضوری قدرتمندتر که همان قادر متعال است می رسد و با آن حضور یکی می گردد.

این بنیانگذار، همه را تحت تاثیر خود قرار می داد، نه تنها شاگردانی را که هر روز بر آموزش آنها نظارت داشت، بلکه حتی افرادی را که خیلی ساده نمایش ها یا کلاس های دوجوی او را نظاره و تماشا می کردند، آنها می گویند: چشم هایش با چنان نفوذی می درخشید که قادر بود فلز را سوراخ کند. هر کس او را می دید تحت تاثیر هارمونی و هماهنگی ناگسستنی ذهن، جسم و کی( Ki) که قدرت کاملی به او می بخشید، قرار می گرفت. هنر او را تنها می توان به عنوان kami-waza قدرتی که بیشتر روحانی بنظر می رسد تا صرفاً انسانی- توصیف نمود.

یک بار یکی از شاگردان قدیمی آی کی دو که با این بنیانگذار بیشتر از یک دهه تمرین کرده بود، چنین گفت: (( آرزو داشتم حداقل یکبار سن سی را لمس کنم. زمانیکه این لحظه فرا رسید، گویی جسمم در آسمان به پرواز در آمد. هرگز نمی دانم چطور این اتفاق افتاد. تنها دلیل آن می توانست این باشد که او یک kami-waza بود.)) یکی دیگر از شاگردان او در اواخر زندگی این بنیانگذار، چنین می گوید: ((لحظه ای که ما با یکدیگر روبرو شدیم، احساس کردم گویی به دانه های ریزی تبدیل شده ام. وقتی او نفس می کشید مرا به درون بدنش می کشاند... برای من، سن سی، انسانی الهی و روحانی بود)).

هنرمندی که یک روز اوشیبا را در حال اجرای نمایش آی کی دو تماشا کرده بود؛ با احساس از آن روز چنین می گوید: ((وقتی آن قدرت کامل را - که نه تهاجمی بود و نه خشن، و این که با چنین روش و شکلی زیبا و دلپذیربیان می شد- با چشمان خودم دیدم، آشفته آن شدم. با تماشای او، شما همان نوع سعادت و لذت و حس پرستش را تجربه می کردید که پیش از این، تصاویری از الوهیت شینتو یا بودا در شما برمی انگیخت)). این گفتگوها و برداشتها، منعکس کننده و نمایانگر بیانات این بنیانگذار ازkami-waza می باشد. خلق و خوی او در زندگی روزمره، عادی و انسانی بود؛ اما به اعتقاد من، زمانی که وی در دوجوی آی کی دو بود، مهارت هایش فراسوی قدرت انسانی بود.

به خصوص بعد از اینکه او به سن 60 سالگی رسید، هاله ای از صمیمیت و هماهنگی،جایگزین ظاهر سخت و خشن روزگار جوانیش شد. وقتی شما برای نخستین بار به او نزدیک می شدید به کشش و قدرت جاذبه ای آشکار در وی پی می بردید که فکر می کنم آنرا((سیاه چاله)) می نامند، یک فضای خالی اسرار آمیز با چگالی یا غلظت بالا و نیروی گرانش صفر.

آی کی دو - مهارت الهی انسانی روشن فکر

هیچ راه دیگری برای بیان آن وجود ندارد او به کامی وازا دست یافته بود. در ابتدا، زمانیکه اوشیبا مطالعات گسترده اش را در زمینه طریقت و سبک رزمی آغاز کرد، این پیشرفت، ره آوردی نبود که آسان بدست آمده باشد و همانطور که گفتم، ثمره یک آموزش طولانی و دشوار و حاصل یک زندگی وقف شده در جهت غلبه بر خود بود. به تعبیر دیگر من بر این باورم که این استعداد و خلاقیت هوشیارانه اوشیبا، هدیه ای بود از جانب پروردگار بخاطر درک و سپاس از تلاش هایش.

شایستگی این بنیانگذار در مقام یک انسان نشآت گرفته از وقف زندگی اش برای بودو بود. در زندگی او آنچه سزاوار ستایش و احترام می باشد، آموزشی است که او را قادر ساخت به مرتبه kami-waza برسد و سرنوشتی ورای محدودیت های انسانی را تجربه کرده و به مبارزه بطلبد. ادای احترام به این بنیانگذار، بدون شناخت و بدون در نظرگرفتن تلاش سختی که سبب موفقیت وی شد، در حقیقت، اشتباهی بیش نیست. چرا که موقعیت و موفقیت که او به آن دست یافت بسادگی بدست نیامد.

سه شنبه 27 آذر 1394برچسب:, :: 13:35 :: نويسنده : تای شا

"  انواع واژه ها و اصطلاحات رایج در آی کی دو "

واژه ها و اصطلاحات عمومی

 

آی

هماهنگی، وحدت، عشق

 Ai

آی کی

ترکیب شدن کی، یکی شدن کی

 Aiki

آی کی دو

هنرهماهنگی وصلح باخلقت، هنرصلح وعشق

 AiKiDo

اوهایو

صبح بخیر

 Ohayo

اویاسومی

شب بخیر

 Oyasumi

بودو

سلوک (رفتار) و طریقت رزمی

 Budo

دوجو

مکان تمرین هنر رزمی متداول

 Dojo

کی آی

فریاد تمرکزانرژی یک شخص

 Kiai

شوگیو

تمرین مداوم (مستمر)

 Shugyo

تاتامی

تشک تمرین

 Tatami

اوکه (یوکی)

حمله کننده (دریافت کننده فن)

 Uke

ناگه(ناگی=توری)

دفاع کننده (مجری فن)

 Nage = Tori

بوکن=بوکوتو

شمشیر چوبی

 Bokken=Bokuto

بو

چوب 6 فوتی

 Bo

زنگو گیری

دو برش مستقیم با شمشیر

 Zengo giri

جو

چوب کوتاه حدود120سانت(4 فوت)

 Jo

شینای

شمشیرازجنس نی (مخصوص کندو)

 Shinai

فوتاری

دو نفر

 Futari

اونین زو

سه نفر

 Ohninzu

ایدوری

انجام فنون ازحالت سِیُزا

 Iddori

هو

متد، روش

 Ho

اوده گارامی

کنترل بازو

 Ude garami

هاجیمه کوداسای

لطفا شروع کنید

 Hajime Kudasai

جوجی

متقاطع، بعلاوه

 Juji

های دوزو

بله، لطفا تکنیک را انجام دهید

 Hai Dozo

کامائه

استقرار، گارد

 Kamae

سوبوری

سُر خوردن

 Suburi

کیری کایشی

برش چرخشی

 Kiri kaeshi

اوباکه

روح

 Obake

جونبی اوندو

گرم کردن اندام ها

 Junbi undo

یاما

کوه

 Yama

تای شا

محل بسیار مقدس

 Taisha

آیومی آشی

قدم زدن معمولی

 Ayumi ashi

چوکو

مستقیم، یکمرتبه

 choku

اُ

بزرگ

O

شو

کوچک

 Sho

تای آتاری

تماس بدن

 Tai-atari

تای چیکارا

قدرت فیزیکی و عضلانی

 Tai-chikara

تای ساباکی

حرکت بدن

 Tai-sabaki

تای جوتسو

هنر بدنی مثل آی کی دو

 Tai-jutsu

تنکان

چرخش

 Tenkan

ته ساباکی

حرکت دست

 Te-sabaki

اوچیما

فاصله ایکه بابرداشتن یک قدم بتوان به نفرمقابل ضربه زد

 Uchima

اوچیماتا

فضای داخل پرتاب

 Uchimata

فوکوشیکی کوکیو

تنفس شکمی

 Fukushiki-kokyo

نوگاره

روش تنفسی که با بازدم طولانی ودم خیلی سریع همراه است

 Nogare

واکاری ماسن

من متوجه نمی شوم

 Wakarimasen

ریتسو ذن

مدیتیشن ایستاده

 Ritsuzen

زا ذن

مدیتیشن نشسته

 Zazen

شین شین شوگیو

تمرین دادن ذهن و بدن

 Shinshin Shugyo

شین شین تویتسو

متحدکردن ذهن و بدن

 Shinshin toitsu

شوشین

ذهن فرد مبتدی

 Shoshin

ایریمی

داخل شدن (داخل شدن معنوی وفیزیکی)

 Irimi

کایتن

چرخش، باز کردن و چرخیدن

 Kaiten

گارامی

کنترل

 Garami

اوندو

حرکت، تمرین

 Undo

های یامه

یک لحظه صبر کنید

 Hai yame

دوزو= های

بله، لطفا

 Dozo = Hai

ناگاره

جریان

 Nagare

موشین

فکر نکردن

 Mushin

کیری

برش، قطع

 Kiri

       

                                                                          **  اصولفنون **

چگونه می توانید انتظار داشته باشد که دیگران را کنترل کنید در حالیکه

توانایی کنترل خود را ندارید.

توجه شود که منظور از ایکیو، نی کیو، سان کیو، یون کیو، گوکیو و روکو کیو فنون اصلی هستند و این واژه ها را نباید با درجات اشتباه گرفت.

  • ای کیو(اصل اول):اوده اوسائه، اوشی تا اوشی"..فشار روی بازو یاکنترل بازو ..... Ikkyo
  •  نی کیو(اصل دوم):کوته ماواشی،کوته ماکی"..برعکس کردن مچ دست، چرخش مچ بسمت داخل..... Nikyo 
  • سان کیو(اصل سوم):کوته هینری، سیبوری کیمه"..برگرداندن (کامل) مچ دست بسمت پشت ....... Sankyo
  • یون کیو (اصل چهارم):تکوبی اوسائه" .... فشار روی مچ دست ....................... Yonkyo
  • گو کیو(اصل پنجم):کوچی اوسائه،اوده نوباشی"..کشیدن دست ازشانه تامچ دست ........................... Gokyo   
  • روکو کیو (اصل ششم):  هیجی کیمه/شیمه/جیمه اوسائه" قفل آرنج   واکی گاتامه" قفل بازو   اوده گاتامه یا اوده هیشیگی" خردکردن بازو (از شانه تا مچ).    روکوکیو  در سه حالت تقریبا مشابه، قابل اجراست. بین نحوه اجرای هیجی کیمه، واکی گاتامه و اوده گاتامه مقداری اندک تفاوت وجود دارد. نحوه رفتار مدارس آی کی دو نسبت بیکدیگر در ارتباط با دسته بندی این سه تکنیک قدری متفاوت است به نحوی که در بعضی از مدارس، واکی گاتامه در دسته بندی روکوکیو قرار میگیرد و اوده گاتامه به عنوان یک تکنیک مجزا دسته بندی می شود. مدارسی نیز هستند که هر سه مورد یادشده را به عنوان روکوکیو دسته بندی و تمرین می کنند. ..... Rokukyo           

(فنون (وازا

اوکمی

افت زدن

 Ukemi

بوجوتسو

فنون جنگی و مبارزه ای

 Bujutsu

کومی تاچی

تمرین اشتراکی شمشیربصورت دونفره

 Kumitachi

 کومی جو

تمرین اشتراکی چوب بصورت دونفره

 Kumijo

 تاچی دوری

خلع سلاح کردن شمشیر

 Tachi dori

تانتو دوری

خلع سلاح کردن چاقو

 Tanto dori

جو دوری

خلع سلاح کردن چوب

 Jo dori

 آتمی وازا

فنونی که بمنظور ضربه زدن به نقاط حیاتی بدن بکار میرود

 Atemi-waza

هاناشی وازا-هازوشی وازا

فنونی که با گریختن و اجتناب کردن ازحمله ها و گرفتن ها انجام می شود

 Hanashi  waza-  Hazushi  waza

هانمی هان داچی وازا

فنونی که "اوکه" ایستاده و "ناگه=توری" نشسته باشد

 Hanmi  handachi- waza

 هنکا وازا

عوض کردن تکنیکی از نیمه تکنیک دیگر

 Henka-waza

هیتوری وازا

تمرین با یار نامرئی

 Hitori-waza

 جیو وازا

تمرین آزاد، معمولا بصورت دسته ای ازحملات و فنون (متفاوت با راندوری)

 Jiu- waza

 کاآشی وازا

فنون بدل، فن در فن

 Kaeshi-waza

 کانستسو وازا

فنون شکستن و جابجاکردن  (در جودو)

 Kansetsu-waza

کاتامه وازا

فنون تحت کنترل درآوردن

 Katame waza

اوجی وازا

دفاع و ضد حمله

 Oji-waza

اوسائه وازا

فنون قفلی

 Osae-waza

شی وازا

فن بدل

 Shi-waza

سوکاشی وازا

فنونی که بدون اجازه دادن به فرد حمله کننده، در شروع حمله با گرفتن کامل انجام میشود

 Sukashi-waza

سوواری وازا

فنون نشسته بحالت سیزا توسط اوکه و ناگه

 Suwari-waza

تاچی وازا

اجرای فنون به حالت ایستاده

 Tachi-waza

ته وازا

فنون دست، مقابل فنون سلاح

 Te-waza

اوچی وازا

تکنیک های ضربه

 Uchi-waza

اوشیرو وازا

اجرای فنون در حالت حمله از پشت

 Ushiro-waza

اوکه وازا

تکنیک های سدکننده

 Uke-waza

یوکی وازا

تکنیک های متحرک و سیال

 Uki-waza

ناگه وازا

فنون پرتابی

 Nage waza

 کیهون وازا

فنون پایه

 Kihon waza

 ناگاشی وازا

جریان یافتن ازیک فن به فن دیگر

 Nagashi waza

 نه وازا

اجرای فنون در حالت گلاویز شدن

 Ne-waza

تکوبی اوندو

تمرین گرم کردن مچ ها

 Tekubi undo

 

 

 

(پرتاب ها (ناگه

ایریمی ناگه

داخل شدن و پرتاب کردن

 Irimi nage

آی کی اوتوشی

انداختن با آی کی- ورود به داخل و بلندکردن پاهای اوکه از پهلو

 Aiki otoshi

آی کی ناگه

پرتاب کردن با آی کی بدون ایجاد تماس   یا  حداقل تماس ممکن

 Aiki nage

جوجی ناگه / جوجی گارامی

دستان اوکه را بصورت علامت بعلاوه در آوردن و پرتاب کردن

 Juji nage /

 Juji garami

کایتن ناگه

بازکردن- چرخیدن و پرتاب کردن

 Kaiten nage

کوکیو ناگه

پرتاب کردن با نفس

 Kokyu nage

کوشی ناگه

پرتاب کردن با کمر 

 Koshi nage

کوته گائشی

چرخش مچ دست بطرف خارج

 Kote gaeshi

شیهو ناگه

پرتاب کردن در 4 طرف

 Shiho nage

ماکی اوتوشی

ناگه روی یک زانونشسته و اوکه رااز روی شانه اش پرتاب می کند

 Maki otoshi

سومی گائشی

پرتاب به کنار

 Sumi gaeshi

سومی اوتوشی

انداختن به کنار

 Sumi otoshi

تای آتاری اوچی اوتوشی

داخل شدن وسدکردن،که اوکه بسمت عقب پرتاب میشود

 Tai-atari uchi otoshi

اوشیرو اودوروشی

پایین کشیدن از پشت

 Oshiro udoroshi

گانسِکی اوتوشی

قرارگرفتن ناگه در پشت اوکه وبا یک دست پشت یقه اوکه راگرفته واجرای کوشی ناگه

 Ganseki otoshi

کاتا گاتامه

حالتی ازکایتن ناگه (شانه اوکه قفل شده ومستقیما هدایت بسمت زمین)

 Kata gatame

کوکیو دوسا

درحالت سیزا با استفاده از قدرت تنفس جابجایی صورت دادن

 Kokyu dosa

تن چی ناگه

پرتاب بهشت و زمین

 Tenchi nage

 

**  احترامات **

اساس آی کی دو:  اجتناب از جدال و پرهیز از برخورد با نیروی مهاجم.

آریگاتو: از شما متشکرم (تشکر غیررسمی)" ...... Arigato          کیمه: انسجام افکار(حذف تمامی افکار زائد)

دوموآریگاتو گوزای ماشتا: از شماخیلی متشکرم (خیلی رسمی)" .... Domo  arigato  gozaimashta

اونگای شیماسو:خواهش می کنم، معمولا زمان شروع تمرین یا زمانیکه چیزی رادرخواست میکنیم" ..Onegai shimasu

واکاری ماسو:  می فهمم" ........Wakarimasu       

های:  بله".....Hai

 

فرامین  در   دوجو

ری

احترام

 Rei

سن سی نی ری

احترام همه به مربی

 Sensei ni rei

جوسِکی نی ری

احترام به جایگاه بالای کلاس

 Joseki ni rei

کامیزا نی ری

احترام به خداوند، جایگاه نمادین و مرکزی دوجو

 Kamiza ni rei

شینزن نی ری

احترام به جایگاه مقدس

 Shinzen ni rei

اوتاگای نی ری

احترام هنرجویان به یکدیگر

 Otagai ni rei

یودانشا نی ری

احترام به مربی از طرف درجات مشکی

 Yudansha ni rei

یوی

آماده

 Yoi

هاجیمه

شروع

 Hajime

کوتای

عوض کنید

 Koutai

ماواته

بچرخید

 Mawatte

موکوسو

چشم ها را ببندید

 Mokuso

سوواته

بنشینید

 Suwatte

تاته

بلند شوید

 Tatte

آتو

به عقب بروید

 Ato

یامه

ایست، پایان

 Yame

 مویکای                     تکرار                                                                           Muikay 

سه شنبه 26 آذر 1394برچسب:, :: 13:39 :: نويسنده : تای شا

شمارش اعداد

شمارش اعداد در زبان ژاپنی بسیار آسان است. برای آنکه بتوان تا عدد 99 را شمارش کرد تنها نیاز است تا از شمارش 1 تا 10 را بیاموزیم.

ایچی

یک

 Ichi

نی

دو

 Ni

سان

سه

 San

شی = یون

چهار

 Shi= Yon

گو

پنج

 Go

روکو

شش

 Rokko

شیچی = نانا

هفت

 Shichi = Nana

هاچی

هشت

 Hachi

کیو

نه

 Kyo

جو

ده

 Jo

برای بالاتر از عدد 10 به روش زیر عمل شود:

یازده

ده و یک

جو ایچی

دوازده

ده و دو

جو نی

سیزده

ده و سه

جو سان

چهارده

ده و چهار

جو شی (جو یون)

پانزده

ده و پنج

جو گو

شانزده

ده و شش

جو روکو

هفده

ده و هفت

جو نانا (جو شیچی)

هیجده

ده و هشت

جو هاچی

نوزده

ده و نه

جو کیو

بیست

دو ده تا

نی جو

برای اعداد از 20 تا 99 باید به روش زیر عمل شود:   مثال زیر

بیست و چهار

دو ده تا و چهار

نی جو شی

سی و شش

سه ده تا و شش

سان جو روکو

چهل و سه

چهار ده تا و سه

یون جو سان

هفتاد و یک

هفت ده تا و یک

نانا جو ایچی

نود و نه

نه ده تا و نه

کیو جو کیو

هیاکو                    یکصد                                 Hyaku

سِن                      هزار                                   Sen   

مان                   ده هزار                                  Maan

استثناء:  از شی بجای عدد" 4 " ونانا بجای عدد" 7 " در حالتیک رقمی استفاده میشود.

 

روش های رزمی

(مسلح و غیرمسلح)

 

 آی کی دو

طریقت صلح و عشق

Aikido

 کندو

شمشیرزنی مسابقه ای در ژاپن با استفاده از شینای

 Kendo

 ای آی دو

روش کشیدن شمشیر از غلاف و برش همزمان

 Iaido

 کن جوتسو

شمشیرزنی مبارزه ای (شمشیری که قبلا از غلاف خارج شده است)

 Kenjutsu

 نینجوتسو

هنر نامرئی شدن

 Ninjutsu

 ناگیناتادو

روش تبرزین ژاپنی

 Naginatado

کاراته دو

راه دفاع با دست خالی

 Karate do

جودو

راه و روش نرمی

 Judo

جوجوتسو

هنر بدنی، سیستم بدون سلاح سامورائی ها

 Jujutsu

تانتو جوتسو

روش مبارزه با چاقو

 Tantojutsu

سومو

کشتی سنتی ژاپنی

 Sumo

یاری جوتسو

هنر رزم با نیزه

 Yarijutsu

 تای جوتسو

فنون (روش مبارزه با) دست خالی

 Taijutsu

 

سلاح های رزمی

 

 کاتانا = تاچی

شمشیر (طول بین 75-60 سانت)

 Katana =Tachi

 بو

چوب کوتاه 6 فوتی (معادل 180  سانت)

 Bo

 ای آی تو

شمشیر تمرینی

 Iaito

 واکیزاشی

شمشیر کوتاه (طول بین 50-40 سانت)

 Wakizashi

 جو

چوب کوتاه 4 فوتی (معادل120 سانت)

 Jo

 سنسو/ تِسِن

بادبزن

 Sensu/Tessen

 کومی جو

تمرین دونفره با چوب 4 فوتی

 Kumi jo

 جو سوبوری

تمرین ضربه و دفاع با چوب

 Jo suburi

کن

شمشیر

 Ken

تانتو

چاقو (طول بین 40- 25 سانت)

 Tanto

بوکن = بوکوتو

شمشیر چوبی

 Bokken=Bokuto

ناگینا

تبرزین ژاپنی

 Nagina

تانبو

تکه چوب کوتاه به اندازه ساعد دست

 Tanbu

کومی تاچی

تمرین دونفره با شمشیر

 Kumi tachi

گیری

برش

 Giri

یاری

نیزه

 Yari

 تسوبا

محافظ شمشیر

 Tsuba

         

 **   تمرین های آرامش دهنده (شل سازی عضلات)  **

تمرین های شل کردن عضلات بشیوه پیشرفته بشما کمک می کند که:

1-فشار مسابقه یا تمرین را تحمل کنید.          2- به لحاظ فیزیولوژیک میزان حرارت بدن را در بین و پس از ورزش پایین بیاورید.   3- تمرکز مناسبی داشته باشید.     4- آمادگی تجسم سازی و تمرین ذهنی داشته باشید.

نحوه تمرین کردن:

   شل سازی عضلات را همانند هر مهارت ورزشی دیگر با تمرین مناسب و کافی میتوان یاد گرفت. روزی یکبار در رختخواب (درست هنگامیکه از خواب برمی خیزید) معمولا بهترین موقع برای انجام دادن است.

   بعداز 2 هفته تمرین روزانه توجه به این نکته که کجا باید تنش عضله را حفظ کرده و کجا باید آنرا رها کنید برایتان آسانتر می شود. خیلی زود می توانید تمرین های شل سازی پیشرفته ای را انجام دهید. وقتی در انجام این تمرین مهارت لازم را کسب کردید فقط نیاز دارید که روی تنش خود تمرکز کنید و فرمان ذهنی (رها کن) را بکار گیرید تا عضلاتتان شل شود.

آموزش اتوژنیک:

    چند حس فیزیولوژیک وجود دارد که معمولا به همراه پاسخ شل سازی واقع می شود. سنگینی در بازوها و پاها، احساس گرمی در بازوها و پاها، ضربان آهسته تر، تنفس آهسته تر و یک سردی خاص در پیشانی از این نوعند. چون افکار شما تأثیرفوق العاده ای روی بدنتان دارد می توانید سطح شل شدن را با آنچه بخود می گویید تحت نظارت قرار داده و به حالت آرامش برسید.

  1. احساس سنگینی در بازوها و پاها.     2- احساس گرمی در بازوها و پاها.     3- پایش (کنترل) و تنظیم قلب.      4- پایش تنفس.      5- پیشانی سردتر.            6- آمادگی.

     در محیطی عاری از هرگونه مزاحمت به راحتی بنشینید و مدت 20 دقیقه را به این تمرین اختصاص دهید. قبل از شروع، دستورالعمل ها را بخوانید تا توالی پیشنهادها در ذهنتان روشن باشد. چشمانتان را ببندید و با نگرشی غیرفعال، هدف را در خود ایجاد کنید. ابتدا شاید بتوانید به تمام احساسات مورد نظر دست یابید. این کاملاً طبیعی است، آرام باشید و به تمرین ادامه دهید. بی گمان خیلی زود تمام احساسات را تجربه خواهید کرد.

 اجرا:   1- سنگینی اعضاء: جملات زیر را چندین بار به مدت 4 دقیقه برای خود تکرار کنید:

-          دستانم دارند خیلی سنگین می شوند... دارند سنگین تر می شوند....

-          بازوهایم دارند سنگین تر و سنگین تر می شوند.....

-          پاهایم دارند سنگین تر و سنگین تر می شوند.... می توانم سنگینی را که در طول دستان، بازوها و پاهایم حرکت می کند حس کنم- سنگین تر  و سنگین تر....

  1. گرمی در اعضاء: برای 4 دقیقه جملات زیر را برای خودتان تکرار کنید:

-          دستانم دارند گرم می شوند.... دارند گرمتر و گرمتر می شوند.... گرما دارد در طول بازوهایم منتشر می شود. گرمتر و گرمتر.... پاها و مچ پاهایم دارند گرمتر و گرمتر می شوند....

  1. تنظیم قلب:  جملات زیر را به مدت 4 دقیقه تکرار کنید:

-          قلبم دارد کندتر و منظم تر می شود.... دارد کندتر و کندتر می زند.... کندتر و ثابت تر... ضربان قلبم دارد بیشتر و بیشتر کند می شود.... کندتر و کندتر....

      2- تنظیم تنفس: این جملات را برای 4 دقیقه تکرار کنید:

                تنفسم دارد کندتر و منظم تر می شود.... کندتر و کندتر.... تنفسم خیلی عمیق، کند و منظم است.

      3- سردی در پیشانی: این جملات را برای 4 دقیقه تکرار کنید:

               پیشانی ام دارد سردتر می شود.... دارد سردتر و سردتر میشود... سردتر  و  سردتر...

آموزش تنظیم تنفس:

آمادگی: جایی راحت و دور از هرگونه مزاحمت پیدا کنید و بنشینید. در طول تمرین روی تنفس خود تمرکز کنید. اگر برایتان مزاحمتی ایجاد شد فورا با ملایمت به این تمرکز برگردید. به هر جلسه تمرین 5 دقیقه وقت اختصاص دهید.

      اجرا:  به آرامی تا عدد 4 بشمارید و از طریق بینی نفس عمیق بکشید و مطمئن شوید که دیافراگم تان در هنگام نفس کشیدن بزرگ می شود. یک دستتان را روی دیافراگم یا پایین شکمتان بگذارید و همانطور که نفس می کشید بزرگ شدن آنرا احساس کنید. این روند باید آسان و راحت و بدون زحمت باشد. شکم و قسمت پایین شکمتان باید بعد از اتمام نفس کشیدن بیرون بیاید.

  1. کمی مکث کنید.
  2. از طریق دهانتان خیلی آهسته و آرام نفستان را بیرون دهید. همانطوری که این کار را می کنید آهسته تا عدد 10 بشمارید. ممکن است صدایی مانند آ... به هنگام بیرون دادن نفستان بشنوید. بازدم و شمارش باید بدون زحمت باشد.
  3. مراحل 1 تا 2 را چندین بار برای یک مدت تمرین 5 دقیقه ای تکرار کنید.
پنج شنبه 25 آذر 1394برچسب:, :: 12:50 :: نويسنده : تای شا

 

درجات و القاب

 

اُسن سی

معلم بزرگ، لقب بنیانگذارآی کی دو  موریهه اوشیبا

 O-Sensei

 شیهان

مربی، ارشد. توصیه میشود از این عنوان فقط در داخل دوجو استفاده شود وخارج ازآن از عنوان سن سی

 Shihan

 سن سی

معلم، مربی

 Sensei

 سِمپای

هنرجوی ارشد

 Sempai

 کوهای

هنرجوی تازه کار

 Kohai

 کیو

کلاس، درجه هنرجویان از ابتدای کار تا قبل از شودان

 Kyu

 دان

رتبه،درجات پیشرفته تر در رده های مشکی، از دان 1(کمترین) تا دان 10(بیشترین)

 Dan

اُبی

کمربند

 Obi

کی ایرو

زرد

 Kiiro

میدُری

سبز

 Midori

کورُ

سیاه

 Kuro

درجات دان

شودان1، نی دان2، سان دان3، یون دان4، گودان5، روکودان6، نانادان7، هاچی دان8، کیودان9، جودان10

 یودان شا

اعضا با درجه دان

 Yudansha

دوجو چو

رهبر یک دوجو

 Dojo-cho

مودان شا

اعضا با درجه کیو

 Mudansha

هان شی

اعطا به دان 9و10 و حداقل 55ساله (معادل فول پروفسور می باشد)

 Hanshi

کیو شی

اعطا به دان 7و8(معادل پروفسور می باشد)

 Kyoshi

رن شی

اعطا به دان 4و5 و حداقل 55ساله (معادل دستیارپروفسور می باشد)

 Renshi

سوکه

رئیس یک سبک، بزرگ یک فامیل

 Soke

دوشو

جلودار، درحال حاضردر آی کی کای، موریته رو اوشیبا به این عنوان است

 Doshu

شیرو

سفید

 Shiro

اُرنج

نارنجی

 Orenge

چایرُ

قهوه ای

 Chairo

دان

درجه کمربندهای سیاه

 Dan

کان چو

مالک ساختمان یامحل استقرار مدرسه

 Kancho

کای چو

مالک مدرسه یا موسسه

 Kaicho

 

 

       

 

لباس

کیکو گی/ دوگی/ گی   

لباس تمرین

 Keiko gi, dogi,  

 gi

اُبی

کمربند

 Obi

 هِرا

زائده قلاب مانند پشت هاکاما

 Hera

کوشیتا

صفحه تخت پشت هاکاما

 Koshita

سوده    

آستین

 Sode

هاکاما

شلواری با پاچه های پهن وچین دار، تن پوش سنتی سامورائی ها

 Hakama

ماتاداچی

خط جداکننده در کنار هاکاما

 Matadachi

تابی

جورابهای مخصوص ژاپنی در داخل دوجو

 Tabi

 زُری

صندل ژاپنی جهت استفاده خارج جودو

 Zori

 

قسمت ها و اعضای بدن

 هارا = تاندن

شکم، 4 انگشت زیرناف، مرکزثقل بدن

 Hara= Tanden

 آشی کوبی

قوزک پا

 Ashi kubi

 اِری

یقه

 Eri

 هیجی

آرنج

 Hiji

 هیزا

زانو

 Hiza

 کاکوتو

پشت مچ دست برای ضربه زدن

 Kakuto

 کاتاته

یک دست

 Katate

 موروته

دو دست

 Morote

 مونه

سینه

 Mune

 شوتو

تیغه خارجی دست

 Shoto

 کوبی

گردن

 Kubi

 ته کاتانا

دسته شمشیر

 Te-katana

 ته نو هیرا

کف دست

 Te-no-hira

 اوده

بازو

 Ude

 یوکومن

کنار سر

 Yokomen

 کانستزو

مفصل

 Kansetzu

 آشی

پا

 Ashi

 کاشی

پاها

 Kashi

 آتاما= مِن

سر

 Atama= Men

گان مِن=شومن

صورت

 Ganmen=Shomen

هیتای

پیشانی

 Hitai

کاتاتو

پاشنه پا

 Katato

کوته

مچ

 Kote

 کیوشو

نقاط حیاتی در بدن

 Kyusho

شینتای=جینتای

بدن

 Shintai=Jintai

کاتا

شانه

 Kata

ته

دست

 Te

ته کوبی

مچ دست

 Te-kubi

ته اورا

داخل مچ

 Te-ura

واکی

کنار، زیر بغل

 Waki

ذن شین

تمامی بدن

 Zen-shin

آگو

فک

 Ago

 

 

جهت ها و مسیرها

 مااِ

جلو

 Mae

 هیداری

چپ

 Hidari

 اوموته

جلو

 Omote

 اوچی

داخل

 Uchi

 جودان

بالا (از گردن به بالا)

 Jodan

 گدان

پایین (از کمر به پایین)

 Gedan

 شومن

مستقیم بطرف جلو، از بالا

 Shomen

 گیاکو

برعکس، مخالف، مقابل

 Gyaku

 کومی

جلوکشیدن یا نزدیک آمدن

 Komi

 چوکوسن

در یک خط راست

 Chokusen

 ناکا

مرکز

 Naka

زنپو

جلو، بسمت جلو

 Zenpo

میگی

راست

 Migi

اوشیرو

عقب، عکس

 Oshiro

اورا

پشت

 Ura

سوتو

خارج

 Soto

چودان

میانه (از گردن تا کمر)

 Chudan

اوتوشی

انداختن

 Otoshi

یوکو

افقی، بطرف کنار

 Yoko

هانتای

از طرف دیگر، عکس

 Hantai

هاپو

هشت جهت

 Happo

سوکومن

از کنار

 Sokomen

ناکانی

بطرف مرکز

 Naka-ni

هیداری هانمی

پای چپ جلو

 Hidari  hanmi

مِسِن

دید (زاویه دیدن)

 Messen

زنپوکایتن اوکمی

غلت بجلو

 Zenpo kaiten ukemi

 

 

استقرارها

 هانمی

استقرار مثلثی پایه در آی کی دو

 Hanmi

 کیزا

زانو زدن به روی پنجه پا

 Kiza

 شی ذن تای

استقرار طبیعی

 Shizen-tai

 چودان

استقرارمیانی، شمشیر در وسط بدن نگاه داشته می شود

 Chudan

 هاسو گامائه

استقراربصورت عدد 8، پای چپ در جلووشمشیردرسمت راست وکنارسر

 Hasso-gamae

 کونگو

تیغه بصورت عمودی در جلوی صورت و بالای چشم ها

 Kongo

کامائه

استقرار

 Kamae

سِیزا

زانوزدن روی دوعضله پشت ساق پا

 Seiza

تاچی

ایستاده

 Tachi

گدان

استقرار پایین، شمشیر به سمت پایین بدن نگاه داشته می شود

 Gedan

جودان

استقرار بالا، شمشیر بالای سر نگاه داشته می شود، معمولا پای چپ جلو

 Jodan

کاسومی

دستها بصورت ضربدر قرار گرفته تا تکنیک پنهان باشد

 Kasumi

 کاروما

مثل واکی گامائه، ولی تیغه شمشیر افقی است

 Karuma

واکی گامائه

پای چپ در جلو و شمشیر در قسمت راست بدن (میگی واکی گامائه). در این حالت شمشیر بسمت پایین وعقب نشانه رفته. از این نوع گارد برای فنون انتحاری و تمام کننده استفاده می کردند. دلیل دیگر، پنهان کردن طول شمشیر بوده مخصوصا زمانیکه تیغه شمشیر شکسته شده بود.

 Waki gamae

 

حمله کردن

 آتمی

حمله و ضربه زدن به یک نقطه حیاتی در بدن

 Atemi

 چودان گری

ضربه پا بسمت ناحیه شکمی

 Chudan-geri

 گدان گری

ضربه پا بسمت پایین بدن

 Gedan-geri

 جودان زوکی

مشت بسمت گردن و سر

 Jodan zuki

 کاآشی زوکی

فشار متقابل وارد کردن

 Kaeshi-zuki

 من اوچی

ضربه به سر یا صورت

 Men-uchi

 شوتو

حمله (ضربه) با تیغه دست

 Shoto

 اوچی

داخل – ضربه زدن

 Uchi

چودان زوکی

مشت بطرف ناحیه شکم

 Chudan-zuki

گدان زوکی

مشت بطرف پایین بدن

 Gedan-zuki

گیاکو زوکی

مشت زدن با دست مخالف

 Gyaku-zuki

جودان گری

ضربه پا بسمت گردن و سر

 Jodan-geri

کاتاته اوچی

ضربه با یک دست

 Katate-uchi

شومن اوچی

حمله مستقیم از بالا بسمت بالای سر یا صورت

 Shomen-uchi

تسوکی

مشت زدن، ضربه مشت

 Tsuki

یوکومن اوچی

ضربه مورب بسمت کنار سر یا صورت

 Yokomen-uchi

اوچی کومی

تکرار برش

 Uchikomi

یوکو اوچی

ضربه مورب

 Yoko-uchi

 

 

گرفتن ها

 دوری

گرفتن

Dori

 

 کاتاته دوری

با یک دست، یک دست را گرفتن

Katate-dori

 

موروته دوری= (کاتاته ریوته دوری)

با دو دست، یک دست(مچ) را گرفتن

Morote-dori

 

ریوته دوری

با دو دست، دو دست را گرفتن

Ryote-dori

 

 مونه دوری

با یک یا دودست جلوی یقه را گرفتن

Mune-dori

 

 سوده دوری

گرفتن آستین

Sode-dori

 

اوشیرو تکوبی دوری

گرفتن مچ دست از عقب

Oshiro tekubi-dori

 

اوشیرو ریو کاتا دوری

گرفتن دو کتف از عقب

Oshiro ryokata-dori

 

گیاکو ته دوری

گرفتن دست مخالف

Gyaku te-dori

 

کوسا دوری

گرفتن دست موافق با گرفتن دست بصورت ضربدری

Kosa-dori

 

کاتا دوری

گرفتن شانه

Kata-dori

 

 ریو کاتا دوری

گرفتن هر دو شانه

Ryokata-dori

 

هیجی دوری

گرفتن آرنج

Hiji-dori

 

اوشیرو اِری دوری

گرفتن یقه از عقب

Oshiro eri-dori

 

اوشیرو ریوته دوری

گرفتن مچ دو دست از عقب

Oshiro ryote-dori

 

اوشیرو کوبی شیمه

از پشت خفه کردن

Oshiri kubi shime

 

 اوشیرو دوری

از پشت گرفتن یا حلقه زدن

Oshiro-dori

 

شنبه 25 آذر 1394برچسب:, :: 12:44 :: نويسنده : تای شا

     تنفس، روش دم و بازدم یکی از مهمترین موضوع‌ها، هنگام انجام تمرینات و حرکات ورزشی هستند. در حالیکه روش غیرصحیح آن می‌تواند انرژی زیادی از بدن بگیرد و به سلامت بدن آسیب وارد کند. تنفس صحیح همچنین باعث می‌شود تا انتقال و تامین خون از قلب به رگ‌های بدن، بهتر و مرتب تر انجام پذیرد. این موضوع به عملکرد بهتر سیستم لنفاوی بدن انسان نیز کمک می‌کند.

فراموش نکنید که البته نوع هوایی که تنفس می‌کنید نیز بسیار مهم است. هوای تنفس شونده بویژه هنگام انجام تمرینات و حرکات ورزشی می‌بایست پاک و غیرآلوده باشد.

روش صحیح تنفس

توجه داشته باشید که هنگام تمرینات ورزشی، تنفس خود را ریتمیک و از روی نظم کنترل کنید. همچنین دقت کنید که تا حد امکان آرامش را حفظ کنید و از تند نفس کشیدن جلوگیری کنید.

سعی نکنید تا با دهان نفس بکشید. البته برای خارج کردن سریعتر هوا می‌توانید از دهان استفاده کنید. اما برای نفس کشیدن آن اصلا از دهان استفاده نکنید. بکارگیری دهان برای عمل دم باعث می‌شود تا هوا به حجم نامشخص (زیاد) وارد بدن گردد بدون اینکه فیلتر شود. بینی با فیلترهایی که در قسمت ورودی خود دارد، هوای دم را پاک سازی می‌کند. همچنین بینی با حجم کمتری که دارد باعث می‌شود تا حجم هوای دم کنترل شده و به مقدار مورد نیاز باشد.

تنفس از دهان باعث خشکی دهان و گلو می‌شود که این موضوع به خشک شدن آب بدن و کسری انرژی کمک می‌کند.
روش تصفیه شده این است که دم از راه بینی و بازدم از راه دهان انجام گیرد. در این روش البته بهتر است که هنگام دم، دهان کاملا بسته باشد. البته روش دم و بازدم از راه بینی بیشتر توصیه می‌گردد. در این حالت دهان در هر دو حالت (دم و بازدم) کاملا بسته است.

اما چگونگی تنفس نیز امری بسیار مهم است. برای کشیدن تنفس، نگه داشتن نفس در بدن و بیرون دادن آن مدت زمانی نسبی لازم است تا حرکت ریتمیک حفظ گردد که این موضوع در هنگام انجام تمرینات امر مهمی است. همانطور که قبلا نیز اشاره شد، آرامش در تنفس لازم است تا حفظ گردد.

بعد از تمرینات و یا هنگام استراحت بین هر تمرین، سعی کنید تا به صورت عمیق در روش زیر چند مرتبه تنفس کنید:
اگر برای مثال یک ثانیه را صرف کشیدن نفس عمیق می‌کنید، چهار برابر آنرا (4 ثانیه) می‌بایست برای نگه داشتن نفس در بدن صبر کنید. سپس در زمان دو برابر آن (2 ثانیه)‌ باید نفس را بیرون دهید. این مدت زمان‌ها بستگی به نوع نفس کشیدن شما دارد. اما نسبت‌ها می‌بایست رعایت شوند یعنی اگر دم 2 ثانیه بطول انجامد، ‌نگه داشتن آن باید 8 ثانیه و بازدم نیز 4 ثانیه طول بکشد.

این نوع روش تنفس چه برای کسانی که ورزش می‌کنند و چه کسانی که نمی‌کنند، ‌در روز سه مرتبه و ده بار توصیه می‌شود، یعنی ده بار صبح، ده بار عصر و ده بار قبل از خواب.

تغذیه نیز نباید فراموش شود. اشخاص ورزشکار می‌دانند که هنگام ورزش نباید معده یا روده‌شان پر باشد. چرا که این موضوع به غیر از مشکلاتی که به سلامت انسان وارد می‌کند،‌ باعث فشار به ریه نیز می‌شود.

 

پنج شنبه 24 آذر 1394برچسب:, :: 11:3 :: نويسنده : تای شا

این نوع تنفس را می توان در هر حالی انجام داد که البته بهترین حالت بخصوص در شروع کار همان حالت Seiza می باشد. مدت رمان انجام تمرینات تنفسی کی در شروع بهتر است از 20 دقیقه شروع شود که البته باید این مدت را به 30 دقیقه در هر بار تمرین برسانیم که این مدت زمان را می توان حداقل زمان لازم برای گرفتن نتیجه دانست.

انجام این تمرینات تنفسی می بایست بطور طبیعی و بدور از هر گونه فشار اضافی انجام شود.

تمرینات تنفسی کی نسبت به دیگر انواع تمرینات تنفسی در دراز مدت این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید اکسیژن بیشتری جذب و در مقابل دی اکسید کربن با حجم بالاتری را دفع کنید.

این نوع تمرین تنفسی می تواند بطور همزمان هم شما را پرانرژی سازد و هم ریلکس بودن و آرامش را در شما ایجاد کند. همچنین باعث افزایش توانایی شما در ایجاد هماهنگی موثر و کارآمد بین ذهن و بدن شما شود و علاوه بر این دستاوردها باعث بالارفتن حس اعتماد به نفس و مرکزیت در شما می شود.

مهارت پیدا کردن در انجام درست تمرینات تنفسی کی کاریست بسیار مشکل زیرا فقط در نظر بگیرید که برای انجام حداقل زمان تمرین باید بمدت 20 دقیقه بصورت بی حرکت و ثابت در حالت Seiza بنشینید که خود این حرکت کاری است دشوار (بخصوص در اوایل تمرین). پس هرگز عجله نکنید و از وارد کردن فشار بیش از حد به خود اجتناب کنید.

نفس عمیق بکشید....تا جاییکه احساس کنید دیگر قادر به ادامه آن نیستید. این همان نقطه ایست که می بایست بیش از آن ادامه ندهید. در ابتدای کار سعی بر این باشد که تمرینات تنفسی را هر روز و آن هم در یک زمان خاص مشابه روزهای قبل انجام شود. هر روز نسبت به روز قبل سعی کنید به همان اندازه زمانی، که تمرینات تنفسی داشته اید آن را انجام دهید و به مرور این پروسه را افزایش داده تا جائیکه بتوانید به هدف خود یعنی 30 دقیقه در روز برسید.

به یاد داشته باشید که با تمرینات مستمر، پیوسته و بدون عجله می توانید حداکثر مزایا را از انجام تمرینات تنفسی کی بدست آورید. اساتید این هنر و علم به این نکته رسیده اند که انجام تمرینات تنفسی کی قبل از خواب باعث می شود که راحتتر به خواب برویم و سریعتر از خواب بلند شویم و احساس رفع خستگی و استراحت کاملی را داشته باشیم. همچنین این نوع تمرینات برای رفع مشکلات روزمره در دنیای امروز ما بسیار مفید می باشد. بدین صورت که ابتدا روی مشکل پیش روی خود تمرکز می کنیم سپس عمل تنفس را شروع می کنیم.

موکدا یاد آور می شوم که در زمان انجام تنفس هرگز به مشکل فکر نکنید. در نهایت پس از اتمام تمرینات ایده ها و افکار بهتری برای حل مسائل به ذهن شما خطور خواهد کرد.

همچنین هرگاه عصبی شده اید یا یک وضعیت استرس زا بر شما حادث شده است، تمرینات تنفسی کی آرامش مطلوبی را به شما باز می گرداند و می توانید هر کاری را که در دست اقدام دارید با اطمینان و احساس آرامش بطور کامل به پایان برسانیم.

اما روش چگونگی انجام صحیح تنفس کی به شرح زیر می باشد:

    ابتدا در وضعیت صحیح Seiza نشسته بدین شکل که دو زانو می نشینیم، قوز نکرده و قسمت پایین کمر خود را کمی متمایل به جلو ساخته (تصور کنید که در بالای مرکز ثقل خود قرار گرفته اید و کمی به سمت جلو بر روی آن تکیه کرده اید) نشستن در این وضعیت را حالت خنثی یا بی وزنی می گویند.

تمرکز صحیح: ذهن خود را بر روی مرکز بدن خود (3 اینچ=7.5 سانت زیر ناف) متمرکز کنید و عضلات خود را بطور طبیعی ریلکس کنید ( نه آنکه یکباره بدن خود را شل کنید). حال به انرژی کی اطراف بدن و مرکز خود توجه کرده و متمرکز شوید.

ابتداعمل دم:

دهان خود را ببندید و آرام آرام اجازه دهید که هوا از طریق بینی وارد ریه های شما شود. از عضلات گلو جهت کنترل سرعت وارد شدن جریان هوا به داخل ریه ها استفاده کنید چون در غیراینصورت عمل دم نیز کوتاه خواهد شد و بطور سریع تمام می شود.

در این مرحله نیز اگر قادر نبودید عمل دم طولانی داشته باشید از مرکز خود کمی به عقب تکیه داده که درنتیجه آن پرده دیافراگم شما کشیده شده و اجازه ورود هر چه بیشتر جریان هوا را به شما خواهد داد. پس از اینکه کمی به عقب رفته و عمل دم را بطور کامل انجام دادید دوباره به حالت خنثی برگشته و بر روی مرکز خود تمرکز کنید. گویی که هنوز در حالت دم هستید و 5 ثانیه در این حالت بمانید. در این مرحله نیز کل سیکل دم می بایست 25 ثانیه طول بکشد.

 حال عمل بازدم:

دهان خود را باز کنید و اجازه دهید که جریان هوا براحتی و بطور طبیعی از بدنتان خارج شود. سعی کنید تخلیه نفس را با آرامش هر چه تمامتر و با صدای Haaaaaa…….. انجام دهید. حتما جهت کنترل خروج جریان بازدم خود، از عضلات گلو کمک بگیرید زیرا اگر بازدم خود را کنترل نکنید این پروسه بسیار سریع انجام شده و باتمام می رسد.

حال اگر نتوانستید مدت زمان تخلیه نفس را طولانی کنید از مرکز خود کمی بجلو خم شوید زیرا دیافراگم شما با این حرکت تحت فشار قرار گرفته و اجازه بازدم بیشتری را بشما می دهد.

پس از خم شدن به سمت جلو و اتمام بازدم بطور کامل به حالت نخست (خنثی) برگردید و بر مرکز خود متمرکز شوید و در حالیکه تصور می کنید در حالت بازدم هستید 5 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.

( در نظر داشته باشید که سیکل بازدم در مجموع باید 35 ثانیه بطول انجامد یعنی 30 ثانیه تخلیه نفس و 5 ثانیه باقی ماندن در همان حالت).

به یاد داشته باشید که هرگز فشار اضافی و یا عجله برای انجام این فعالیت بخرج ندهید. اگر پروسه زمانی 30 ثانیه برای انجام بازدم شما خیلی زیاد است می توانید آن را به 20 ثانیه یا هر مقداری که در توان شماست تقلیل دهید. اما در نظر داشته باشید که عمل دم خود را نیز می بایست به میزان دو سوم (3/2) عمل بازدم کاهش دهید.

یا مثلا اگر 15 ثانیه بازدم داشتید می بایست دو سوم آن یعنی 10 ثانیه عمل دم داشته باشید.

این نکته را متذکر می شوم که با وجود تغییراتی که در طول مدت زمان انجام دم و بازدم می دهید، زمان 5 ثانیه ای باقی ماندن در حالت خنثی را هرگز تغییر نمی دهیم و در آخر این نکته را بیاد داشته باشید که در زمان عمل دم و بازدم، خود تصور کنید که انرژی کی اطراف شما به همراه جریان هوای ورودی و یا خروجی در حال جابجایی و حرکت است. این تصور ذهنی و شبیه سازی بیشترین اثر را در تقویت کی شما و انجام بهتر این تمرین تنفسی به همراه خواهد داشت.

پنج شنبه 23 آذر 1394برچسب:, :: 11:30 :: نويسنده : تای شا

My Pick of the Top 20 Core Techniques of Aikido

     One of my students asked me to create a list of core aikido techniques that would serve as a guide for a well-rounded curriculum. In response, I have come up with a list of the techniques below which I believe embody the essential principles and techniques of aikido. This selection is, of course, a subjective one, and subject to change.

Here are the 20 techniques I have chosen:

1.       Tai no henkoOne of the three exercises always performed first during practice by Founder Morihei Ueshiba. This exercise teaches the basics of the ura, or “turning” movement of aikido. You step toe-to-toe with uke and pivot to the outside while curling your hand in front of your center.

 

2.       Morotedori KokyuhoThe second of the exercises always practiced by the Founder which involves a kokyunage-like response to a strong two-handed grab. This technique helps develop the ability to blend against a superior physical force, your partner’s two-hand grab against one arm.

3.      Shomenuchi Ikkyo omoteIkkyo is the first of the basic ikkyo-yonkyo arm manipulation series in aikido. The ikkyo movement is performed with you moving in front of uke to apply a horizontal arm pressure, and ends with an ikkyo arm pin. The Founder would initiate this movement against shomenuchi as documented in his 1938 training manual titled Budo.” Most modern schools practice this technique in response to uke’s striking in contrast to the Founder’s approach.

4.       Shomenuchi Ikkyo ura The ura version of ikkyo teaches how to blend with uke by turning to the outside, followed by an ikkyo pin.

 

 

5.       Katadori Ikkyo omoteIkkyo omote performed from the the shoulder grab is different in that you must use your shoulder to establish a blend and gain control of uke’s arm. As you enter, you crouch forward immobilizing uke’s arm against your shoulder to come to the ikkyo position. This technique is very important to learning how to use your shoulders and hips in tandem.

6.       Katadori Nikyo omote Nikyo is the second of the ikkyo-yonkyo series in aikido. A potentially dangerous technique, it must be performed cautiously. I favor locking the wrist in position and inclining the torso forward to apply pressure. This method is very effective, but does not result in injury to uke’s wrist since it is immobilized. A seated pin follows.

7.       Katadori Nikyo uraThe ura version of nikyo involves a turning movement, followed by the nikyo seated pin.

8.       Katatedori Sankyo omoteSankyo is the third of the ikkyo-yonkyo series. Performed against a single-hand grab, uke is first unbalanced and secured through a ikkyo movement which is followed by the sankyo pressure, leading to a seated sankyo pin.

9.       Katatedori Sankyo uraThe same sankyo with the pin being accomplished through an outward turning movement leading to the seated sankyo pin.

10.   Kosadori Yonkyo omoteYonkyo is the fourth of the ikkyo-yonkyo exercises. Here it is performed from a cross-hand grab and involves a strong pressure against the nerve on the inside of the lower forearm. The yonkyo pin is performed while standing using the entire weight of the body.

 

 

11.   Kosadori Yonkyo uraThe ura version of yonkyo executed in the same manner with an outward turn into the standing yonkyo pin.

12.   Shomenuchi IriminageOne of the crowing jewels of the aikido curriculum, the Founder initiated the movement against shomenuchi before executing the iriminage throw. This technique teaches very important lessons of footwork and pivoting. The final part of iriminage is performed with a rotational movement of the arm referred to as a “kokyu” movement. A common mistake is not to face in the same direction as uke which leads to an ineffective blend and a clash with uke.

13.   Tsuki IriminageThis technique, although not often practiced, is excellent for developing a response to a rapid thrust or punch followed by iriminage. It can be used in a multiple-attack scenario. One should avoid becoming entangled with uke’s movement and be able to rapidly disengage to deal with other opponents.

14.   Yokomenuchi Shihonage omote Another of the important basics of aikido, the shihonage, or “four-sided” throw, teaches how to vary the direction of the throw depending on the particular set of circumstances. The first part of shihonage should lock uke’s elbow and upper arm. This is often overlooked allowing uke to resist your movement. One then passes through raising uke’s arm as if wielding a sword. The final movement resembles a sword strike and can be secured with a standing or kneeling pin. From yokomenuchi, this technique can be performed by first entering, or alternatively, by stepping to uke’s front to blend and then applying shihonage.

15.   Katatedori Kokyunage Several techniques can be referred to by this name. The variation I am thinking of involves entering to uke’s side and extending your arm across the upper body past the eyes to produce a “flinch response” which uke’s head is jerked backwards. Your forward leg enters diagonally behind your partner for the throw. This is a very important awase, or blending movement.

16.   Katatedori Shihonage omote Another possible application of shihonage from a single-hand grab. The whole body should work as a unit to first unbalance uke by establishing an armbar, followed by the shihonage throw. A good exercise is to throw uke in different directions to practice turning while controling uke’s body.

17.   Ryotedori TenchinageThe so-called “heaven-and-earth” throw of aikido, this is a rather complex movement requiring a great deal of coordination. It is a study in contrast as you must blend with uke using both arms simultaneously. One hand enters downward while the other hand, executing a kokyu movement, spirals upward. Step through to uke’s side to complete the throw.

18.   Munadori Kotegaeshi — The munadori, or chest grab, is a simple way of teaching someone the all-important kotegaeshi wrist turn technique which is ubiquitous in aikido. One avoids the grab turning outward with the feeling of cutting to the outside and rear. Having established a blend with uke, kotegaeshi can then be applied. It should not be necessary to force uke down using pain compliance. Your blending movement must unbalance uke to the point that he falls easily when his wrist is held.

19.   Ushiro ryotedori Ikkyo omote This technique is performed when both your hands are grabbed from behind. Raising and extending your hands forward and up, you unbalance uke. The same basic ikkyo omote movement can be applied from there. See the Shomenuchi ikkyo technique above.

20.   Suwariwaza Kokyuho The third of the three exercises performed by the Founder at the end of each class. This exercise teaches how to blend when both hands are held. You must make your body into a single unit, leading with your hips and guiding the movement through the subtle use of your hands. It is important not to tense up or resort to physical force in an attempt to push uke over.

I might suggest a very good technical book titled “Takemusu Aikido: Background & Basics by Morihiro Saito for those who would like more information on this subject.

Finally, I would invite you to contribute your list of the core techniques of aikido. As I wrote above, this is a highly subjective thing, and will also vary from style to style. I look forward to reading your comments!

 

چهار شنبه 18 آذر 1394برچسب:, :: 13:31 :: نويسنده : تای شا

 

در اینجا ورزش هایی را برای درمان کیفوز یا قوز کمر آموزش می دهیم.

اگر شما از قوز کمر رنج می‌برید، احتمالاً متوجه شده‌اید که بالا آوردن دستانتان (بالای سر یا طرفین) کمی برایتان دشوار است. کودکان، افراد سالخورده، بیماران استئوپروز و کسانی که به پوکی استخوان یا آرتروز مبتلا هستند از قوز کمر رنج می‌برند. جدای از صاف نشستن در محل کار یا سر کلاس درس، همچنین احتیاج دارید تا تمریناتی را انجام دهید تا قوز کمرتان درمان شود.

 حالت کمر:

زمانی که می ایستید، می‌خوابید، راه می‌روید و یا می‌نشینید، باید حالت بدنتان را بررسی کنید. معمولاً ما قسمت فوقانی کمر و شانه‌هایمان را خم می‌کنیم تا از درد گرفتن کمرمان جلوگیری کنیم. اما وضعیت بدن شما بر ستون فقراتتان تأثیر می‌گذارد. حتی اگر گودی کمرتان درد می‌گیرد، مطمئن شوید که صاف نشسته اید، ایستاده‌اید، یا خوابیده اید.

 حرکات کششی:

بر روی یک صندلی بصورت صاف بنشینید. ستون فقرات، دست و سرتان باید در یک راستا باشد. حالا به آرامی تا می‌توانید سر خود را به پایین خم کنید. باید در پشتتان احساس کشش کنید. این کار را برای ۲ هفته، روزانه ۲ تا ۳ بار تکرار کنید. حتی می‌توانید به صندلی تکیه دهید و این حرکت را انجام دهید. فقط باید اطمینان حاصل کنید که ستون فقراتتان صاف است.

 عضلات گردنتان را تقویت کنید:

تمرینات مقاومتی ایزومتریک، بر روی عضلات گردن و شانه کار می‌کنند. معمولاً قوز، گردن شما را سفت کرده و آنرا برای حرکت به اطراف به چالش می‌کشد. پس، کف دست خود را به پیشانی‌تان فشار دهید. حالا به آرامی سر خود را به عقب حرکت دهید و از عضلات گردنتان برای متوقف کردن این حرکت کمک بگیرید. این کار را برای ۵ تا ۶ ثانیه ادامه دهید. حالا استراحت کنید و همین تمرین را برای ۳ تا ۴ بار تکرار نمایید. می‌توانید این تمرین را برای بهبود قوز کمرتان یکبار در روز انجام دهید.

سیم کش نشسته:

طنابی را به سیم کش نشسته وصل کنید. پاهایتان را روی تکیه‌گاه قرار دهید و کمی زانوهایتان را خم کنید. هر طرف طناب را در دستانتان نگاه دارید و سپس آنرا به سمت چانه‌های خود بکشید. آرنج‌هایتان را بالا نگاه دارید و بازوهایتان را به موازات زمین قرار دهید. یادتان باشد زمانی که تمرین سیم کش را انجام می‌دهید صاف بنشینید.

کاهش دراز و نشست:

تمرینات بیش از حد بدنسازی می‌توانند شما را دچار قوز کمر کنند. پس تمرینات دراز و نشست را کاهش دهید، چرا که می‌تواند بر روی ستون فقرات شما تأثیر بگذارد. تمرینات دراز و نشست چنانچه بیش از حد انجام شوند ممکن است باعث ضعف عضلات ستون فقرات شما شوند.

صاف خوابیدن:

بر روی زمین صاف بخوابید. دستانتان را در اطرافتان قرار دهید و سرتان را بالا بیاورید. حالا به آرامی عضلات باسنتان را سفت کنید و به آرامی قفسه سینه‌تان را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید. برای چندین ثانیه در همین وضعیت بمانید. حالا استراحت کنید و همین تمرین را برای ۸ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

پنج شنبه 6 آذر 1394برچسب:, :: 13:3 :: نويسنده : تای شا

 

به هنگام ورزش‌های بدن بالا می‌رود و ممکن است بدن دچار گرمازدگی شود و کارآیی ورزشکار کاهش پیدا کند. یکی از راه‌هایی که برای خنک کردن بدن و کمک به ورزشکار مطرح شده است، کم کردن دمای دست‌ها با آب سرد است.
در فواصل بین تمرین، قرار دادن دست‌ها به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب سرد 10 درجه می‌تواند کارآیی ورزشکاران را افزایش دهد.

دستان ما از نظر زیست‌شناختی معجزه هستند و می‌توانند در پیشرفت ما حتی بیشتر از مغز تاثیرگذار باشند. به گفته‌ آلن رودوک یک متخصص پزشکی ورزشی، خنک نگه داشتن دست‌ها می‌تواند به کارآیی ورزشی کمک کند.

دست‌های انسان‌های امروزی با دست‌های انسان‌های اولیه متفاوت است. با گذشت زمان انگشت شست و دو انگشت کنار آن قوی‌تر شده‌اند. دستان ما مرکز تبادل دما هستند و نقش مهمی در حفظ دمای میانه‌ بدن دارند.

دست ساختاری ایده‌آل برای تبادل دما دارد. این به دلیل سطح وسیع آن، تولید گرمای کم، ذخیره بالای خون و سرد شدن سریع آن است.

رگ‌های خونی خاص در کف دست میزان جریان خون را کنترل می‌کنند و بسیار در تغییرات دمای بدن موثر هستند. برای مثال در یک روز سرد رگ‌های خونی نزدیک پوست منقبض می‌شوند و خون گرم را به ارگان‌های اصلی و مرکزی بدن می‌رسانند. هنگامی که گرمتان می‌شود خون در پوست جریان پیدا می‌کند و به کمک عرق کردن سعی می‌کند تا بدن را خنک کند.

برای اولین بار ایده‌ خنک کردن دست برای تنظیم دمای بدن را نیروی دریایی انگلیس در سال 1990 بکار برد. این روش برای کم کردن دمای بدن بعد از تمرین در دمای 40 درجه با پوشیدن لباس آتش‌نشانی بود. در این روش دست‌ها را در آب سرد فرو می‌برند. افراد دست‌ها را در دماهای مختلف 10 درجه 20 درجه و 30 درجه فرو می‌بردند و هرچقدر دما کمتر می‌بود، بدن زودتر سرد می‌شد.

بعد از 20 دقیقه قرار دادن دست‌ها در آب دمای بدن به دمای عادی آن بازمی‌گردد. محققان دریافتند که این روش را می‌توان برای مقاصد صنعتی و ارتشی بکار برد.

کار و استراحت متناسب، مساله‌ای است که برای ورزشکاران مطرح است. محققان بیان کرده‌اند که قرار دادن دست در آب 10 درجه به مدت 10 دقیقه بعد از 60 دقیقه ورزش در دمای 30 درجه و رطوبت 60% به کارآیی کمک می‌کند. کسانی که در این تحقیق شرکت کردند، ورزشکارانی بود که 30 کیلومتر دویدند و ورزشکاران معلولی که با ویلچر یک کیلومتر را طی کردند. نتایج نشان داد که خنک کردن دست کارآیی ورزشکاران را حدود 20 ثانیه افزایش داده است.

ورزشکارانی که مدت زیادی برای استراحت ندارند باید چکار کنند؟ محققان انگلیس راه حلی برای این مشکل پیدا کرده‌اند. آنها دستبندهایی که آب را به دور بازو به جریان درمی‌آورد طراحی کرده‌اند.

بهترین زمان برای خنک کردن دست در میانه بازی است در این زمان ورزشکاران می‌توانند به مدت 5 دقیقه دست را در آب سرد قرار دهند. اگر آب حدود 5 درجه باشد می‌توان دمای میانی بدن را حدود نیم درجه پایین آورد که باعث کم شدن خطر گرمازدگی و بالا بردن کارآیی می‌شود. این کار را می‌توان در ورزش‌هایی همچون فوتبال، هاکی و راگبی انجام داد. 

 

پنج شنبه 6 آذر 1394برچسب:, :: 12:23 :: نويسنده : تای شا

در یک درگیری خیابانی اولین چیزی که  سد راه شماست ترس است. ترس یک نعمت خدادادی است  اما در یک درگیری واقعی ترس میتواند باعث شرایطی شود که حتی جان شما به خطر بیفتد.

زمانی که شما میترسید در بدن شما (آدرنالین)  ترشح میشود این ماده باعث  ایجاد حالاتی میشود که عبارتند از: (لرزش دست وپا-  عدم توانایی درست فکر کردن -  ازبین رفتن بیش از ۵٠ درصد قدرت شما وخشکی دهان. لرزش صدا و........) اما در چنین شرایطی چه باید کرد چگونه میتوان بر این ترس غلبه کرد ؟

تمرین دفاع شخصی و هنرهای رزمی کاربردی در بالا رفتن اعتماد به نفس بسیار موثر است. بالا رفتن اعتماد به نفس ترس را کنترل میکند وباعث کمتر شدن ترشح آدرنالین  میشود.                           

دفاع شخصی عنوانی است که بصورت عام به تمام ورزشهای رزمی در همه کشورهای جهان میتواند اطلاق شود. به واقع هر یک از ورزشهای رزمی نوعی دفاع شخصی محسوب می شوند، زیرا فلسفه وجودی این ورزشها، برتری و پیروزی کاربر هر یک از سبکهای رزمی، در دفاع از خود و یک مبارزه بی سلاح بوده و به تدریج و در گذر زمان، به جهت مجهز شدن مهاجمین به انواع وسایل کشنده، از وسایلی به جهت دفاع و تهاجم در این ورزشها استفاده شد که امروزه به آنها سلاحهای سرد گفته می شود.

  تمرین دفاع شخصی مانند آماده شدن برای یک سفر می باشد. قبل از اینکه خانه را ترک کنیم نقشه را مطالعه می کنیم تا حد امکان اطلاعات بیشتری درباره مکانی که قصد سفر به آنجا را داریم، بدست آوریم و همینطور مسیرهای انحرافی را که در صورت بروز حوادث پیش بینی نشده بتوان از آنها استفاده کرد مورد شناسایی قرار می دهیم.این مطالب را مانند یک نقشه راه برای دفاع شخصی در نظر بگیرید.از طریق مطالعه دقیق و منسجم دفاع شخصی، می توانید تاکتیک ها و حرکات انفرادی را فرا بگیریدرا تمرین کنید و از آنها در درگیری ها استفاده نمایید.

پنج شنبه 6 آذر 1394برچسب:, :: 12:18 :: نويسنده : تای شا

 

حرکت اول:
روی یك سطح سفت بنشینید و پاهای خود را دراز كنید. حوله‌ای را از زیر كف پای خود رد كنید و 2 سر آن را به دست بگیرید. حال بدون آن كه زانویتان خم شود 2 سر حوله را به سمت خود بكشید و 30 ـ 15 ثانیه نگه دارید. این حركت را 3 بار تكرار كنید.

 حركت دوم:
رو به دیوار بایستید و دست‌های خود را همسطح با سینه روی دیوار قرار دهید. زانوهای خود را كمی خم كنید و یك پا را عقب‌تر قرار دهید و به آرامی به سمت دیوار خم شوید تا در قسمت خلفی ساق پای خود احساس كشیدگی كنید.

انگشتان پای عقبی خود را به آرامی به سمت داخل زاویه دهید و پاشنه خود را روی زمین حفظ كنید. 30 ـ 15 ثانیه در همین وضعیت بمانید و به حالت اول برگردید. این حركت را 3بار تكرار كنید.

حركت سوم:
روی صندلی نشسته و كف پای خود را روی یك قوطی قرار دهید. پای خود را به سمت جلو و عقب از پاشنه تا میانه قوس پا حركت دهید. 5 ـ 3 دقیقه این كار را تكرار كنید. این حركت وقتی موثرتر است كه هر صبح قبل از شروع فعالیت انجام شود.

چگونه پا و مچ دوندگان را تقویت کنیم

حرکات نرمشی تاثیر فراوانی برقدرت پا و مچ دوندگان دارند.

بازی با تیله
10 شیء کوچک مانند تیله، مهره های درشتیا قطعات خانه سازی و مانند آنها را بر روی زمین قراردهید و یک لیوان کوچک نیز در نزدیکی آنها بگذارید. تیله ها را با استفاده ازانگشتان پا، یکی یکی داخل لیوان بیاندازید. برای هر پا دو مرتبه این حرکت را با 10مهره انجام دهید. میتوانید برای لذت بردن بیشتر از این ورزش، با افراد خانوادهمسابقه جمع کردن مهره هم برگزار کنید.

 تعادل لک لکی
بر روی سطحی محکم (سطحی بدون فرش) قرارگرفته و بر روی یک پا بایستید، سعی کنید تعادل خود را حفظ کنید. زمانی که توانستیدبه مدت یک دقیقه بر روی یک پا بایستید، این حرکت را با چشمان بسته انجام دهید. دراین حالت نیز مهارت یافته و سپس آنرا بر روی سطحی نااستوار مانند یک ترامپولین کوچک، بلوکهایی از جنس فوم یا صفحه های چرخدار انجام دهید.حفظ تعادل به تقویت مچ وکف پا کمک کرده و برای تقویت پشت نیز بسیار مفید است.

 کشش انگشتان
یک کش مخصوص ورزش یا حلقه ای که از کشمحکم و عریض تهیه کرده اید را به پایه یک میز یا تختخواب سنگین بیاندازید. روی زمینبنشینید و پای خود را بطور کشیده در مقابل خود قرار داده و سر دیگر حلقه کش را بهقسمت بالایی پای خود بیاندازید. کش باید به طور صاف و کشیده قرار بگیرد. حالاانگشتان خود را به سمت بدن خم کنید، ساق پا را مستقیم نگه دارید و تا جایی که مچ پامیتواند انگشتان را به سمت داخل بکشید. آرام به حالت اولیه برگردید. این حرکات رابرای هر پا در دو  ست 20 تایی انجام دهید.

 کشش با زانوی خمیده
دوندگان معمولا کشش سولیوس (soleus) را فراموش میکنند. سولیوس ماهیچه ایست که در اعماق نرمه ساق پا قرار داردو به زردپی آشیل متصل است. انجام حرکت کششی ساق پا با زانوی صاف، تنها نیمی ازعضلات را تقویت میکندبرای اینکه مستقیما ماهیچه سولیوس را تقویت کنید، در مقابلدیوار بایستید و کف دستهای خود را بر روی آن قرار دهید، یک پای خود را جلو و دیگریرا عقب بگذارید. با پایین آوردن باسن و خم کردن زانو در حالت "نشسته" قرار بگیرید. حالا وزن خود را به سمت دیوار منتقل کنید. در این حالت بخوبی ماهیچه مذکور را حسخواهید کرد. 30 تا 45 ثانیه به این حالت بمانید و سپس جای پاها را عوض کنید.

 فشار منفی
بر روی یک پله بایستید بطوری که پنجه پابر روی پله قرار گرفته و پاشنه ها آزاد باشند.با هر دو پا بر روی پنجه بلند شوید تاعضله ساق کشیده شود.در همین حالت یکی از پاها را از روی پله بلند کرده و پاشنه پایدیگر را بسمت پایین بکشید. بلند کردن یک پا تا پایین کشیدن کامل پاشنه باید حداقل 10 ثانیه طول بکشد. اینکار موجب تاثیر بیشتر حرکت و همچنین جلوگیری از ورم زردپیآشیل و کشیدگی بیش از حد آن خواهد شد.

کشش کف پا
با پای برهنه روی صندلی بنشینید وپای راستخود را بالا بیاورید، به طوری که مچ پای راست بر روی ران پای چپ قرار بگیرد. انگشتان پای راست را در دست گرفته و به عقب و سمت ساق پا بکشید تا بافت کف پا plantar fascia کشیده شود. تحقیق نشان میدهد افرادی که از درد و تورم کف پا رنجمیبرند با انجام دادن این حرکت به مدت 3 تا 6 ماه تا 77% شانس درمان و بازگشت بهفعالیت کامل خواهند داشت. این حرکت کششی را ده مرتبه برای هر پا و سه مرتبه در روزانجام دهید.توجه کنید که انجام یک یا دو مرتبه این کشش، تاثیری بسیار اندک خواهد داشت.

 

دو شنبه 19 آبان 1394برچسب:, :: 12:34 :: نويسنده : تای شا
درباره وبلاگ

به وبلاگ صلح و دوستی خوش آمدید
موضوعات
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 57
بازدید هفته : 91
بازدید ماه : 91
بازدید کل : 7402
تعداد مطالب : 121
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1